لوگو امرداد
تالاب‌های ایران (23)

برم الوان کهگیلویه و بویراحمد، تالابی از رنگ‌ها

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب باختری (:غربی) ایران، در امتداد رشته کوه‌های زاگرس، با زیست بومی زیبا و دست‌نخورده، به «سرزمین چهارفصل» آوازه دارد. این گستره، سرشار از دریاچه‌ها و رودهای خروشان است و کوه‌هایی که سر به آسمان می‌سایند. این استان دو بخش اقلیمی سردسیر و گرمسیر دارد. تالاب‌های برم الوان و برم شیر، از شناخته شده‌ترین پهنه‌های آبی آن به‌شمار می‌روند.

01 baramalvan

تالاب برم الوان؛ این تالاب در 40 کیلومتری شهر لیکک بخش بهمئی، در دهستان سرآسیاب یوسفی جای دارد. دوری آن از یاسوج، مرکز استان، 360 کیلومتر است.
«بَرم» در گویش بومی به چم «دریاچه» است و «الوان» معنی «رنگ‌ها» را می‌دهد. از این رو، بَرم الوان به چم «دریاچه‌ی رنگ‌ها» است.
برم الوان تالابی همیشگی است که گستره‌ی آن به 15 هکتار می‌رسد و در زمان کم آبی نزدیک به هشت هکتار است. ژرفای آن میان 12 تا 30 متر تغییر می‌کند. آب این تالاب به سبب تراکم بالای نمک و املاح معدنی، آشامیدنی نیست. آب تالاب حجم بسیاری دارد و از همین‌رو بسیار دیدنی و کم مانند است. این آب، خاک پیرامون خود را نمناک می‌کند و بدین گونه زمین‌هایی حاصلخیز برای کشاورزی پدید می‌آورَد. در سال‌های کم بارشی، تالاب برم الوان خشک نشد.
این تالاب در دامنه‌ی تپه ماهورهای گچی جای دارد و یکی از زیباترین و چشم نوازترین گستره‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. بلندای برم الوان از سطح دریا 1100 متر است.
پیرامون تالاب برم الوان پوششی از درختان بلوط، گز و بادام کوهی دیده می‌شود و کشتزارهای سرسبزِ جو و گندم. پلانگتون‌های گیاهی، نی، زالزالک، خارشتر و پسته‌ی وحشی به فراوانی در این پهنه به چشم می‌آید. افزون‌بر اینکه جایی برای صید ماهی نیز به شمار می‌رود. ماهی کپور در تالاب برم الوان بیش از گونه‌های دیگر ماهیان است. گفتنی است که شیب بسیار زیاد دیواره‌های تالاب برم الوان و ژرفای زیاد آن، سبب شده است که در این پهنه‌ی آبی گیاهان آبزی رشد نکنند.
برم الوان گستره‌ای برای پرندگان کوچ‌رو به‌شمار می‌رود که از دوردست سیبری برای زمستان‌گذرانی و سرآوردن بهار به این تالاب می‌آیند؛ پرندگانی مانند: اگرت‌ها، حواصیل، باکلان‌ها و کشیم‌ها.
اما آسیب‌هایی نیز تالاب برم الوان را تهدید می‌کند. بهره‌گیری از سم‌ها و کودهای شیمیایی، از میان بردن مرتع‌های پیرامون تالاب، زباله‌ها و پسماندهای گردشگران و شکار بی‌رویه ی پرندگان آبزی، از شمار آن زیان‌هاست. در دی ماه 1397 خورشیدی، سیلاب زمین‌های پیرامون برم الوان به درون تالاب سرازیر شد و با پُرشدن کانال‌های خروجی، آسیب‌هایی پدید آورد. این کانال‌ها در سال 1360 ساخته شده بود تا در فصل بارندگی بیرون شد آب‌های اضافه را آسان کند. اما تخلیه نکردن کانال‌ها در گذر سال‌ها، آن دشواری را پدید آورد.
تالاب برم الوان درشمار بخش‌های حفاظت شده نیست. در بهمن‌ماه 1397 خورشیدی، اداره حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد کوشش‌هایی برای ثبت ملی تالاب برم الوان انجام داد.

02 baramshir

تالاب برم شیر؛ این تالاب با گستره‌ی 5000 مترمربع و چشم‌اندازی بسیار زیبا، در دره‌ی تنگ شیر، در دو کیلومتری جنوب روستای برم شیر شهرستان بویراحمد جای دارد. دره‌ی تنگ شیر در باختر بلندی‌های کلاتک، از رشته کوه‌های زاگرس، آرمیده است.
بلندی این تالاب از سطح دریا 740 متر است. درازای آن نزدیک به 150 متر است و پهنای آن 50 متر. تالاب برم شیر در گستره‌ای سرسبز با زیست بومی دست نخورده و زیبا دیده می‌شود. از این‌رو، یکی از جاهای گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر شما . عکس پایین این مطلب مربوط به برم سبز (برم سوز) دنا که در نزدیکی سی سخت قرار دارد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04