لوگو امرداد

سرباز هخامنشی به مردان نمکی زنجان پیوست

sardisسردیس سرباز هخامنشیِ برجای مانده از سده‌ی پنجم پیش از میلاد این‌بار در موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی ذوالفقاری زنجان به ‌نمایش گذاشته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌گفته‌ی روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان،21  بهمن‌ماه 1398  با باشندگی (:حضور) معاون امور عمرانی استاندار این استان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی زنجان، فرنشین (:رییس) شورای شهر این شهر و شماری از مسوولان استان نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه باستان‌شناسی زنجان رونمایی و به نمایش درآمد.

این نقش برجسته سردیس سربازی با سپر و نیزه‌ای در دست مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است که میان سال‌های 1312-1311 در کاوش‌های موسسه‌ی شرقی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید از سوی ارنست هرتسفلد یافته شد.

اثر نقش برجسته سرباز هخامنشی در سال 1316 به سرقت رفت و پس از پانزده سال در سال 1330 به دست یک مجموعه‌دار خصوصی خریداری و به موزه‌ی هنرهای زیبای مونترال کانادا پیشکش شد.

نقش برجسته‌ی سرباز هخامنشی نزدیک به 60 سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 دوباره به سرقت رفت.

این اثر برپایه‌ی حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 خورشیدی از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره و در پی حکم قاضی دادگاه عالی آمریکا به نماینده‌‌ی ایران در سازمان ملل داده شد.

نقش برجسته سرباز هخامنشی در سال 1397 خورشیدی پس از 80 سال به ایران بازگشت. این سردیس  پیش از رسیدن به موزه‌ی زنجان در موزه‌ی ملی ایران، استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و برج میلاد تهران به نمایش گذاشته شده است.

muzeh zanjan

موزه‌ی ذوالفقاری از عمارت‌های تاریخی زنجان است که در سال 1386 خورشیدی انتقال سه مرد نمکی با عنوان موزه مومیایی  و سپس در سال 1388 خورشیدی به عنوان موزه‌ی باستان‌شناسی زنجان گشایش یافت. در این موزه آثاری از 8000 سال پیش )پیشا تاریخ)، دوره‌ی تاریخی (عصر آهن) و دوره‌ی اسلامی تا دوره‌ی قاجار  نگهداری می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01