لوگو امرداد
به فراخور 26 دی‌ماه؛ بهمن روز و بهمن ماه گاهشماری زرتشتی

نماوای نیایش هفتن‌یشت به فرخندگی بهمنگان؛ ستایش اندیشه نیک

هر کدام از جشن‌ها، آیینی و روشی بوده و هست و مناسبت‌های چندی را نیز به آنها نسبت داده‌اند. جشن بهمنگان برابر با 26 دی‌ماه خورشیدی، گرامیداشت و جشن گرفتن برای خرد و اندیشه‌ی نیک و آگاهی است. اندیشه‌ی نیک و خردورزی که به آدمی شیوه‌ی درست زیستن را می‌نمایاند. بهمن؛ ، نشان و نماد خرد و دانایی و آگاهی است که هم از درون و گوهر هر آدمی می‌جوشد و هم از دانش‌های روز مایه می‌گیرد و روی‌هم نیرویی می‌شود برای راهنمایی آدمی به دریافت آگاهی و شناخت بیشتر از خویشتن، جهان و هستی.

فرخش باد و خداوندش فرخنده كناد           عيد فرخنده بهمنچه و هم بهمن‌ماه

روز دوم هر ماه در گاهشمار اوستایی، به سپندینه نام بهمن امشاسپند، نماد خرد اورمزدی و به‌ چَمار (: معنای) اندیشه‌ی نیک، آراسته شده است. بهمن امشاسپند، نخستین آفریده‌ی اورمزد، نماد خرد نیک و اندیشه‌ی پاک است و با انسان و اندیشه‌ی نیک او پیوند دارد. این امشاسپند در جهان مادی پشتیبان چهارپایان سودمند است.

هر انسان خردمند و آگاهی که به کمترین شناخت راستینی از خود و جهان دست یافته باشد، می‌داند که او و همه‌ی دیگر نمودهای هستی از یک گوهر و بن و ریشه بوده و درهم تنیده‌اند و سرنوشتشان از هم جدایی ندارد. هر آسیبی که به زیست‌بوم، زمین، هوا و گیاه و یا جانوری برسد زیانش را جهانیان دیر یا زود نیز خواهند دید و از آن گریزی نیست.  جشن بهمن‌گان برای یادآوری و ارج نهادن به این دو بن‌مایه‌ برای بهتر زیستن آدمی است، خرد را در زندگی پیشه کند و به جهان پیرامون نیز آسیب نرساند.

ایران سرزمین آیین‌های شادمانی و جشن‌های بزرگ است. «جشن بهمنگان»، به روز 26 دی‌ماه خورشیدی، نماد خرد و اندیشه‌ی پاک نخستین آفریده‌ی اورمزد، بر همه‌‌ی مردمان پاک نهاد، نیک‌اندیش، نیک‌گفتار، نیک‌کردار و فرهنگ‌دوست و راستی‌گستر ایران و جهان خجسته باد. سالنمای راستی، نخستین ناشر سالنمای زرتشتیان ایران، بهمنگان 3759 دینی را شادباش می‌گوید. نماوای واژ اوستای «هفتن‌یشت» با آوای موبد بهزاد نیکدین از آتشکده گوهر و مهربان اصفهان آرام دل‌ها باد. شکوه این آیین فرخنده افزوده باد. دلگرم به یکدیگر مهرتان افزون.

 

bahman22
بهمن از واژه اوستایی وهومن به چم اندیشه نیک است. وهمن یکی از امشاسپندان نزدیک به درگاه اهورامزدا است و نماد آن شیر یا تخم مرغ است که در بیشتر سفره‌های آیینی زرتشتیان گذاشته می‌شود. اشوزرتشت برای دریافت پیام‌های اهورایی از وهومن (اندیشه و خرد نیک) یاری می‌گیرد. پاسبانی چهارپایان سودمند در عالم جسمانی به این امشاسپند واگذار می‌شود از این رو زرتشتیان در جشن بهمنگان یا بهمنجه که در روز بهمن از ماه بهمن در گاهشمار زرتشتی قرار دارد از کشتار حیوانات سودمند و خوردن گوشت آنها خودداری می‌کنند و برخی از زرتشتیان از خوردن گوشت و کشتار در تمام ماه بهمن خودداری می‌کنند. اکنون نیز زرتشتیان همانند جشن‌های ماهیانه دیگر با نیایش و شادی این جشن را برگزار می‌کنند و آرزوی پدیدار شدن اندیشه نیک (وهومن) را دارند.
سالنمای راستی: دورواج ۸۸۹۳۸۸۱۲-۰۲۱ پیام‌گیر ۸۸۷۳۱۹۴۹-۰۲۱
سالنمای راستی: دورواج ۸۸۹۳۸۸۱۲-۰۲۱ پیام‌گیر ۸۸۷۳۱۹۴۹-۰۲۱
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30