لوگو امرداد

آیین رونمایی و جشن امضای کتاب زندگی آموختنی است

رونمایی، جشن امضا و فروش ویژه کتاب «زندگی آموختنی است» نوشته کامران فریدونی، پنجشنبه 9 شهریورماه 1402 در پردیس علم‌وفناوری برگزار شد.
در این جشن که برای پدیدآوری کتاب یادشده برگزار شد برنامه‌های گوناگونی به اجرا درآمد. چند تن از کنشگران فرهنگی به سخنرانی پرداختند. در نخستین سخنرانی منصور سجاد، مدیر انتشارات کلید آموزش، ناشر کتاب «زندگی آموختنی است»، نویسنده‌ی چندین کتاب از جمله کتاب‌هایی در زمینه‌ی شیوه‌ی نویسندگی و نشر و همچنین برگزارکننده‌ی کارگاه خلق کتاب موفق، در‌باره‌ی شیوه‌ی نگارش کتاب نکات کارشناسی و کاربردی را بیان داشت.
سیامک جمشیدی‌زاده، صفحه‌آرای کتاب «زندگی آموختنی است»، هنرمند نقاش و طراح گرافیک، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مدیر هنری و صفحه‌آرا مجله فروهر و برگزارکننده‌ی دوره‌های آموزشی در زمینه‌ی هنر و زیبایی‌شناسی، چند نکته‌ی فنی درباره‌ی صفحه‌آرایی کتاب «زندگی آموختنی است» یاد کرد. وی باوجود این‌که مدتی است کار گرافیک و صفحه‌آراییِ کتاب انجام نمی‌دهد اما تمایل خود برای صفحه‌آرایی کتاب یادشده را درون‌مایه‌ی این کتاب دانست و گفت دلیلی که باعث شد صفحه‌آرایی این کتاب را بپذیرم سفارش و دستمزد نبود بلکه برای من رویکرد این کتاب بود که به مایند‌ست (mindset) رشد می‌پردازد. مایندست رشد یا همان طرز تفکر به جای «موفقیت» است. وی در ادامه افزود: موفقیت و‌ موفق‌شدن از نگاه من بیماری نسل امروز بشر است. بچه‌ی ناخلف روزگار سرمایه‌داری و دوران مصرف‌گرایی است. موفقیت به معنای سریع‌رسیدن، یک‌شبه رسیدن و صبر نداشتن، موفقیت یعنی چشم‌ها خیره به دستاورد‌های ما شود و مهمترین معیارش مقایسه خودمان با دیگران است. می‌بینید جوان‌های امروز چقدر همه چیز را یک شبه می‌خواهند. در مقابل این نوع نگاه، مایندست رشد است. رشد فردی با آهستگی و صبر. رشد برپایه‌ی واقعیت‌سنجی، امکانات و درک محدویت‌های فردی. می‌خواهم مثال قدیمی و تکراری بزنم اما به نظرم بهترین مثال برای این موضوع است. درخت سیب هیچ شتابی برای رشد و میوه‌دادن ندارد و مهم این است که با این روند رشد خودش؛ مشکلی هم ندارد. غُر هم نمی‌زند، خودش را با دیگر درختان باغ؛ مقایسه نمی‌کند. فقط رشد می‌کند و به وقتش میوه می‌دهد. اگر میوه هم ندهد باز هم مشکلی ندارد و به زندگی ادامه می‌دهد. از این جهت این کتاب به نظر بسیار مفید است. نکات قوت و مثبت بسیاری دارد؛ اما این بخشش برای من مهم و قابل احترام است.
جمشیدی‌زاده گفت از دید او جوان‌های ما حتا اگر بیست صفحه این کتاب را بخوانند و حتا تمرین‌های کتاب را هم انجام ندهند، به این فهم می‌رسند که زندگی آسان نیست. زندگی جدی است و کار دارد. کار یک شب و یک روز و یک‌سال هم نیست. زندگی نیاز به شکیبایی، کار مداوم و جدی، خرد و آگاهی و پرداخت هزینه دارد. زندگی و عمر خیلی گران است. این دلیل اصلی بود که بخش کوچکی از این پروژه‌ی چاپ کتاب را بپذیرم و تلاش کردم با حساسیت و دقت این کار را انجام بدهم. آموختن، مسیر رشد و تمرین به اندازه کافی سخت هست. وی در ادامه بیان داشت کوشیده است در صفحه‌آرایی این کتاب، با ظرافت و طراحی به‌جا، کمی سختی این مسیر را برای خواننده هموار کند تا از لحاظ خوانش و موارد بصری، خواننده با حال بهتری بتواند بخواند، دوام بیاورد و کتاب را به پایان برساند.
سپس، سیاوش بزرگ‌چمی از شاگردان قدیمی فریدونی در دبیرستان ماندگار فیروزبهرام، رتبه‌ی 500 کنکور در سال 1394، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مکانیک و سازنده‌ی آهنگِ سرود فیروزبهرام، در سخنانی کوتاه از تاثیر آموزش‌های کامران فریدونی در جایگاه مربی پرورشی فیروزبهرام گفت. بزرگ‌چمی بیان کرد که چگونه آن آموزه‌ها در کسب موفقیت‌های تحصیلی و زندگی به کمکش آمده‌ است.
