لوگو امرداد
تا نیمروز سه‌شنبه ۲۸ اسفندماه

آمار ابتلای زرتشتیان به بیماری کرونا

5e5f9bb78a10bآمار ابتلای زرتشتیان به بیماری کرونا نگران کننده است. بیماری ویروسی کرونا جدید، کووید 19، را جدی بگیرید و با در خانه ماندن از گسترش این بیماری پیشگیری کنید.
یک منبع آگاه در حوزه‌ی بهداشت و درمان استان یزد آمار مبتلایان زرتشتی از زمان همه‌گیری کرونا در یزد، ششم اسفندماه 1398 خورشیدی تا بامداد سه‌شنبه 27 اسفندماه 1398 خورشیدی را نزدیک به پنجاه بیمار بستری بیان کرد. از این شمار، شش بیمار جان باخته‌اند و 15 مورد هنوز بستری هستند که از این 15 بیمار، 5 تن در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال آنان مساعد نیست. بقیه‌ی بیماران مرخص شده‌اند و یا در قرنطینه درمان می‌شوند. وی شمار بیماران قرنطینه‌ی خانگی را 29 تن اعلام کرد.
آمار درستی از مبتلایان زرتشتی در تهران در دسترس نیست
فرنشین انجمن خیریه درمانی زرتشتیان تهران در گفت‌وگو با امرداد علت نبود آمار دقیق را این گونه بیان کرد: درباره‌ی بیماران بستری شده  به درستی آماری نمی‌توان اعلام کرد چون هم جمعیت ما در تهران پراکنده است و هم بیمارستان‌های متعددی بیماران را پذیرش می‌کنند. بسیاری از بستری شده‌ها و حتی کسانی که تلفنی مشاوره می‌گیرند اصرار دارند نامشان برده نشود و این مورد کاملا رعایت می‌شود.
وی به یقین آمار درگذشتگان از بیماری کرونا را صفر اعلام کرد و گفت: از آنجا که این آمار باید در انجمن زرتشتیان تهران ثبت شود خوشبختانه تاکنون ثبت این مورد را نداشتیم.
وی در ادامه با اشاره به این که سه بیمار بستری شده مرخص شده‌اند، افزود: اگر هر یک از زرتشتیان تهران نیازی داشته باشند و به انجمن خیریه درمانی خبر بدهند ما متوجه بستری شدنشان خواهیم شد و روند درمان آنان را از زمان بستری تا ترخیص پیگیری خواهیم کرد. حتا پس از آن هم با ارایه‌ی آموزش‌های لازم، روش قرنطینه در منزل، رعایت اصول و نکات بهداشتی که باید پس از مرخص شدن به مدت دو هفته ادامه یابد به آنها گفته می‌شود و تا بهبودی کامل پشتیبانی می‌شوند.
در روزهای آغاز همه‌گیری، بسیاری از همکیشان که به گمان خودشان مشکوک به ابتلا بودند با انجمن خیریه تماس می‌گرفتند که اغلب موارد غیر از کورنا بود و واقعا ترس و واهمه از این بیماری بیشتر از ابتلا بود.
فرنشین انجمن خیریه درمانی زرتشتیان تهران سفارش کرد، هنگامی که مشکوک به ابتلا هستید پیش از رفتن به مراکز درمانی و سرگردان شدن و برای کاهش رفت و آمد با سامانه‌ی پاسخگویی و مشاوره‌ی کرونا به شماره‌‌های 02127122637 – 02127122254 تماس بگیرید. همچنین خانم دکتر فرهمند (۰۹۱۲۳۸۴۵۳۳۶)، خانم هرمزی (۰۹۳۳۵۵۹۴۰۴۵)، خانم مرادی (۶۴۱۱۲۳۷۸)، خانم دکترمهربد (۶۴۱۱۲۱۷۶) در انستیتو پاستور به پرسش‌ها درباره‌ی بیماری کرونا پاسخ می‌دهند.
وی افزود: همکیشان می‌توانند با پیام‌گیر صوتی کمیته‌ی مددکاری انجمن زرتشتیان تهران به شماره‌ی 09351024232 (آدرس تلگرام @azt_madadkari)، در ارتباط باشند و با توجه به شرایط کنونی نکته نظرها، پیشنهاد و نیازهای خود را اعلان کنند.
وی یادآوری کرد که بیمارستان‌‌های دولتی‌ مانند بیمارستان فیروزگر، مسیح دانش‌وری و مدرس بیماران کرونا را پذیرش می‌کنند.
زرتشتیان شیراز در امان نماندند
خبرنگار امرداد در شیراز، شمار مبتلایان به بیماری کرونا را 4 تن گزارش کرد. دو بیمار در بیمارستان بستری شده‌اند و دو بیمار دیگر در قرنطینه‌ی خانگی درمان می‌شوند.
کرمان، اصفهان، اهواز و کرج بدون بیماری
فرنشین انجمن زرتشتیان کرج در گفت‌وگو با امرداد بیان کرد، در میان همکیشان ساکن کرج ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده است.
خبرنگاران امرداد در کرمان، اصفهان و اهواز تندرستی همکیشان را گزارش کردند.
گسترش بیماری در میان زرتشتیان استان یزد با آگاهی‌رسانی دیرهنگام
سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد در حساب تویتری خود نوشت: «در جایگاه رییس انجمن زرتشتیان یزد وضعیت ابتلای زرتشتیان را بسیار بحرانی می‌دانم. شاید اگر زودتر از شیوع مطلع می‌شدیم مراسم ویژه‌ی زرتشتیان در ماه بهمن را لغو می‌کردیم تا با جمعیت کمتر از ۲ درصد شهر شاهد ۳۰ درصد آمار فوت کرونا شهر نباشیم».
وی آمار بیماران درگذشته را تا نیمروز سه‌شنبه 27 اسفندماه 1398 خورشیدی 7 تن اعلام کرده است.
بیماری کووید 19 هیچ داروی ضد ویروس مشخصی برای آن تأیید نشده‌است و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. از  این رو بهترین راهکار پیشگیری از مبتلا شدن است. شتست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا تمیز کردن دست‌ها با ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل، رعایت فاصله‌ی یک متری از دیگران به ویژه از کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، پرهیز از تماس دست با چشم، بینی و دهان از نکات پیشگیری هستند که بسیار یادآوری شده است. شاخص‌ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در خانه ماندن است تا زنجیره‌ی گسترش بیماری شکسته شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. با تشکر از امرداد برای ارائه این آمار بسیار مهم است که آمار تا جایی که امکان دارد دقیق باشد و مرتب آگاهی رسانی شود. پیشنهاد می شود که اگر امکان دارد هر سه یا چهار روز آمار جدید اعلام شود تا بتوان روند موضوع را پیگیری کرد. این باعث می شود که افراد نگاه درستی تری درباره موضوع داشته باشند و براساس آن رفتارهای خود را دگرگون کنند. آگاهی از وخامت یا بهبود باعث می شود که جامعه بتواند تا جایی که می تواند برنامه ریزی کند.

