نشست آیین‌های زمستانی ایران در ایکوم برگزار شد

صد‌ویکمین نشست دوشنبه‌های ایکوم با عنوان «آیین‌های زمستانی ایران با رویکرد آذرگان» به کوشش ایکوم و خانه‌موزه پروین برگزار شد. این برنامه با مدیریت سیداحمد محیط طباطبایی، فرنشین (:رییس) ایکوم ایران، به بررسی آیین‌های زمستانی و جشن‌های شکرگزاری در فرهنگ ایرانی اختصاص داشت. دکتر علیرضا حسن‌زاده، دانشیار پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و فرنشین پیشین پژوهشکده مردم‌شناسی، جشن آذرگان را به عنوان آغازگر آیین‌های زمستانی ایران معرفی کرد و به ویژگی‌های مشترک این جشن‌ها پرداخت.

بخش دوم نشست به معرفی، تبیین و اجرای نمادین آیین آذرگان اختصاص داشت؛ جشنی باستانی که در فرهنگ ایرانی با ستایش آتش، روشنایی و گرما در آغاز فصل سرما معنا می‌یابد. این آیین، که در بسیاری از مناطق ایران با ویژگی‌های خاص خود برگزار می‌شود، نمادی از پیوند انسان با طبیعت و چرخه‌های زندگی است.

در این بخش، گروهی از کودکان و نوجوانان فعال در پروژه‌های ایکوم، با اجرای دکلمه‌خوانی، موسیقی و شاهنامه‌خوانی، بخش‌هایی از فرهنگ شفاهی ایرانی را به نمایش گذاشتند. فاطمه رضایی نیز در سخنرانی خود به سفره آذرگان پرداخت و اشاره کرد که اجزای آن با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه تغییر می‌کنند.

اجرای موسیقی از سوی مجتبی محمدی‌نیا، امیرآشا گلبهی و نسرین جداری عطاری پایان‌بخش این آیین بود.

ایکوم ایران و خانه‌موزه پروین اعتصامی با برگزاری این نشست‌ها، در پی آن است تا با فراهم آوردن بستری برای گفت‌وگوی علمی و میان‌رشته‌ای، امکان رویارویی عینی و هنری با آیین‌های کهن ایرانی را برای مخاطبان فراهم سازد و گامی در راستای نگاهبانی و انتقال میراث فرهنگی ناملموس کشور بردارد. از پژوهشگران، صاحب‌نظران، دانشجویان و دوستداران میراث فرهنگی، مردم‌شناسی و آیین‌های سنتی دعوت می‌شود با باشندگی (:حضور) در این رویداد علمی ـ فرهنگی، برگزارکنندگان را همراهی کنند.

علیرضا حسن‌زاده، دانشیار پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی

 

احمد محیط طباطبایی، فرنشین ایکوم ایران

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *