لوگو امرداد
در امرداد 473 بخوانید:

رستم باش!

p04 1اگر بپرسیم: راه‌وچاره‌ای می‌شناسید تا کوچولوهایی را که هنوز خواندن بَلد نیستند، یا یکی‌دو کلاس بیش‌تر سواد ندارند، با شاهنامه آشنا کنیم؟ شاید خیلی‌ها با ابروهای گره‌کرده جوری نگاه‌مان کنند که انگار گفته باشند: «مگر شاهنامه کتاب بچه‌هاست؟»… البته که شاهنامه کتاب بچه‌ها نیست، اما کاری که گفتیم شدنی است و می‌توان دست بچه‌ها را گرفت و به دنیای شاداب پهلوانان و قهرمانان شاهنامه بُرد، بدون آنکه اکنون‌شان را فراموش کنند یا درگیر ستیز و آویزهای خشن جنگجویان بشوند. یکی از آن‌هایی که راه‌اش را پیدا کرده و کتاب‌هایی نوشته یکی از دیگری شادی‌آور‌تر و آموزنده‌تر، حدیث لزرغلامی است. 
کتاب‌های چندتایی‌ حدیث لزرغلامی «دو خط شاهنامه» نام دارند. هر کدام هم درباره‌ی یکی از چهره‌های شاهنامه است.

برای اینکه بدانیم حدیث لزرغلامی چه راهی را پیموده تا برسد به «دو خط شاهنامه» و با نقل‌وگفت‌هایش بچه‌ها را دوستدار قهرمانان شاهنامه کند، دوسه پرسش را با او در میان گذاشتیم.

– خواندن کتاب‌های «دو خط شاهنامه» دلنشین است، نه تنها برای بچه‌ها که به‌گمانم برای بزرگ‌ترها هم. از آن جهان دلهره‌آور و جنگ‌وستیز پهلوانان چگونه رسیدید به دنیای شیرین و شادِ دو خط شاهنامه؟
– در هر کاری برای بچه‌ها، چه بازآفرینی باشد چه کارهای دیگر، مهم این است که از دَری وارد شوید که رو به دنیای بچه‌ها گشوده می‌شود. آن‌وقت بچه‌ها خودشان دست شما را می‌گیرند و راهنمایی‌تان می‌کنند که چه کنید. نوشتن کتاب‌های «دو خط شاهنامه» هم همین‌گونه بود. تصمیم گرفتم برای بچه‌ها دری باز کنم رو به جهان شاهنامه. از آن پس بود که بازیگوشی‌ و زبان شیرین بچه‌ها راه را به من نشان داد. این هم هست که شاهنامه متنی چندلایه‌ای است. با آنکه به‌گمان می‌رسد و گفته‌اند که متنی ادبی- حماسی‌ برای بزرگسالان است، اما راز ماندگاری‌اش در همان چندلایه‌بودن آن است. اگر زبان‌شناس باشید، می‌توانید از نگاه یک زبان‌شناس شاهنامه را ببینید؛ اگر دلباخته و شیفته‌ی قصه و داستان باشید شاهنامه می‌گوید من بهترین‌هایش را برایت دارم؛ اگر اسطوره‌ها را دوست داشته باشید باز شاهنامه میزبان شماست، اما اگر کودک باشید چه؟ آنگاه می‌بینید که سیمرغی هست که برای بچه‌ها داستان‌ها دارد و شگفت‌آور است؛ یا پهلوانانی را می‌بینید که با ویژگی‌های دو دنیای شاهنامه و بچه‌ها یگانگی‌هایی دارد. آن یگانگی چیست؟ اغراق و خیال! بچه‌ها خیال و بزرگ‌نمایی را دوست دارند و زمانی که پا به جهان شاهنامه می‌گذارند این کتاب بهترین قصه‌ها را برای‌شان دارد. من کاری نکردم؛ تنها دَری باز کردم میان بچه‌ها و شاهنامه تا از این دریچه بتوانند همدیگر را ببینند …

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی است از شهداد حیدری با حدیث لزرغلامی نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های شاهنامه‌ای برای کودکان، که با عنوان «رستم باش!» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی چهارم (شاهنامه)، شماره‌ی 473 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 473  با عنوان «نخستین روز تازش روس و انگلیس به ایران» از ‌‌دوشنبه، 30 امردادماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  473  امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  473 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-11