لوگو امرداد
امروز مانتره‌سپند ایزد؛ بیست‌ونهم ماه سپنتاآرمیتی زرتشتی برابر با 23 اسفندماه

کشف سیاره پلوتون در چنین روزی

11 6 20 1215111111امروز مانتره‌سپند ایزد از ماه سپنتاآرمیتی سال 3757 زرتشتی، آدینه 23 اسفندماه 1398خورشیدی، 13 مارس 2020 میلادی

در 13 مارس 1930میلادی کشف سیاره‌ی پلوتون اعلام شد.

پیش از آن که سیاره‌ی پلوتون از رصدخانه آریزونا در امریکا توسط کلایدْ تامبا کشف شود، بعضی از ستاره‏شناسان نیز در سال 1915میلادی از طریق محاسبات نجومی به وجود سیاره پلوتون و محل آن پی برده بودند. تحقیقات بعدی نشان داد که مطالعات قبلی درست بوده و صحت محاسبات دانشمندان روشن شد. سرانجام، در 13 مارس 1930میلادی کشف این سیاره اعلام شد اما تا زمان کشف قمر آن به نام “چارون” اطلاع چندانی از پلوتون در دست نبود. در 22 ژوئن 1978م این قمر توسط جِیمز کریستین کشف شد. فاصله‌ی پلوتون تا خورشید 5811 میلیون کیلومتر است و یک دور گردش آن به دور خورشید 284 سال برابر با 99700 روز طول می‏کشد. پلوتون یکی از سیارات منظومه شمسی و نهمین سیاره از لحاظ بعد مسافت نسبت به خورشید و حجم آن نسبت به زمین 9% است. گرچه به نظر می‏رسد دیگر پلوتون دورترین سیاره منظومه شمسی به حساب نمی‏رود چرا که در 14  سپتامبر 1992میلادی کشف سیاره جدیدی اعلام شد که ماهیت آن شناخته شده نبود.

mantraes

بیست و نهمین روز ماه، مانتره‌سپند دو بخش دارد؛ نخست مانتره یا منتره به معنای سخن اندیشه برانگیز و دوم سپند یعنی مقدس. در اوستا «مانترَسپِنتَ»، فارسی میانه «اَمَهرَسپنت» و فارسی امروز «ماراسپند» و «مانترسپند» آمده است. وی ایزد و نگاهبان آب است. ایزد ماراسپند نگهبان گاه و روز و خرد و گوش‌ها و چشم‌هاست. مانتره‌سپند به چم گفتار نیک، پاک و سپندینه و سخن فزونی بخش است.
اشوزرتشت سرودهای خود گات‌ها را مانتره که همان سخن اندیشه‌برانگیز است نامید. مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری ست و به چم آرام بخش روان‌ها هم آماده است و شفا می‌بخشد قلب‌های خسته انسان در رنج را.
مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری است و به چَم آرام‌بخش روان‌ها هم آمده است و قلب‌های خسته‌ی انسان‌ها را در رنج و سختی شفا می‌بخشد.
«مانتره» یکی از واژه‌های بنیادین گاهانست. این کلمه از ریشه من به چم اندیشیدن و در کل به چم وسیله اندیشه کردن و یا موجب اندیشه برانگیزی آمده است. اما روان‌ترین ترجمه کلام اندیشه برانگیز است. اشوزرتشت در گات‌ها، سرودهای خود (گاهان) را مانتره می‌نامد. همچنین در اوستا ، او ِستاهای «اَشِم وُهو» و «یَـتااَهو = اهونـَوَر» به نام مانتره شناخته می‌شوند. سراینده مانتره نیز «مانترن» نامیده می‌شود.

یاد روز 23 اسفندماه:

  • اسفندماه 1346 خورشیدی، کارخانه ذوب آهن بنیانگذاری شد.
  • اسفندماه 1287 خورشیدی، ماه نبردهای خيابانی مجاهدان مشروطه و نيروهای استبداد
  • 1794 میلادی: الی ويتنی اختراعش، دستگاه پنبه پاک كنی (دستگاه جدا کردن تخم پنبه از الياف آن؛ جين Cotton gin) را به نام خود به ثبت داد.
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-24