لوگو امرداد

مدیریت جامعه در شرایط خاص

آذرگشاسبی1یکی از مهم‌ترین وقایع اخیر جامعه زرتشتیان ایران، موضوع انتخابات مجلس و عدم‌تایید صلاحیت دو تن از چهار تن کاندیداهای نمایندگی مجلس است که جامعه را در برابر پرسش‌هایی همراه با سکوت معنادار قرار داده است. اهمیت این رویداد آن زمان بیشتر می‌شود که یکی از نامزدهای این دوره، نماینده کنونی مجلس بوده و هدایت بخش سیاسی جامعه را به عهده داشته و شاید تنها مقامی می‌باشند که امکان پیگیری مطالبات کلان جامعه را دارند. پرواضح است که بر اساس اصل تعارض منافع و چالش پیش‌آمده، ایشان با موانعی برای انجام به وظیفه ذاتی خویش در قبال جامعه روبه‌رو می‌باشند. این رویداد و امثال آن بیش‌ازپیش فقدان یک نهاد کشوری مستقل برای مدیریت جامعه در شرایط خاص و چالش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی، یادآوری می‌نماید. جامعه زرتشتیان ایران در چنین بحران‌هایی جایگاه و یا مرجعی برای پیگیری مطالبات خویش نمی‌بیند و خود را بدون حامی و پشتیبان می‌پندارد. لذا بدیهی است باید برای مدیریت این‌گونه شرایط هر چه زودتر چاره‌ای اندیشید.
مدیران جوامع پیشرو و پویا همواره ضمن اداره امور جاری و روزمره برای شرایط متفاوت سیاسی و اجتماعی و … پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت عبور از اوضاع پیچیده و دشوار نموده و برای دستیابی به بهترین وضعیت، به‌طور مستمر نسبت به تغییر ساختارهای تشکیلاتی و بهبود روش‌های اجرایی براساس دانش و شرایط روز اقدام می‌نمایند.
از زمان انقلاب مشروطیت تاکنون ساختار تشکیلاتی جامعه زرتشتیان ایران در ابعاد کلان تغییرات بسیار کمی داشته است. نهادهای هازمان زرتشتی متشکل از انجمن‌های شهرهای زرتشتی‌نشین و سازمان‌های صنفی و موسسات خیریه می‌باشند که هرکدام از آن‌ها فقط در محدوده جغرافیایی خود و براساس اساسنامه مدون در حدود اختیارات تعریف‌شده، به مسوولیت‌های خویش عمل می‌نمایند. به‌جز گرامی انجمن موبدان و نماینده محترم مجلس، هیچ‌کدام از نهادهای زرتشتی برطبق قانون نمی‌توانند در خصوص مسایل اساسی و کلان که مربوط به‌کل جامعه در سراسر کشور و یا جهان است، اظهارنظر و دخالت نمایند و این نهادها گاهی و تنها در شرایط خاص به‌صورت مستقل و نه متفق در مورد مسایل پیش‌آمده برای جامعه واکنش نشان می‌دهند.
در طول تاریخ 120 ساله‌ی نظام‌مندی نوین جامعه ایران، زرتشتیان نیز مانند دیگر مردم ایران برای مدیریت بهتر امور جامعه، تلاش‌هایی در جهت اصلاح ساختار سازمانی ارکان مختلف جامعه برای ایجاد تشکیلات جدید براساس نیاز جامعه و همچنین شرایط روز نموده است که اکثر آن‌ها به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده و یا ادامه نیافته‌اند. تشکیل هیات‌نظارت بر سرمایه انجمن و همچنین تلاش ناموفق برای تشکیل سازمان مرکزی زرتشتیان و جایگزین نمودن آن با برگزاری دوره‌ای همایش انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی ایران با محوریت نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس، هیچ‌کدام خلا مدیریت جامعه را در شرایط ویژه و بحرانی پر نکرده است.
تلاش برای تشکیل یک سازمان مرکزی در حدود دو دهه قبل به دلیل به بیراهه‌رفتن آن نتیجه نگرفت و تنها به برگزاری همایش انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی با دستور جلسات یکسان اکتفا گردید. پیشنهاد می‌گردد کنشگران جامعه پس از آسیب‌شناسی تلاش‌های قبلی، مجدداً برای مدیریت و هدایت جامعه در شرایط خاص و گذر از گردنه‌های تاریخی اندیشه و تدبیر نمایند. داشتن یک انجمن مرکزی و یا پارلمانی رسمی که منتخب زرتشتیان سراسر کشور باشد و در کنار آن‌ها ایجاد احزابی اجتماعی با نگرش‌های مختلف در خصوص مدیریت جامعه می‌تواند کارساز و راه‌گشا بوده و برای برون‌رفت از بحران‌های پیش‌آمده، یاریگر مردم و انجمن‌ها باشد.
تشریح چگونگی تشکیل انجمن مرکزی و یا مجلس مشورتی ویژه زرتشتیان و همچنین ایجاد احزاب اجتماعی، مستلزم ورود صاحبان اندیشه و تجربه و همچنین کارشناسان علوم اجتماعی، سیاسی، تشکیلاتی و حقوق است که در این خصوص به‌صورت تخصصی موضوع را بررسی و بهترین طرح را برای مدیریت کلان و هدایت جامعه در شرایط ویژه ارایه دهند. باشد تا با به‌کارگیری دانش روز و پیشنهادهای نو برای مدیریت جامعه، نویدبخش آینده‌ای روشن برای هازمان زرتشتی باشیم. ایدون باد
کورش آذرگشاسبی- دی‌ماه 1402

