لوگو امرداد

جشنواره خوراکی‌های بدون‌گوشت در بهمنگان دبستان جمشیدجم

جشن بهمنگان در دبستان پسرانه جمشیدجم با جشنواره خوراکی‌های بدون‌گوشت همراه بود.
جشن با نیایش و خوانش گات‌ها با اجرای رادین رستمی و مهرسام خسروی دانش‌آموزان پایه‌ی ششم، آغاز شد. پرویز مهرشاهی نیز برای باشندگان درباره‌ی چیستی بهمنگان سخن گفت. دانش‌آموزان پایه‌ی اول هرکدام دوبیتی از مولانا خواندند. نوشین پشوتن، مدیر دبستان، از دهشمندانی که در سال تحصیلی یاریگر بودند، سپاسگزاری کرد. به مناسبت جشن بهمنگان در پاسداشت چهارپایان سودمند و روز نَبُر، هریک از دانش‌آموزان پایه‌های ششگانه‌ی آموزشی خوراکی بدون‌گوشت تهیه کرده بودند. خوراکی‌ها در دبستان بسته‌بندی و میان دانش‌آموزان پخش شد. این دورهمی به یادماندنی با همکاری انجمن اولیا و مربیان و کادر مدرسه برگزار شد.
جشن بهمنگان برپایه‌ی گاهشمار ایرانیان باستان که دوازده ماه سی روزه داشتند به روز دوم (بهمن روز) از ماه بهمن و در گاهشمار کنونی به روز بیست و ششم دی ماه است. بهمن: امشاسپند (فرشته) اهورایی که خویشکاری‌اش پشتیبانی از جانداران سودمند است و به چم (معنای) اندیشه‌‌ی نیک و خردورزی است. بنابر آیین و سنت دیرین و برای پاس‌داشت چهارپایان سودمند، زرتشتیان هر ماه، چهار روز از كشتار دام و خوردن گوشت خودداری می‌كنند. این چهار روز در گاهشماری زرتشتی (وهمن، ماه، گوش و رام) را «نبُر» یا «پرهیز از گوشت‌خواری» نامیده‌اند.
دبستان جمشیدجم یکی از آموزشگاه‌های شش‌گانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران، در سال 1285 خورشیدی بنیان‌گذاری شد و دانش‌آموختگان بسیاری را راهیِ پایه‌های بالاتر کرد. هم اکنون دانش‌آموزان زرتشتی را از پایه‌ی نخست تا پایه‌ی ششم برای آموزش پذیراست.

0 4 1 18 3 19 4 16 5 16 6 18 7 15 8 13 11 14 12 13 18 10 19 9 20 8 21 8 22 9 23 8 25 9 26 8 27 9 28 9

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. سپاس از همه خیراندیشانی که یاری رسان دبستان جمشیدجم بودند و هستند. سپاس از مدیریت محترم و کادر اجرایی مدرسه ، همتتان بلند

  2. 🍀جشن بهمنگان خجسته باد🍀 ای کاش انواع خوراکیهای بدون گوشت ذکر میشد تا همه یادبگیرند. چون برای سلامتی همه مفید میباشد. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12