لوگو امرداد
آیین مجازی بزرگداشت استاد سخن در شیراز

چراغ یاد سعدی در روزهای کرونایی روشن بود

آغازین روز اردیبهشت‌ماه که عطر بهارنارنج در شیراز می‌پیچد، دوست‌داران سعدی هم در آرامگاه این شاعر گِرد می‌آیند تا یاد او را گرامی‌ بدارند. اما امسال در کنار عطر بهارنارنج و سعدی، کرونا هم بود که شکل آیین بزرگداشت سعدی را دگرگون کرد اما سبب نشد تاچراغ یاد او خاموش شود.

02 4

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیین گرامی‌داشت یادروز سعدی ساعت 30: 20 شامگاه یکشنبه (۳۱ فروردین‌ماه) بدون باشندگی دوستداران آثار سعدی در آرامگاه او برگزار شد و علاقه‌مندان، این آیین را در فضای مجازی دنبال کردند.

در آیین یادروز سعدی که به گونه‌ی زنده از سایت‌ها و اینستاگرام، و نیز صفحه‌های مرکز سعدی‌شناسی و سازمان میراث فرهنگی فارس پخش می‌شد، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی، در سخنانی گفت: «منت خدای را که ما را یاری فرمود تا امسال نیز چون سالیان گذشته، بر خوان سعدی بنشینیم، اگرچه به دلیل شرایط محنت‌زای کرونایی ایران و جهان، به‌صورت مجازی و بی‌حضور سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان در آرامگاهش».
او در ادامه افزود: «اول اردیبهشت‌ماه یادروز سعدی است که به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی، چون شعر و نامش جهانگیر شد. گرامی‌داشت این شاعر به مدت هفت روز در شیراز و برخی از شهرهای ایران و جهان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود».
سعدی، دوستی و همدلی را به ما آموخت
سروستانی گفت: «سعدی، ستاره‌ای تابناک است که دیرگاهی بر این سرزمین و در ذهن و زبان مردمان خوش درخشیده است. سعدی از شاعران بزرگ کلاسیک ایران و جهان است و از همین‌روست که هر نسلی با باورها و داشته‌ها و نگاه‌‌های تازه به خوانش آثارش می پردازد و سعدیِ خود را می‌آفریند. ما به سعدی مدیونیم که زبان فارسی را روحی تازه بخشید. ما به سعدی مدیونیم که نثر و شعر فارسی را غنایی ماندگار بخشید. ما به سعدی مدیونیم که دوستی، همدلی، دستگیری و رواداری را به ما آموخت. ما به سعدی مدیونیم که در غزل‌های نابش، عشق به پروردگار و انسان را به ما آموخت. ما به سعدی مدیونیم، که گوهر انسانی را یگانه یافت و کرامت انسانی را ارج نهاد. ما به سعدی مدیونیم که در این روزگار سخت، به همدلی و همراهی و دستگیری بینوایان و زیردستان و بیماران بپردازیم که آموزه‌ی او بود: خُنُک آن‌که آسایش مرد و زن / گزیند بر آرایش خویشتن».
همچنین حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز، در این برنامه‌ی مجازی گفت: «سعدی شاعر صلح و مدارا و همیاری است و ما در این ایام پرملال به باورهای او نیازمندیم تا آرام خویش را در آرامش و سلامت همنوعان خود بیابیم».

00 1

در پایان این مراسم گروه موسیقی همنوازان ایران به خوانندگی محمد رضازاده غزل‌هایی از سعدی اجرا کردند.
این برنامه‌ی مجازی، بیش از 5000 بازدیدکننده‌ی همزمان داشته است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05