افزون‌بر این سخنرانی‌ها برنامه‌های هنری بخش‌هایی از این نشست فرهنگی بود. محسن تقی‌نژاد در آغاز و پایان برنامه نخست با نواختن دف (موسیقی آیینی عرفانی کردستان) و سپس با دوتار (موسیقی شرق و جنوب خراسان) به همراه آواز بخش‌های هنری برنامه را اجرا کرد. سمانه کهرباییان، پژوهشگر آزاد تاریخ اجتماعی ایران، شاعر برگزیده جشنواره فجر و داور مسابقات شعر جوان، نیز دو سروده خود از کتاب‌های «ولی به این دیری» و «التیام» را دکلمه کرد. سینا قائمی، دانشجوی موسیقی، آوازخوان و آهنگ‌ساز، هم به‌عنوان اجرای پایانی آهنگ «ایران» زنده‌یاد محمد نوری را خواند. به درخواست نویسنده‌ی کتاب، میهمانان این جشن در تکرار آواز سینا با او همراهی و هم‌خوانی داشتند. سمانه کهربائیان و سینا قائمی که با این برنامه همکاری داشتند هر دو از شاگردان کارگاه‌های کافه خلاقیت هستند.
افشین زعیم، بازیگر، بازیگردان و کارگردان، مجری برنامه بود و از صبا دباغ‌منش، ویراستار، و نیکو فریدونی، دانش‌آموخته‌ی کارشناسی طراحی لباس و تصویرساز که تصویر چهارگانه‌ی سانتور، اسب و سوارکار را در کتاب طراحی کرده‌ بود، سپاسگزاری کرد. در میان میهمانان این برنامه چند تن از نویسندگان، مترجمان و هنرمندان کشور نیز باشنده بودند. در پایان برنامه کامران فریدونی، نویسنده‌ی کتاب با پیشکش شاخه‌ای گل و یک جلد کتاب «زندگی آموختنی است» از آن‌ها سپاس‌گزاری کرد.
از بوذرجمهر پرخیده یکی از نویسندگان کتاب سرو ایستاده، غلام‌رضا حسین‌پور مترجم کتاب روانشناسی بیماری‌های همه‌گیر، گلنوش شاهین‌راد نویسنده‌ی کتاب باورت دارم، رضا فکری نویسنده‌ی کتاب ما بد جایی ایستاده بودیم، و شادی قدیریان عکاس نام‌آور کشور و پدیدآورنده‌ی مجموعه عکس‌های زنان قاجار سپاسگزاری شد.
کامران فریدونی هم در دو نوبت بخش‌هایی از کتاب خود را برای مهمانان خواند. عنوان این بخش‌ها «چرا این کتاب را نوشتم»، صفحه‌ی «سپاس‌گزاری می‌کنم از» و مطلبی درباره‌ی اهمیت آموزش که سال گذشته در قالب نوشتاری در روزنامه‌ی شرق نیز به چاپ رسیده ‌بود با عنوان «انسان برگه‌ی سفیدی است در انتظار دستی و قلمی» و هم‌چنین مطلب «سرنگونی تاج و تخت کامی/ پس‌از پنج سال حکمرانیِ بی‌چون‌وچرا» است. کامران فریدونی یادآوری کرد، یکی از ابزارهای آموزشی کتاب «زندگی آموختنی است» با نام فتوتراپی دستاورد 40 سال تجربه‌ی عکاسی و نوآوری خودش است که می‌توان آن را زیرمجموعه‌ای از هنردرمانی دانست. وی در پاسخ به پرسشی نیز بیان کرد که دوره‌ی «کافه خلاقیت» مجموعه‌ای از کارگاه‌هایی برای آموزش مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای زندگیِ بهتر، رضایت بیش‌تر و شکوفایی جنبه‌های گوناگون زندگی طراحی شده‌اند.
دوره‌ی کافه‌خلاقیت از سال 1389 با برگزاری کارگاه «راه هنرمند» آغاز شد و تاکنون کارگاه‌های دیگری هم به آن افزوده شده‌ است. این کارگاه‌ها به‌نام 1- راه هنرمند (برای بازیابی خلاقیت و شکوفایی در همه‌ی زمینه‌های زندگی) 2- رگه‌ی طلا (گام دوم بازیابی خلاقیت) 3- ارتباط موثر (برای ترمیم و بهبود روابط) 4- هُشیاری مالی (برای شکوفایی در زمینه‌ی مالی) 5- عشق (برای بلوغ عاطفی) 6- بازآفرینی خویشتن (آمیخته‌ای از همه‌ی کارگاه‌های دیگر و تنظیم آن برپایه‌ی ‌نیاز هر شرکت‌کننده) است. همه‌ی کارگاه‌های یادشده برپایه‌ی کتابی در همین زمینه برگزار شده‌اند و اکنون پس‌از سال‌ها تجربه کارگاه «زندگی» نیز برپایه‌ی کتاب «زندگی آموختنی است» به مجموعه کارگاه‌های «کافه خلاقیت» افزوده شده‌است. به این مناسبت نام‌نویسی در کارگاه زندگی که برای بار نخست بر مبنای آموزه‌های کتاب برگزار می‌شود با 50 درصد تخفیف همراه بود. علاقه‌مدان می‌توانند اخبار برگزاری کارگاه‌ها را از تارنمای کافه خلاقیت (kafekhalaghiyat.com) یا صفحه‌ی آن در اینستاگرام دنبال کنند.
در ادامه پس از عکس یادگاری، علاقه‌مندان کتاب را با 35 درصد تخفیف ویژه تهیه کرده و در نوبت امضای نویسنده ایستادند. این برنامه از ساعت 17 آغاز شد و تا ساعت 20 ادامه یافت. برگزارکنندکان چند تن از شاگردان کارگاه‌های دوره‌ی «کافه خلاقیت» بودند. کیانا غیبی مسوول برگزاری این جشن با همراهی و یاری پدرام افشاری، سهند چاووشی، فردین فرودی، پردیس فریدونی و حدیث مشیرزاده این برنامه را به سرانجام رساندند.

