لوگو امرداد
در امرداد 471 آمده است:

اندیشه‌های رسا، بی‌مرگ و جاودانه‌اند

 p05برای شناخت بهتر اَهورا مَزدا، گاتاها خداوند را با فروزه‌هایش می‌شناساند. شناسایی که به یاری انسان شتافته تا بتواند دریافت بهتری از هنجار آفرینش داشته باشد. چینش این فروزه‌ها (که در اوستای متاخر به اَمشاسپندان یا پاکان جاویدان نامور است) سامانی دارد که اندیشیدنی است. چینشی که می‌توان آن را به گام‌هایی برای رسیدن به اهورا مزدا و در پایان یکی‌شدن با او همانندسازی کرد: بَهمن، اَرديبهشت، شهريور، سِپندارمزد، خورداد و اَمرداد. گام‌ پاياني، اَمردادی‌ست كه در گاتاها، بيشتر به همراه خورداد آورده مي‌شود. می‌توان از اَمردادی «جاوادنگي روان و پیوستن به اهورامزدا» و یا «نام‌نيك برجا گذاشتن» برداشت کرد که معنای هر دو در راستای یکدیگر است.

در گردآمده‌ی زیر دیدگاه برخی بزرگان و نویسندگان را درباره‌ی فروزه‌ی اَمرداد می‌خوانیم. باشد که بدین‌گونه یاد آنان را گرامی داشته و بر آگاهی و بینش‌مان افزوده شود:

استاد ابراهیم پورداود

“در اوستا اَمِرَتات، از جز اخیر آن که «تات» باشد و در فارسی «داد» شده، یعنی «تا» به «دال» تبدیل یافته، سخن داشتیم. پاره‌ی دیگر این واژه از دو جز ساخته شده است. نخست از «اَ» که از ادوات نفی است یعنی «نه» … از برای این جز در فارسی «نا» یا «بی» آورده می‌شود. در فارسی فقط در چند واژه این حرف به‌جا مانده، از آن‌هاست همین اَمرداد و اَنیران که نام روزِ سی‌ام ماه است. البته این «اَ» نباید مُتشبه شود با «آ» یا «اَ» که در اوستا و فُرس هخامنشی و پهلوی و فارسی، معنی «به» از آن بر می‌آید. چنانچه در فارسی آخوند که به معنی مردی خوانده و داناست و راسته (آراسته) و رام (آرام) و شنا (آشنا) و جز آن …

استاد خداداد خنجری

“بدیهی است که بی‌مرگی یا جاودانگی – به مفهوم واژه‌ای آن – از ویژگی‌های ذاتی خداوند است، اما انسان بر پایه‌ی نظامی که آفرینش او منظور گشته است، می‌تواند به‌گونه‌ای دیگر و به‌طور نسبی، به دریافت آن نایل شود. در بینش زرتشت، انسان بر پایه‌ی قانون اشا – که نظام اهورایی حاکم بر هستی است – با توانایی اندیشیدن آفریده شده است. از این‌رو، برتری انسان بر حیوان به نیروی اندیشیدن اوست. به بیان دیگر، «انسان بودنِ» انسان به این‌ است که می‌تواند بیاندیشید …

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «اندیشه‌های رسا، بی‌مرگ و جاودانه‌اند» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. در این نوشتار دیدگاه بزرگانی چون استاد ابراهیم پورداوود، استاد خداداد خنجری، موبد رستم شهزادی، ارباب کیخسرو شاهرخ و دکتر فرهنگ مهر، درباره‌ی فروزه‌ی امرداد گردآوری شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 471 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 471  با عنوان «سدسازی ترکیه بر ارس؛ مرگ آذربایجان» از ‌‌دوشنبه، 19 تیرماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  471 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  471 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15