لوگو امرداد
گزارش تصویری

آیین پرسه زنده‌یاد خدایار ایدون، پایه‌گذار صنعت نوین

به کوشش انجمن زرتشتیان یزد، آیین پرسه زنده‌یاد خدایار ایدون، در خانه رشید و سرور، خانه‌ی پدری ایشان برگزار شد.
آیین پرسه با باشندگی هموندان هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان یزد و گروهی از همکیشان در روز پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با باد ایزد و آذرماه ۳۷۶۱ زرتشتی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار شد. آیین آفرینگان‌خوانی پرسه را موبدان خدایار گنجی و رستم کاووسیان‌زاده به جا آوردند.

روانشاد خدایار ایدون فرزند رشید و سرور، سال 1311 در شهر یزد چشم به جهان گشود. کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در یزد به پایان رساند و برای تحصیلات دانشگاهی راهی کشور هندوستان شد. پس از فارغ‌التحصیلی در رشته اقتصاد و مدیریت صنعتی، در شرکت «رشید ایدون و برادران» مشغول به کار شد. درسال 1338 با بانو فرنگیس مهربانی زردشتی ازدواج نمود که حاصل آن سه فرزند به نام‌های رشید، سرور و سیما هستند. وی در مدت 7 سال اقامت خود در هندوستان، که در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشت، در زمینه تکنولوژی مدرن هم تجربه‌ی فراوان آموخت و حاصل تجارب خود را که با هوش و ذکاوت به دست آورده بود با دستی پُر به کشورش ایران بازگشت. در ایران پس از سال‌ها دوری برحسب تجربه‌های ارزنده‌ای که داشت با همکاری برادران خود نخستین نمایندگی موتورسیکلت و لوازم یدکی هوندا را از کشور ژاپن گرفت و پس از مدتی موفق به تاسیس شرکت «اشتاد» که نمایندگی میتسوبیشی را دارا بود، شدند و کارخانه لوازم و ادوات کشاورزی را در کرج بنیاد نهاد. تولید ماشین برنج‌کاری خدمت بزرگی بود که به برنج‌کاری شمال ایران نمودند و باتجربه‌ای که در صنعت چای در هندوستان به دست آورده بودند، با تاسیس مزارع چای‌کاری، صنعت نوین کاشت، داشت و برداشت چای را به ارمغان آوردند. پس از ملی‌شدن شرکت و تاسیسات آن، تنها شریکی بودند که به درخواست مقامات مربوطه برای مدیریت و انتقال تجارب ارزنده، ایشان 5 سال در شرکت باقی ماندند و از هیچگونه خدمتی با کمال فروتنی دریغ نداشتند.

برخی از خدمات نیک ایشان به شرح زیر است:
-اختصاص خانه پدری ایشان در تهران برای اقامت جوانانی که تازه تشکیل خانواده داده‌اند به نام «خانه سَرور»
-اهدای خانه پدری ایشان به هازمان زرتشتی یزد برای آرامشکده به نام  «خانه رشید و سَرور»
-کودکستان رشید که بنامگانه پدرشان بنیاد نهاد که سال‌ها سهم بزرگی در آموزش و پرورش نونهالان یزد داشته است.

در همه‌ی کارهای نیک همسر بزگوارشان یار و همدم 61 ساله ایشان فرنگیس خانم مهربانی زردشتی سهم بزرگی داشته اند، مدیریت، درایت، لیاقت و پشتکار همه این نیکوکاری را امکان‌پذیر ساخته است.

روانشاد خدایار ایدون در روز دی بمهر و آذر ماه، 9 آذرماه 1402 دور از زادگاهش در کانادا درگذشت و پس از سه سال و سه روز دوری از همسرشان به او پیوست.

1 9 2 10 3 9 4 9 5 9 6 9 7 9 8 6 9 7 10 7 11 7 12 6 13 6 14 6 19 4 20 3

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08