لوگو امرداد

خانه‌ی حاتمی بروجرد ثبت ملی شد

hatamiخانه‌ی تاریخی حاتمی بروجرد، یادمانی از دوره‌ی صفوی به آثار ثبت ملی پیوست.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، در این‌باره گفت: برای حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، فرهنگی استان، خانه‌ی تاریخی حاتمی بروجرد ثبت ملی شد.

وی افزود: پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی این اداره کل و تفویض اختیار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به استان‌ها، روند ثبت ملی آثار شتاب گرفت و خانه‌ی تاریخی حاتمی، به شماره ۳۹۱۱ در بروجرد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حسن‌پور با بیان اینکه خانه حاتمی از خانه‌های تاریخی در مجموعه طباطبایی‌های شهر بروجرد است که در سالیان گذشته از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تملک شده افزود: این خانه تاریخی با مساحتی نزدیک‌به ۱۳۰۰ مترمربع دارای تزیینات چوبی و گچی بوده که در نوع خود بی‌مانند و منحصربه‌فرد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان دیرینگی خانه‌ی تاریخی حاتمی را مربوط به دوره‌ی صفویه دانست و گفت: مهرازی (:معماری) این خانه که در دو اشکوب (:طبقه) ساخته شده، دو بخشی است که در میان این سازه در اشکوب بالا یک ایوان بلند به بلندای شش متری با دو ستون چوبی وجود دارد و چند اتاق، تالار، پس‌تالار و راه‌پله‌های قدیمی نیز در آن ساخته‌ شده است.

وی افزود: خانه حاتمی بروجرد از دید مهرازی یکی از متفاوت‌ترین خانه‌های تاریخی بروجرد است و در خیابان صفا این شهر جای دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. این ساختمان مخروبه را که به ثبت ملی رسیده چه اشخاصی به بازسازی آن میپردازند. به نظر اینقدر مخروبه میاید که کسی دست به شکل و اوضاع و احوال ساختمان نخواهد زد. متاسفانه خیلی دیر به فکر بازسازی خواهند رسید. افسوس که این ساختمانها گذشته های سخت و دردناکی را در تاریخ طی نموده اند. شاید امید و درسی برای آیندگان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-26