لوگو امرداد
با هماهنگی دبیرستان‌های رستم‌ آبادیان و فیروزبهرام

آیین سدره‌پوشی 20 نوجوان زرتشتی در تالار خسروی

20 دانش‌آموز دبیرستان‌های رستم آبادیان و فیروزبهرام آدینه 30 تیرماه، خجسته روز اردیبهشت امشاسپند، در تالار جشنگاه خسروی کنار آتش ورهرام سدره‌پوش شدند.

در آغاز، سدره‌پوش‌شوندگان به همراه موبدان با روشنایی لاله‌ها و نوای شورانگیز دف در پیش، از آدریان و پای آتش ورهرام حرکت کردند و به تالار وارد شدند. در فرخنده آیین سدره‌پوشی، موبدان انوشه باستانی، راشین جهانگیری، سرور تاراپوروالا، پریا ماوندی، گودرز ماوندی، فرهنگ ضیاتبری، فرزاد لهراسبی، مهراب وحیدی، پدرام سروش‌پور و آبتین کشاورزی، با خوانش اوستای ویژه، پیمان دین سرودند. بهدینان نوبسته‌کُشتی، سپید جامه سِدره نماد نیک‌اندیشی بر تن، پیمان بستند با پیروی از راستی به یکتاپرستی و دین خود پایبند بوده، در پویایی اندیشه، گفتار و کردار نیک بکوشند و در زندگی به‌کار گیرند. 20 نوجوان زرتشتی (19 پسر و یک دختر) با خرد و آگاهی دین سپندینه زرتشتی را برگزیدند:

