لوگو امرداد

گزارش سه روز همایش موبدان و موبدیاران در یزد

16 8دومین همایش سراسری موبدان و موبدیاران، که از ۲۲ تا ۲۴ فروردین در یزد برگزار شد، فرصتی برای هم‌اندیشی پیرامون آیین‌های دینی فراهم آورد. در پایان این گردهمایی، موبدان و موبدیاران با انتشار بیانیه‌ای پایانی، خواستار ادامه‌ی همکاری و هم‌اندیشی برای پاسداشت آیین‌های دینی شدند. 

این همایش سه روزه، فرصتی برای موبدان و موبدیاران از سراسر کشور بود تا دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را درباره‌ی آیین‌های دینی بازگو کنند. شرکت‌کنندگان افزون بر هم‌اندیشی پیرامون آیین‌های دینی، به تصویب راهکارهایی برای بهبود برگزاری مراسم‌های دینی پرداختند.

موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان به عنوان مسوول همایش، با همکاری هموندان، موبدان و موبدیاران این رویداد را برگزار کردند. همایش با هدف تقویت همکاری و هم‌اندیشی میان موبدان و موبدیاران و همچنین بررسی و هماهنگی اجرای مراسم‌های دینی در سه روز برگزار شد.
روز نخست در دو بخش بامداد و پسین، چهارشنبه 22 فروردین ماه 1403 به روز باد ایزد زرتشتی، شرکت‌کنندگان در تالار آتشکده یزد گردهم آمدند. بخش نخست با اوستاخوانی گروهی، آشنایی و معرفی موبدان سراسر کشور و دریافت برنامه گذشت. بخش دوم برنامه با سخنرانی موبد مهربان فیروزگری آغاز شد. نشست با موضوع «آشنایی با باورهای مردم از سنت‌ها و شناخت موبدان از سنت‌ها» همراه با بررسی و هماهنگی اجرای مراسم بود که موبدان به گفت‌وگو و هم‌اندیشی پرداختند. برنامه‌ی روز نخست با گفت‌وگوی دینی و فلسفی با گردانندگی موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین پیشین انجمن موبدان تهرن، ادامه یافت.
برنامه روز دوم 23 فروردین‌ماه در دو بخش بامداد و پسین در تالار بزرگ‌چمی وابسته به انجمن زرتشتیان یزد برگزار شد. بامداد روز دوم همایش با نیایش گروهی و سخنرانی اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی آغاز شد. بخش بامدادی با بررسی و هماهنگی اجرای آیین‌ها پیگیری شد. در ادامه دکتر سالومه غلامی در سخنرانی خود گزارشی ارایه داد درباره «زنده نگه‌داشتن آداب و سنت زرتشتی در عصر نوین»، که بر اهمیت پاسداشت فرهنگ و سنت‌ها در جهان مدرن تاکید داشت. روز دوم همایش با پاسخ به پرسش‌ها و گفت‌وگوی موبدان ادامه یافت. در پایان روز، نتیجه‌گیری‌ها از بحث‌ها و گفت‌وگوها ارایه شد. روز سوم همایش آدینه 24 فروردین ماه برابر با روز دین ایزد زرتشتی، به دیدار با همکیشان در تالار آتشکده ورهرام یزد و دریافت پیشنهادات و انتقادات اختصاص یافت. برنامه‌ی این سه روز همایش از ساعت 8 بامداد با نیایش و اوستاخوانی گروهی آغاز می‌شد و دو روز نخست تا ساعت 20:30 ادامه ‌یافت. روز سوم، همایش موبدان و موبدیاران با انتشار بیانیه‌ی پایانی ساعت 12 به پایان رسید. این بیانیه با هدف تداوم و تقویت هم‌اندیشی و همازوری در برگزاری آیین‌های دینی منتشر شد و بر اهمیت ادامه‌ی این نشست‌ها برای بهره‌مندی جامعه زرتشتیان از نتایج ارزشمند آن تاکید دارد. موبدان و موبدیاران باشنده در همایش، با اشاره به مصوبات مهم و هماهنگی‌های انجام شده، از انجمن موبدان درخواست دارند تا اقداماتی را در راستای تحقق این مصوبات انجام دهد. متن بیانیه پایانی دومین همایش سراسری موبدان و موبدیاران به شرح زیر است:

به خشنودی اهورامزدا
قطع‌نامه پایانی موبدان و موبدیاران شرکت‌کننده در دومین دوره همایش موبدان سراسر کشور

