لوگو امرداد
در امرداد 478 بخوانید:

گردشگری در روزهای پایانی پاییز

p08زمانی که پاییز رو به پایان می‌رود و سرمای زمستان پیش روست، سفر حال‌وهوای دیگری دارد. در چنین زمانی است که دیدنی‌های ایران بیش‌تر به‌ چشم می‌آید؛ ازآن‌رو که چهارفصل سال در هر زمان در ایران نمایان است.

نایبند؛ سبزینه‌ای در دل کویر
شاید یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای پاییزی در ماه آذر، رفتن به روستایی پلکانی در دل کویر خراسان است. جایی که به آن «نایبند» می‌گویند. نایبند کویر است و نیست! اگرچه کویری خشک با کاریزهای بسیارش گرداگرد نایبند را فراگرفته است، اما خودِ روستا در سرسبزی دیدنی است. چشمه‌های روستا جوشان و خروشانند و حیات وحش آن پُرجنب‌وجوش و بافت روستا سنتی و خشتی و به‌راستی تماشایی! بی‌سبب نیست که این روستای کویری در شمار آثار ملی ایران ثبت شده است.
از نایبند تا 200 کیلومتر آن‌سوتر هیچ آبادی‌ای به‌ چشم نمی‌آید. نایبند همچون سبزینه‌ای در دل کویرجلوه‌گری می‌کند. نایبند روستایی در کویر طبس، در استان خراسان جنوبی است. جاده‌ای که طبس و راور را به‌هم می‌رساند، از کنار این روستا گذر می‌کند و چشم‌اندازی در برابر گذرندگان می‌گشاید تا آن‌ها را وابدارد لَختی بایستند و از دیدنی‌های نایبند چشمان خود را سیراب کنند.

جزیره‌ی آشوراده؛ غوغای شورانگیز پرندگان
جزیره‌ی آشوراده در استان گلستان و در نزدیکی جزیره‌ی میانکاله‌ی بندر ترکمن پهنه‌ای نیست که از یاد گردشگران دور شود! در دریای خزر، جزیره‌ای بزرگ‌تر از آشوراده دیده نمی‌شود و در زیبایی نیز کم‌تر همتایی برای آن می‌توان شناخت. 10 کیلومتر دورتر از آشوراده، بندر ترکمن رَخت افکنده است. در آشوراده از هر سو که بنگریم تماشایی‌ها پُرشمار است. یک نمونه از آن، تنگه‌ای باریک است و در باختر آن کانالی طبیعی. خلیج گرگان نیز در جنوب آشوراده نمایان است؛ چهارسویی که سراسر دیدنی است.
آشوراده بر اثر کنش ‌و واکنش‌های طبیعی و دگرگونی‌های سطح آب، تکه‌ای جداشده‌ از جزیره‌ی میانکاله است. بررسی‌های جغرافیایی نشان می‌دهد که این جزیره‌ی سبز و رنگین، بازمانده‌ی جزیره‌های سه‌گانه‌ای است که دوتای آن‌ها در گذر زمان به زیر آب رفته‌اند. افسوس که گستردگی این جزیره روبه کاهش است و از آن چیزی کمتر از 500 هکتار به‌جا مانده است، اما همین وسعت کم سرشار از دیدنی‌هاست.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «گردشگری در روزهای پایانی پاییز» به خامه‌ی بامداد رستگار، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی 478 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 478  دوشنبه، 13 آذرماه 1402 خورشیدی چاپ شد، و به شوند دشواری‌های پخش، همچنان در نمایندگی‌ها و چند دکه در تهران در دسترس خوانندگان خواهد بود.

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 478  هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  478 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

برای آگاهی بیش‌تر با شماره‌های: 31 و 30 – 88325329 – 021 تماس بگیرید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20