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

10 پاسخ

  1. درود بر شما کورش عزیز
    چه تحلیل درخشانی
    به نوبه خودم
    جانانه از شما برای این نگاه دقیق و راهگشایی شما سپاسگزارم
    پاینده باشی برادر.

  2. با درود جناب آذر گشاسبی جامعه در شرایط خاص نیست متاسفانه افرادی مانند شما که مثلا جزء نخبگان جامعه هستید به وظیفه خود عمل نکرده و در ثبت نام انتخاباتی مجلس ثبت نام نکردید این مقاله هم فرار به جلو برای کم کاری خود شماست هر مسئله ای که جامعه با آن مواجه شود امثال شما مقصر میباشد چرا باید برای انتخابات فقط اسفندیار کاندیدا شود

    1. درود به کسی که خود را” هم کیش ” نامیده‌اید.
      شما که آمادگی ندارید نام و نام خانوادگی واقعی خود را بنویسید و در پس پرده یک نام ناشناخته یعنی” هم کیش” پنهان شده‌اید، چرا به خود اجازه می‌دهید که به کسی ایراد بگیرید که سال‌ها سابقه کنشگری اجتماعی دارد و در نهادهای زرتشتی همکاری کرده است.
      امیدوارم از این پس هرچه می‌نویسید با نام واقعی‌تان باشد تا سخنانتان باورپذیر شود.

  3. درود به کوروش آذرگشاسبی نازنین.
    یادداشت شما را خواندم و از آن بهره بردم.
    امید که باز هم دست به قلم شوی و من و ما را از تجربه دانش و آگاهیت بهره مند سازی!

    1. درود جناب آقای کورش اذرگشاسبی

      حرف بسیار به جا و کاملا درست است اما مشکل زمانی ایجاد میشود برگزیدگان جامعه پس از انتخاب شیوه همدلی و همازوری را فراموش میکنند.
      از عدم برگزیده شدن دو همکیش عزیز اشاره کرده آید هر چند من هم ناراحت هستم اما شاید ورود افراد جدید و جوان بتواند در جامعه موثرتر باشند . با احترام به نماینده فعلی زرتشتیان متاسفانه پس از سالهای نسبتا زیاد حضور ایشان به نظر می رسید زمانی را برای واگذاری مسولیت به فرد دیگر در نظر نداشتند.
      گو اینکه همه انجمن ها و مراکز گزارش ارایه می‌دهند ای کاش ایشان هم زحمت می کشیدند یک گزارش از عملکرد بیش از یک دهه خودشان می دادن تا جامعه با خدمات ایشان بیشتر آشنا شوند به همین دلیل نظر شما کاملا قابل احترام است و شاید بتواند در این شرایط کمک نماید.