با درود و سپاس از انجمن موبدان تهران که دومین دوره همایش سراسری موبدان و موبدیاران را در راستای هم‌اندیشی، هماهنگی و در نهایت همازوری موبدان در برگزاری آیین‌های دینی برگزار نمود درخواست داریم که این نشست‌ها تداوم داشته باشد تا جامعه زرتشتیان از نتایج ارزشمند آن بهره‌مند گردد.
جلساتی که جهت بررسی و یکنواخت سازی آیین‌ها و مراسم دینی انجام شد ضمن انتقال دانش، نتایج و هماهنگی‌های با ارزشی را داشت که در قالب مصوبات دومین دوره همایش موبدان با رای‌گیری موبدان و موبدیاران حاضر تصویب شد. همچنین مواردی نیز مشخص گردید که با هماهنگی انجمن موبدان، بررسی و پس از انجام کار پژوهشی و کارشناسی به اطلاع موبدان رسانده شود.
بر این اساس موبدان و موبدیارانی که در دومین همایش سراسری موبدان در شهر یزد، در مکان سپندینه درب مهر همابایی حضور داشتند از انجمن موبدان به عنوان تنها ارگان رسمی وَجَردهنده زرتشتیان ایران درخواست داریم که موارد زیر تا همایش بعدی پیگیری نمایند.
1- انجمن موبدان شرایط و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند تا همایش موبدان به صورت پیوسته و منظم، سالانه برگزار شود.
2- مصوبات این دوره همایش موبدان به صورت مستند در اولین فرصت، تکثیر و در اختیار موبدان و موبدیاران قرار داده شود.
3- در مورد مصوباتی که برگزاری آیین‌ها با تغییرات همراه بوده، برنامه‌ریزی جهت آموزش و هماهنگی انجام آیین‌ها و تهیه فیلم‌های آموزشی در صورت نیاز انجام شود.
4- هماهنگی‌های لازم با سایر ارگان‌های برگزارکننده (انجمن‌ها و سالن‌های همایش) جهت انجام تمهیدات لازم جهت برگزاری درست آیین‌هایی نظیر جشن‌خوانی انجام شود.
5- ما موبدان و موبدیاران نیز تعهد می‌نماییم که مصوبات همایش‌های موبدان را با تمام وجود اجرا کرده و در راستای هماهنگی و انجام درست آیین‌ها، از دل و جان تلاش کنیم.
6- انجمن موبدان با تقویت ساختار روابط عمومی، امکان ارتباط هر چه بیشتر با موبدان و موبدیاران سراسر کشور را فراهم کرده تا بازخوردهای برگزاری مراسم و به خصوص تغییرات انجام شده را جمع‌آوری و جهت تصمیم‌گیری‌های آینده برنامه‌ریزی نماید.
7- از انجمن موبدان درخواست داریم تا تمهیدات لازم جهت آموزش موبدان و موبدیاران جوان و با انگیزه را فراهم کرده و برای آینده دین بهی برنامه‌ریزی نمایند.
8- از آنجایی که مهمترین هدف موبدان برگزاری مراسم و آیین‌های دینی بهدینان است لذا از انجمن موبدان خواستاریم که براساس مصوبه دومین همایش، برنامه‌ریزی لازم جهت ساماندهی و ترجیحا سیستمی‌شدن ارتباط همکیشان با موبدان فراهم گردد تا ضمن برگزاری هر چه بهتر مراسم بهدینان، رضایت کامل ایشان نیز فراهم شده و با ثبت بازخوردها در جهت رفع کمبودها و نارسایی‌ها، اقدامات لازم انجام شود.

با سپاس و درود بی‌پایان
موبدان و موبدیاران شرکت‌کننده
در دومین همایش موبدان و موبدیاران سراسر کشور

در بخشی از همایش، بانوی زرتشتی، با نغمه‌ای از دل، شعری از جمشید زره‌پوش را خواند. متن کامل شعر در ادامه آمده است:

«درود بر موبدان گرامی»
*
شکوه «دین به» از موبدان است// ز«موبدیار» و «موبد بانوان» است

همه همراه دین، با دانش روز // همه نیکی فزای و نیکی آموز

جهان نو کرده اند با بینش خویش // نه چون کهنه گرایان، واپس اندیش

نه دین و دانش مردم زدودند // نه تزویر و ریا را، درگشودند

دروغ وفتنه در افکارشان نیست //دو رویی و ریا در کارشان نیست

چو با هر گونه زشتی در ستیزند // زکین و خشم ونفرت، می گریزند

خرد ورزیشان، زآغاز بوده است // رهِ گفتن شنیدن ، باز بوده است

زپاکیِ دل و اندیشه ها شان// فروغ ایزدیست،درچهره هاشان

ز پشت و دوده ی آزاد گا نند // تبارِ پاکِ آریا و کیانند

به هنگام سخن گفتن تو گویی// نمانده است در دل کس، آرزویی

چنان گفتارشان زیبا و والاست// تو پنداری که وخشور اهوراست

چو آیین بهی جز راستی نیست // – به غیر از عشق و مهر آشتی – نیست

محبّت بارَد از گفتار آنان // ز رفتار خوش و کردار آنان

ز دانا موبدان نیک و سَروَر// جهانی «دینِ بِه»را کرده باور

در آنان علم دین و علم دنیاست //فروغ دانش امروز و فرداست

چو«ماراسپند» و تنسَرهای» دوران // «سپرده سر» به آیین نیاکان

ندیدم موبدی برگردد از دین// که از حرص و هوس بگذارد آیین

چو سرو سر بلند، آزاد وسرمست// ز دام هر چه زشتی هاست ،وارَست

به روز و ماه و سالِ بیشماران// نگهبان اوستا بود و گاهان

به گاه یورشِ اسکندرِ دون // ز تا خت و تاز تازی ، تا به اکنون

به زیر تیغ تیز و بارش تیر// سنان ونیزه و بُرَنده شمشیر

سپردند گفته های نیکِ زرتشت// زسینه تا به سینه ، پشت در پشت

یکایک پاسدارِ دینِ دیرین // هم آتشگاه و گاهنبار و آیین

که موبد را، به دل گر آرزوییست//به جزایران و آیین بهی نیست

زدل آنکس که ، مهر موبدان بُرد// در آن آیینه ! آیین بهی مُرد

ولیکن « موبدی» گر، باریا زیست // فروغ ایزدی در سینه اش نیست

جمشید زره‌پوش

دومین همایش سراسری موبدان و موبدیاران سراسر کشور، برای هم‌اندیشی، همیاری و برگزاری یکنواخت آیین‌های دینی، در روزهای ۲۲ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ در آتشکده زرتشتیان یزد و تالار بزرگ‌چمی برگزار شد. گزارش تصویری از روز سوم و پایانی همایش را در تارنمای امرداد ببینید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود.
    چه چکامه ی زیبا و دل انگیزی بود و لذت بخش.
    درود بر موبدان و موبدیاران که پاسدار آیینهای باستانی ایرانیان هستند.
    برقرار و جاوید بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-11