  2. با درود، آمار درصد بالای بیماری کرونا در میان بهدینان میتواند به سبب بالا بودن میانگین سنی و بالا بودن شمار سالمندانشان باشد که آسیب پذیرترین کسان در این بیماری هستند.

  3. بادرود فراوان ای کاش بسی زودتر از این که این ویروس درسراسر کشور فراگیر شود از طرف دولت و وزارت بهداشت درمان وصدا سیما … به مردم عزیزمان گوشزد می‌شد تا شاهد پیشرفت گسترده ان در میهن نبودیم واینگونه جان هم‌میهنان ارزشمند از دست نمیرفت واین کوتاهی بی تفاوتی و عدم خبر رسانی یکی از دلایل مهم گسترش ویروس کرونا می‌باشد باری برای همه بیمارانی که هم اکنون در بیمارستانهای میهن بستری هستند از یزدان پاک آرزو ی تندرستی سلامتی بهروزی داریم وبرای آن گرامیانی که به سو ی دیار مینو شتافته اندبهشت برین را آرمان داریم روانشان شا‌د باد و سپاس فراوان از مهرورزی کوشش بی دریغ فرنشین امرداد مهربان بابک سلامتی ودیگر همکاران بزرگوار شون که هم در جهت خبررسانی آگاهی به مردم و به ویژه بهدینان گرانمایه وهم در جهت مشاوره رایگان باپزشکان فرهیخته این امکان را در امرداد فراهم آوردند که پاسخگوی پرسش‌های بیماران ورفع دل نگرانی آنها در این زمینه بودند پیوسته تندرستی شا‌د زیوی دیر زیوی پیروزی را برایتان از درگاه یزدان پاک آرمان داریم. .

  4. این موضوع که تعداد زیادی از زرتشتیان عزیزایران دچار مرگ در اثر کرونا ویروس شده اند گواه خوبی است برای این که ژنوم ایرانی هدف حمله بیولوژیک قرار گرفته است زیرا که شما زرتشتیان از نظر نژادی ژنوم ایرانی خالص تری دارید چون طبق اعتقاداتتان با اعراب و ترکان آمیخته نشده اید.همچنین مردم ایتالیا ژنوم مشابهی با ایرانیان دارند و میزان کشتار این ویروس در ایشان بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04