4 14 2 5 2

 

1 52سیاوش بزرگ‌چمی، از شاگردان موفق فریدونی در دبیرستان ماندگار فیروزبهرام 2 36 3 30

4 29سمانه کهرباییان، پژوهشگر آزاد تاریخ اجتماعی ایران 5 25 6 23سیامک جمشیدی‌زاده، صفحه‌آرای کتاب «زندگی آموختنی است» 7 22 8 24 9 22 10 24 کامران فریدونی، نویسنده کتاب زندگی آموختنی است11 20 12 22افشین زعیم، مجری برنامه 13 22منصور سجاد، مدیر انتشارات کلید آموزش
14 19 15 17 16 15 17 15

2 37 5 1

محسن تقی‌نژاد، هنرمند موسیقی آیینی عرفانی، نوازنده دف و دوتار همراه با آواز 6 1 7 1 18 14

محسن تقی‌نژاد19 14فرتور از بهراد باستانی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. تبریک میگم بابت کتاب متولد شده و گردهمایی با کیفیتی که برگزار گردید . با آرزوی رشد روزافزون.

  2. درود. سپاس از برگزاری نشست دوستانه و صمیمانه به مناسبت رونمایی از کتاب ارزشمندتان .با آرزوی بهره مندی همگان از کتاب “زندگی آموختنی است”

  3. بار مثبت بسیاری داشت وفضای مهر وصفا هم علاوه بر معرفی کتاب حکم فرما بود

  4. درود و سپاس. آیا این کتاب ارزنده به صورت الکترونیکی برای ایرانیان خارج کشور قابل دسترسی است؟
    اگر زندگی آموختنی است، آموزگار کیست؟ آیا بینش شما با آشور زرتشت یکسان است که می‌فرماید به سخنان مهین گوش فرا دهید و با اندیشه روشن گزینه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12