لوگو امرداد
سردبیر نشریه فروهر در گفت‌وگو با ادیان نیوز

موبد سروش‌پور: میان دین و فرهنگ ایرانی نباید جدایی بیفتد

350A7187 scaled 1موبد پدرام سروش‌پور، سردبیر نشریه‌ی فروهر، باشنده در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب، در گفت‌وگوی رسانه‌ای پیرامون فرهنگ ایرانی و دین زرتشتی سخن گفت.

هازمان زرتشتیان ایران در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران سه غرفه انتشاراتی و نماینده فرهنگی به نام‌های انتشارات فروهر، بَرسَم و هیرمبا دارد. در این میان، انتشارات فروهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انتشارات ادیانی در ایران با بیش از نیم‌سده پیشینه در حوزه نشر بهانه‌ی گفت‌وگوی خبرنگار ردنا با سردبیر این انتشارات، موبد پدرام سروش‌پور را فراهم آورد.

نشریه زرتشتی فروهر پنجاه سال تجربه فعالیت دارد

موبد پدرام سروش‌پور، یکی از چهره‌های نام‌آشنا و فعالان فرهنگی و دلسوز جامعه زرتشتیان ایران است که آثار متعددی در حوزه‌ی تاریخ و فرهنگ ایرانی به چاپ رسانیده است. سروش‌پور مدت‌هاست به‌عنوان دبیر انجمن موبدان تهران و سردبیر دوماهنامه فرهنگی، دینی، اجتماعی «فروهر» فعالیت می‌کند. موبد پدرام سروش‌پور با اشاره به یکی از دغدغه‌های جامعه زرتشتیان ایران به خبرنگار ادیان نیوز از فرهنگ ایرانی و دین زرتشتی می‌گوید:
پدرام سروش‌پور در بخش نخست گفت‌وگو با معرفی مجله فروهر، بیان کرد: فروهر از قدیمی‌ترین مجلات مکتوب ایرانی است که به‌طور مستمر در سال‌های گذشته چاپ و در اکنون پنجاه‌وچهارمین سال انتشار این نشریه زرتشتی به شمار می‌آید که در ۵۰۰ جلد چاپ‌شده است. فروهر در دو بخش به فرهنگ ایران باستان و فرهنگ دین زرتشتی می‌پردازد.

ایران سرزمین ادیان و از قدیمی‌ترین ملت‌های یکتاپرست در جهان است

عضو انجمن موبدان و موبد یاران تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار «فعالیت‌های جامعه زرتشتیان در پرداختن به عقاید و فرهنگ دینی خویش به‌مثابه یکی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران تا چه میزان از آزادی برخوردار است؟» مطرح کرد: بله این آزادی که کاملاً وجود دارد. طبیعی هم هست چراکه سرزمین ایران سرزمین ادیان بوده و ما یکی از قدیمی‌ترین ملت‌های یکتاپرست در جهان هستیم. ما در تاریخ خویش بزرگانی مثل کوروش هخامنشی را داریم که در دنیا آنان را به‌عنوان نماد تسامح و تساهل دینی می‌شناسند.
وی ادامه داد: درست به همین دلیل فرهنگ ایرانی، فرهنگ پذیرنده بوده و در برابر تمام اندیشه‌ها، مذاهب و سایر ادیان آغوشش باز بوده است و آنان را می‌پذیرفت. وجود و حضور بزرگ‌ترین کنیسه‌های یهودیان، کلیساهای مسیحیان و سایر اماکن مذهبی و مقدس ادیان مختلف نشانگر نگاه صلح‌آمیز ایرانیان به فرهنگ و مذهب «دیگری» قلمداد می‌شود.

جشن مهرگان و سایر جشن‌های زرتشتی بخشی از هویت، تاریخ و فرهنگ ایرانیان است

سردبیر نشریه «فروهر» با اشاره به یکی از دغدغه‌های جامعه زرتشتیان ایران به خبرنگار ادیان نیوز گفت: شوربختانه برخی مواقع ما فرهنگ را در مقابل دین قرار می‌دهیم. درصورتی‌که بخش‌هایی از فرهنگ ایران باستان مثل جشن مهرگان، جشن سده، اسفندان و… بخشی از تاریخ و هویت و فرهنگ ملت ایران هستند و به دین خاصی هم تعلق ندارند چراکه حتا پیش‌تر از دین زرتشتی، ما جشن مهرگان را برگزار می‌کردیم و مربوط به هویت و تاریخ فرهنگی کشور ایران است.

جدایی بین «دین زرتشتی» و «فرهنگ ایرانی» نباید اتفاق بیفتد

وی ادامه داد: ضمن اینکه، نپرداختن و فراموشی بخشی از سنت‌های فرهنگی و بها ندادن به بهانه قرار دادن فرهنگ در برابر مسائل دینی، تبعات فراوانی برای فرهنگ و هویت یک ملت خواهد داشت. چراکه بسیاری از مواقع اجازه نمی‌دهند زرتشتیان و ایرانیان در کنار یکدیگر این جشن‌ها و فرهنگ‌های ملی را برگزار کنند. جدایی بین «زرتشت» و «فرهنگ ایرانی» نباید اتفاق بیفتد و امیدوارم برای نهادهای تاثیرگذار این موضوع به‌عنوان دغدغه ایجاد شود، چرا که فرهنگ و نمادهای فرهنگی به‌عنوان مادر تمام مسائل اجتماعی در جامعه به شمار می‌آید.

پدرام سروش‌پور هدف انتشارات فروهر و فعالیت در این حوزه را اهمیت بخشی به موضوع گفت‌وگوهای دینی بیان کرد و معتقد است: بیشترین مسایلی که ما یاد می‌گیریم در گفت‌وگوهای ادیانی صورت می‌گیرد. و تمام تلاش ما این است که تمام منابع دست‌اول دانشگاهی و علمی در خصوص فرهنگ و تاریخ باستانی و ملی ایران را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
زندگی شهروندان زرتشتی در کنار شهروندان مسیحی و یهودی و مسلمان با احترام به فرهنگ و هویت دینی رخ می‌دهد

خبرنگار در پایان از عضو انجمن موبدان تهران پرسید «قدرت و اهمیت پرداختن به جشن‌های زرتشتی و فرهنگ و تاریخ ایرانی چه اهمیتی دارد؟» و وی در پاسخ گفت: زندگی مسالمت‌آمیز شهروندان زرتشتی، مسیحی، یهودی در کنار یکدیگر با احترام متقابل میان انسان‌ها و تکریم فرهنگ و هویت آنان صورت می‌گیرد. وقتی فلسفه جشن مهرگان به‌عنوان حلقه مهر و دوستی میان انسان‌ها با گرایش‌ها و عقاید مختلف انجام می‌پذیرد.

نام کوروش هخامنشی در تورات، قرآن و کتب مقدس مسیحیان آمده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که هفت هزار سال تمدن و پنج هزار سال فرهنگ ایرانی به دنبال همبستگی، برقراری صلح، مهرورزی و اتحاد و دوستی میان انسان‌ها با باورهای مختلف در این سرزمین برقرار و جاری‌شده است. کوروش هخامنشی که از قول علامه طباطبایی به‌عنوان ذوالقرنین لقب داده‌شده است در تورات کتاب مقدس یهودیان و همچنین نوشته‌های مسیحیان نیز آمده است. به همین دلیل شوربختانه برخی مواقع به‌جای احترام به شخصیت‌های فرهنگی، تاریخی و دینی با آن مقابله می‌کنیم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-07