  4. با سپاس از نوشتار اندیشه برانگیز دوست و همکیش گرامی.
    در کنگره جهانی زرتشتیان در استرالیا سخنرانی داشتم با عنوان هزار نقطه نورانی. یک نورافکن را به سادگی می‌توان تاریک کرد. هر یک ما می‌توانیم یک نقطه نور باشیم و از زمره کسانی باشیم که این جهان را آباد می‌کنند. در چهارده قرن گذشته، جامعه زرتشتی از یک قدرت مرکزی منسجم بهره نبرده بلکه هزاران نفر منشا خیر و پیشبرد جامعه شدند.
    من با یک تشکل مرکزی واحد موافق نیستم زیرا به سادگی به انحراف می‌رود و یا قابل حذف است. من با تلاش فردی همراه با خرد جمعی موافقم که صدها گروه و هزاران نفر به هوش بوده و با وهومن و خشترای خود بدرخشند و از سختی ها بگذرند. این جامعه قرنها با همه دشواریها پایدار مانده، صدها سیوشانت داشته، و بی شک پایدار خواهد ماند. به امید روزهای بهتر.

  5. همکیش عزیز شما چطور؟ کانديد مجلس شدن جسارت میخواهد که کوروش عزیز قبلآ ثابت کرد که دارد، آسیب شناسی جسارت میخواهد که کورش کرد،…… از نظر مرتبه جسارت کمترین مرتبه معرفی کردن خودمان در یک جمع است‌ که‌ البته جسارت میخواهد اما نه به اندازه کسی که خود را در معرض قضاوت دیگران قرار میدهد. شما چقدر جسارت دارید؟ شما تا کنون چه قدمهایی برداشته اید؟

  6. وقت بخیر. تا آنجا که اطلاع دارم جناب آذرگشاسبی یک زمانی در انجمن زرتشتیان کرمان حضور داشتند و پس از آن حتی یک بار هم خود را کاندید نمایندگی زرتشتیان نمودند و جدیدا هم در انجمن زرتشتیان تهران صحبتهایشان را در نشست ها مشاهده میکنیم. و اکنون نیز مطالبی را در امرداد به حضور خوانندگان امرداد نقل نمودند. اما من متوجه ی مطالب ایشان نشدم اما مدیریت در گوشه و کنار سازمانها و انجمن های زرتشتی راه و روش خود را دارد و همچنین نیاز به تجربه و شرایط روز کشور از خرد و کلان میباشد. ما باید از کلام مدیریت استفاده های بهینه داشته باشیم که هر کلام یا دستوری به قلب و دل همه ی همکیشان و افراد ذی صلاح جامعه بنشیند و عمل گردد. ازاهورامزدا خواهانم که هر شخص نماینده با افکار بلند خود تاثیر گزار در بهبود شرایط باشد و با آگاهی قدم به عرصه های سیاسی .اجتماعی.فرهنگی بگذارد و نوری چون اشا در دل همگان بکارد. موفق و سربلند باشید.

  7. کورش آذرگشاسبی عزیز،
    بسیار دقیق و عالی، زنده باد و دست مریزاد. امید که این نوشته اندیشه برانگیز شما اقدام عملی دست اندرکاران را در پی داشته باشد. کورش عزیز یکی از معدود زرتشتیانی است که در همه جا قدم پیش گذاشته و برای هازمان زرتشتی یاریگری کرده است. اصلا به نوشته های افراد بینام و نشان نباید وقعی گذاشت و توجه کرد.

  8. آقای آذرگشاسبی عزیز
    درود

    قطعا بیانات شما بسیار ارزشمند و قابل تامل است و مورد عدم تایید صلاحیت دو همکیش هم قابل توجه و بررسی است.
    اما موردی که باید در نظر داشت توجه ما فقط بصورت واقعبیناته باید باشد دقیقا ۴ سال پیش که انتخابات مجلس برگزار گردید تقریبا همه ثبت نام شنوندگان یا رد شدند و یا در مراحلی انصراف دادند!!!
    در آن زمان هیچکس ناراحت نشد که چرا تعدادی از همکیشان قبول نشدند یا انصراف دادند و کسی هم پیگیری نکرد اگر همان زمان انجام شده بود الان با این مشکل راحت تر کنار و یا حتی می شد جلوگیری کرد هر چند قبول دارم عوامل بسیاری دخیل هستند و در این بیان نمی گنجد.
    در حقیقت چهار سال پیش انتخابات نبود چون تنها یک کاندید وجود داشت و انتصاب ایشان حتی با یک رای هم انجام می‌شد من موافق گستردگی دیدگاه‌ها مانند شما هستم و امیدوارم با توجه به اندیشه نیک ، گفتار و کردار ما نیز نیک گردد و این همازوری ایجاد شود.

    از همه دست اندرکاران و عزیزانی هم که در امرداد فعالیت دارند بسیار سپاسگزارم کار شما بسیار ستودنی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14