۱) بهشاد بختیاری فرزند بهناز مهرشاهی، فرامرز بختیاری

۲) بهفر بختیاری فرزند بهناز مهرشاهی و فرامرز بختیاری

۳) بهداد بختیاری فرزند بهناز مهرشاهی و فرامرز بختیاری

۴) نیما اردشیری مبارکه فرزند شیرین هیربد و فرهاد اردشیری مبارکه

۵) اهورا یزدانی فرزند بهناز نوذری و فرزاد یزدانی

۶) راستین دبستانی فرزند افسون جمشیدیان و آرمین دبستانی

۷) سام سلامت فرزند مهرنواز جمشیدی کلانتری و رستم سلامت

۸) ورهرام ایدلی‌مزرعه فرزند آزیتا باستانی‌اله‌آبادی و مهران ایدلی‌مزرعه

۹) آراد شادفر فرزند آترا جهانبخشی و آریا شادفر

۱۰) آرتین نمیرانیان فرزند دلنواز جمشیدی کلانتری و فربد نمیرانیان

۱۱) پویان نمیرانیان فرزند راشین ساسانی و بهرام نمیرانیان

۱۲) ارشیا باستانی فرزند سیما منوچهری کلانتری و فرهاد باستانی

۱۳) نیما کیخسروان فرزند میترا شهریارزاده و جمشید کیخسروان

۱۴) سینا کیخسروان فرزند میترا شهریارزاده و جمشید کیخسروان

۱۵) رادین یگانه فرزند مهتاب نمیرانیان و کورش یگانه

۱۶) ارشیا نمیری فرزند پیمانه کاووسی و سروش نمیری

۱۷) شایان فرامرزی فرزند افسانه زنده‌نوش و اشکان فرامرزی

۱۸) آرینا فرامرزی فرزند افسانه زنده‌نوش و اشکان فرامرزی

۱۹) پویان شاه‌بهرامی فرزند مهنوش رستمی‌عصرآبادی و رامین شاه‌بهرامی

۲۰) پرهام بزرگی‌چمی فرزند پریسا باستانی و داریوش بزرگی‌چمی

این جشن بزرگ با هماهنگی و برنامه‌ریزی موبد هرمز خسرویانی، دبیر دینی دبیرستان فیروز بهرام به انجام رسیده است.
در ادامه موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، تاج‌گوهر خدادادکوچکی (خانم خادم) مادر جانسپار فرهاد خادم و کنشگر فرهنگی و آموزگار دینی، در سخنانی جشن فرخنده سدره‌پوشی، این ارجمندترین جشن را به خانواده‌ها و نوبسته‌کشتیان شادباش گفتند و با ابراز امیدواری که آیین‌های نیاکانی پاس داشته شوند از دست‌اندرکاران برگزاری جشن سدره‌پوشی دانش‌آموزی سپاسگزاری کردند.
موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان، در سخنان دینی از ارزشمندی آیین سدره‌پوشی گفت: همانگونه که در یسنا آمده اشو زرتشت آیین سدره‌پوشی را بنیان گذاشت. پیش از این، اشو زرتشت در مراسم کمربندی به دست استاد ایشان به کمر بست و در سن پانزده سالگی در آزمون پذیرفته شد و در جرگه‌ی بزرگان آن زمان قرار گرفت. وقتی که اشو زرتشت از سوی خداوند بزرگ با پیام آسمانی برای یکایک مردمان این جهان و برای رهبری روان مردمان به پیامبری برگزیده می‌شود این سنت زیبا را پایه‌گذاری می‌کند. سنت زیبایی با پیراهن سپید از 9 بخش که 9 اصل دین و یا برپایه‌ی یسنا 55 بند یک، 9 بخش وجودی انسان، پنج بخش مینوی، چهار بخش گیتی، و کمربندی به نام کُشتی بر کمر بسته می‌شود با 72 رشته که به شش بخش دوازده‌تایی، نماد شش جشن نیکوکاری، دوازده ماه سال تقسیم می‌شود؛ کشتی بر روی کمر با چهار گره و سه دور به یاد اندیشه، گفتار و کردار نیک و چهار گره‌ای که یکتایی خداوند، پیامبری اشو زرتشت، کمک به نیازمندان و همازوری همه‌ی جهان را یادآوری می‌کند. امروزه به چهار آخشیج هم نسبت می‌دهند. این سنت زیبا وقتی جوان زرتشتی، دختر و پسر به سن بلوغ فکری برسد نه بلوغ جسمی، از سوی خانواده به انجمن موبدان اعلام می‌شود. مدارک را تحویل می‌دهند و گواهینامه با شماره خاص برای بهدین صادر می‌شود و آن بهدین دین زرتشتی را می‌پذیرد و قول می‌دهد که دین را به نسل بعدی بسپارد. یکی از بزرگترین جشن‌ها، نخستین جشن بزرگ نوجوانان جشن سدره‌پوشی است و دومین جشن بزرگ، جشن گواه‌گیری است. وی در ادامه افزود: دین زرتشتی، دین شادی است. برپایه‌ی نوشته‌های دینی که در متن‌های پهلوی هم آمده است، دین زرتشتی، دینی است که شادی درگذشتگان به شادی بازماندگان در دنیای گیتی است. گاه گفته می‌شود برای احترام به درگذشتگان مراسم برگزار نمی‌کنیم. این انتقادهایی است که به انجمن موبدان می‌شود. دوستان بزرگواران در دین زرتشتی «درگذشت» وجود دارد. مرگ و نابودی معنایی ندارد. دومین محوری که اشو زرتشت در اشتود گات به آن بسیار تاکید و سفارش می‌کند بازگشت همه‌ی ما به سوی اهورامزدا است. آزادشدن پنج نور و نیروی‌های درونی به سوی خداوند بزرگ است. در زمان‌های قدیم ممس‌ها و بامس‌ها، بزرگتران خانواده بیشتر به یاد دارند، در سی‌روزه در مراسم سال درگذشته، آیین سدره‌پوشی برگزار می‌کردند. موبد پولادی از همکیشان درخواست کرد مواردی را که در انجمن موبدان مصوب می‌شود را اجرا کنند و گفت: دین زرتشتی تنها دینی است که سی سال برای روانشادان مراسم برگزار می‌کند. پس آن احترامی که بایسته‌ی درگذشتگان است را رعایت می‌کند. بپذیریم برپایه‌های آموزه‌های دینی شادی در وهله‌ی نخست است. شادی درون برپایه‌ی اشویی درست است. موبد پولادی در پایان سخن اشاره کرد که برگزاری سدره‌پوشی گروهی وظیفه‌ی انجمن موبدان است و پشتیبانی می‌کند ولی اگر در جامعه دین‌سازی و دین‌بازی بخواهد به وجود آید انجمن موبدان در مقابل آن محکم خواهد ایستاد. همانگونه که تمام برنامه‌های دینی، آموزشی، فرهنگی، کلاس‌‌های دینی، آتشکده‌ها و زیارتگاه‌ها و نیایشگاه‌ها زیرنظر انجمن موبدان است همه‌ی انجمن‌ها برگزارکننده هستند تا زمانی که مشکلی پیش آید و انجمن موبدان بخواهد وارد شود. دست در دست هم بهترین‌ها را برای جامعه خواستاریم و امیدواریم پایبند به گفته‌ی اوستا همازور باشیم همازور درست و برپایه‌ی راستی‌ و نیکی باشیم و شادی را بیافزاییم.‌

اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی، در سخنانی از دید اجتماعی سیاسی متناسب با شرایط امروزی، به ارزشمندی آیین سدره‌پوشی پرداخت و بیان داشت: آیین سدره‌پوشی چند مفهوم عمیق را دربردارد. اولین نکته آزادی است. هر فردی آزادانه اجازه دارد راه اعتقادی خودش را انتخاب کند. در این قرن 21، قرن روشنفکری، قرن تکنولوژی و یا به هر نامی، هنوز بسیاری از کشورها مفهوم آزادی را به درستی نمی‌دانند. ما زرتشتیان از چندهزار سال قبل با مفهوم آزادی آشنا بودیم. اولین نکته مفهوم اختیار و آزادی است. اجازه‌ی انتخاب مسیر بعدی به‌ویژه مهمترین مسیر که اعتقادی است. در بسیاری از کشورها و جوامع از زمان تولد مسیر اعتقادی مشخص است حتا اجازه عبور از خط قرمز اعتقادی را ندارند و مجازات سنگینی برای او خواهد داشت. فلسفه و اعتقاد ما زرتشتیان این است که اجازه داری با آزادی همراه با اخلاق و منطق مسیر را خودت انتخاب کنی. این مفاهیم سیاسی اجتماعی قرن اکنون ما است که شمار اندکی از کشورها به آن می‌پردازند. ولی جامعه زرتشتی از هزاران سال پیش با مفاهیم آزادی، اخلاق و خردورزی آشنا بوده است. پایبند به این مفاهیم، قدردان اینگونه آیین‌ها باشیم و آن را تکرار کنیم.
وی در ادامه به شایستگی برگزاری آیین سدره‌پوشی گروهی اشاره کرد و افزود: در زمان همه‌گیری کرونا سدره‌پوشی گروهی انجام نشد؛ دلگیر و ناچار به رعایت بودیم. خوشبختانه آیین‌ها با علاقه و با شدت در حال برگزاری است. تا پایان سال 100 نوجوان در آیین سدره‌پوشی همگانی سدره‌پوش می‌شوند که آماری غرورآفرین است.
نماینده زرتشتیان در پایان سخن به خانواده‌ها سفارش کرد سدره و کشتی با سایز و اندازه مناسب تهیه کنند. کشتی کوتاه یا بلند و آویزان نباشد. سدره تنگ و یا گشاد نباشد. پوشش متناسب و اندازه بدن باشد تا به راحتی و در آسایش بتوانند با علاقه و همیشگی همراه داشته باشند.

افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، در سخنانی گفت: همگی قبول داریم این خوشبختی است که عضوی از جامعه‌ی زرتشتی هستیم. برکت این عضویت در زندگی همه ما وجود دارد. عضو خانواده بزرگی هستیم که یک‌دیگر را می‌شناسیم باید قدر این خانواده‌بودن را بدانیم. باید همبستگی را همیشه نگاه بداریم. این آیین‌ها همبستگی می‌آورند باید قدردان بود. واقعیت این است از سالیان گذشته، دارای میراث مشترک، فرهنگ بزرگ و آیین گسترده هستیم. از لحاظ دارایی به نسبت در موقعیت خوبی هستیم. ولی پشتوانه‌ای که داریم و کمتر به آن فکر می‌کنیم جوان‌ها و نسل آینده است. به هر میزان سرمایه‌گذاری برای آموزش، توانمندی و همبستگی نوجوانان و جوانان انجام دهیم، کم است. کمتر قدر آینده‌سازان را می‌دانیم. باید بیشتر به آنان فکر کنیم و اهمیت دهیم به ویژه انجمن‌ها باید بیشتر به این موضوع اهمیت دهند.

خانم خادم، دبیر پیشکسوت دینی و آموزش گات‌ها در سخنانی گفت: بیشتر این دانش‌آموزان گات‌هاخوان هستند و فراگیری را از دبستان آغاز کردند. ما زرتشتیان به راستی از آزادترین دین برخوردار هستیم. می‌توانیم به اندیشه، گفتار و کردار نیک افتخار کنیم. امیدوارم این 3 نیک را نگه داریم. کودکان و نوجوانان تاکنون نگه داشتند امیدوارم ما بزرگترها هم پاس بداریم. امیدوارم پدر و مادری باشیم که تا پایان پشتیبان فرزندان هستند و فرزندان را در راه رسیدن به خواسته‌هایی که خود فرزند می‌خواهد همراهی می‌کنند. به زور چیزی را به فرزندان تحمیل نکنیم بگذاریم فرزندان خودشان انتخاب کنند. انتخابی که خود فرزندان انجام می‌دهند برای خودشان ارزشمند است. انتخاب تحمیلی را تا چند روزی پایبند هستند و سپس رها می‌کنند. وی در پایان سخن از موبد هرمز خسرویانی به پاس تلاش‌های شبانه‌روزی برای آموزش و همراهی با دانش‌آموزان سپاسگزاری کرد.

موبد هرمز خسرویانی، دبیر دینی هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریز برگزاری جشن سدره‌پوشی، در سخنانی با سپاسگزاری از دست‌اندرکاران و همراهان، به دو نکته اشاره کرد و گفت: از مجموعه میزبانان این جشن، در وهله نخست سپاسگزاری از دانش‌آموزان نوسدره‌پوش و خانواده‌‌های آنان که میزبانان اصلی این جشن هستند. با پیگیری و اصرار این دانش‌آموزان که می‌خواستند سدره‌پوش شوند این جشن انجام شد و خانواده‌ها همکاری کردند. سپس سپاس از انجمن موبدان که هماهنگی‌ها را انجام داد تا در این روز خجسته در کنار آتش ورهرام گردهم آمدیم و این جشن بزرگ برگزار شد. سپاس از انجمن زرتشتیان تهران و کمیسیون فرهنگی این انجمن، هم‌فکری و هماهنگی کردند تا از امکانات سازمان پذیرایی استفاده شود. سپاسگزاری از مدیریت دبیرستان دوره اول رستم آبادیان و دوره دوم هنرستان و دبیرستان ماندگار فیروزبهرام، نماینده ایرانیان زرتشتی، موقوفه‌ی رستم آبادیان و خانم خادم با حضور فعال و تاثیرگذار خودشان، همچنین سپاسگزاری از آموزگاران دینی به‌ویژه فیروزه فرودی، آموزگار دبستان جمشیدجم که از دوره ابتدایی با سخت‌کوشی اوستاهای بایسته را آموزش داده است.
هرمز خسرویانی در ادامه از مهرانگیز شهزادی فرزند موبد بزرگ شادروان موبد رستم شهزادی، به عنوان الگویی از یک آموزگار که با کردار خود آموزه‌های دینی را آموزش می‌دهد، سپاسگزاری کرد و گفت: در حالی که 3 ماه از درگذشت جانباز شادروان گلرخ مهری، عروس خانواده‌ی شهزادی نمی‌گذرد، جشن سدره‌پوشی را گرامی داشتند و برگزار کردند. زنده‌یاد گلرخ مهری 42 سال پیش جانباز شد و همسرش زنده‌یاد مهندس داریوش شهزادی نیز به جانسپاران راه میهن پیوست. موبد خسرویانی از انجمن‌ موبدان و انجمن زرتشتیان تهران خواست تا برنامه‌ی گرامیداشت و یادبودی درخور برای زنده‌یاد گلرخ مهری برگزار کنند. موبد خسرویانی در پایان سخن گفت: به خجستگی این روز اردیبهشت امشاسپند که جشن سپند سدره‌پوشی برگزار شده و به خواست سدره‌پوش‌شوندگان و خانواده‌های آنان، از این پس هر ماه در روز اردیبهشت امشاسپند در پای آتش ورهرام آیین نیایش همگانی را برگزار خواهیم کرد همراه با پذیرایی؛ وعده‌ی دیدار، ماه آینده اردیبهشت روز در آتشکده تهران.

همچنین دانش‌آموزان قدرشناس و باشندگان در تالار خسروی همگی یک‌صدا موبد هرمز خسرویانی را به پاس کوشش‌ها و تلاش‌های بی‌دریغ، تشویق کردند.

از سوی انجمن موبدان، انجمن زرتشتیان تهران، موقوفه رستم آبادیان، اسفندیار اختیاری، خانم خادم، فرهاد اردشیری نویسنده و پدر یکی از نوبسته‌کشتیان، پیشکشی‌هایی به یادگار به بهدینان داده شد. از نوجوانان هورشید نیکفام و شینا سرداری (هنرمندان دف‌نواز)، کامیار کیخسروان و پارسا باستانی‌نژاد (آورنده لاله‌های روشن)، آرتمیس رستمی‌عصرآبادی، پرستو باستانی اله آبادی، نگین اردشیری مبارکه (خوشامدگویان با آیینه گلاب، نقل سپید، تَش‌ و اسپند) سپاسداری شد.

در بخشی از برنامه آرین بمانی، مجری برنامه، با اشاره به دو رویداد بزرگ فرهنگی و ورزشی کانون دانشجویان زرتشتی یادآوری کرد: پس از چهار سال وقفه به شوند همه‌گیری کرونا و شرایط اجتماعی، امسال چهلمین دوره پیکارهای ورزشی جام جانباختگان در روزهای 16 تا 20 امردادماه در همایشگاه مارکار تهرانپارس، و سی‌اُمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، روزهای 13 تا 15 شهریورماه در مارکار تهرانپارس برگزار می‌شود.

SH N3870 1 SH N3873 2 SH N3884 3 SH N3886 4 SH N3894 5 SH N3895 6 SH N3899 7 SH N3900 8 SH N3901 9 SH N3904 10 SH N3906 11 SH N3910 12 SH N3912 13 SH N3917 14 SH N3930 15 SH N3942 16 SH N3946 17 SH N3947 18 SH N3987 19 SH N3998 20 SH N3999 21 SH N4001 22 SH N4003 23 SH N4004 24 SH N4006 25 SH N4008 26 SH N4010 27 SH N4011 28 SH N4013 29 SH N4019 30 SH N4021 31 SH N4029 32 SH N4035 33 SH N4044 34 SH N4045 35 SH N4046 36

فرتورها از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13