لوگو امرداد
نشست کارشناسی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران با عنوان

بررسی کاربرد رنگ‌های صنعتی و جلوگیری از خوردگی در صنایع ایران

سخنرانی کارشناسی دی ماه اتاق بازرگانی زرتشتیان پیرامون کاربرد رنگ‌های صنعتی و جلوگیری از خوردگی در صنایع ایران برگزار شد.

مهندس مهربان هخامنشی، دانش‌آموخته‌ی شیمی و پتروشیمی و فرنشین هیات مدیره و مدیرکارخانه شرکت تک‌رنگ درباره‌‎ی رنگ‌های صنعتی و کاربرد آنها در جلوگیری از خوردگی سخن گفت.

وی  در آغاز درباره‌ی چگونگی ترکیب شیمیایی رنگ‌های صنعتی نکته‌هایی بازگو کرد سپس از سه دسته رنگ‌های پایه آب، پایه حلالی و پودری، همچنین از رنگ‌های صنعتی مانند رنگ‌های ضد خوردگی گفت که در برابر گرما پایدار هستند و کاربردهایی چون پوشش کف، پوشش‌های داخل و خارج لوله‌های انتقال نفت، آب و گاز را دربر دارند. همچنین مواد تشکیل دهنده‌ی رنگ را تشریح کرد و نکته‌هایی در زمینه‌ی چگونگی اجرا و آماده‌سازی سطوح رنگ‌آمیزی بازگو کرد.

مهندس هخامنشی، بازار رنگ ایران را با چرخش مالی یک میلیارد و دویست میلیون دلاری معرفی کرد که ۷۵ درصد آن رنگ ساختمانی، ۸ درصد رنگ اتومبیلی و ۱۷ درصد رنگ صنعتی است. در مورد رنگ‌های صنعتی نیز نفت و پتروشیمی، فرودگاهی و جاده‌ای، فراساحلی، دریایی و سازه‌های صنعتی را به عنوان مصرف‌کنندگان عمده نام برد.

وی در بخشی از سخنانش، مکانیسم خوردگی همچنین برخی از راه‌های پیشگیری از خوردگی مانند حفاظت کاتدی و آندی و پوشش‌های سطح را بازگفت و توانایی شرکت تک‌رنگ با بیش از ۴۵ سال پیشینه‌ی تولید رنگ‌های صنعتی ضد خوردگی زینک کرومات، زینک فسفات، رنگ‌های ساختمانی آکریلیک، رنگ‌های اپوکسی حلالی و بدون حلال، پلی پورتان سیلیکونی، پوشش‌های سطوح بتونی، پوشش‌های سطوح فولادی و فلزهای دیگر همچون سطوح آلومینیوم، گالوانیزه و… را برشمرد. همچنین به ظرفیت شرکت تک‌رنگ با تولید ۵۲۰۰ تن در سال اشاره کرد و از پروژه‌های انجام شده در سازه‌های صنعتی کشوری مانند صنایع نفت، گاز، نیرو، انتقال آب گفت.

در پایان نیز به چگونگی سرمایه‌گذاری در صنعت رنگ اشاره کرد و سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات و تکنولوژی ۷۵ درصد و سرمایه‌گذاری برروی جایگاه تولید ۲۵ درصد هزینه‌ها را دربر می‌گیرد.

مهربان هخامنشی، زاده‌ی سال ۱۳۳۵ در کرمان دانش‌آموخته‌ی مهندسی شیمی و پتروشیمی از دانشگاه امیرکبیر است، یک سال پیشینه‌ی کار در زمینه‌ی لوله‌کشی گاز شهری در مناطق مسکونی و صنعتی سبک را دارا است و از سال ۱۳۶۰ در شرکت تک‌رنگ کار، سیماکو پیشین، به عنوان فرنشین هیات‌مدیره و مدیر کارخانه به فعالیت می‌پردازد. این شرکت در آغاز رنگ‌های ساختمانی تولید می‌کرد اما با پیشرفت فعالیت‌هایش، در ادامه به تولید رنگ‌های کوره‌ای و رنگ‌های صنعتی سبک  پرداخته و اکنون در تولید رنگ‌های صنعتی سنگین و تخصصی توانا است.

نشست کارشناسی اتاق بازرگانی ایران شنبه 21 دی‌ماه 1398 خورشیدی در طبقه بالایی سازمان پذیرای محل نشست‌های انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد.

05 5

02 5

03 4

04 5

فرتور ها رسیده است

1842

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12