لوگو امرداد

واکنش‌های گوناگون به خبر کشتار کوسه‌های سرچکشی

k00پخش تصویرهایی دلخراش در فضای مجازی در دو روز گذشته، از صید و کشتار کوسه‌های سرچکشی، نگرانی کنشگران محیط زیست را در پی داشت. در نخستین واکنش به این رویداد، مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، گفتند که با بررسی موضوع و تصاویر دریافتی، چنین دریافته‌اند که: «موضوع مربوط به سواحل استان بوشهر نیست».
خبرگزاری ایلنا که این گزارش را بازتاب داده است، به نقل از فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، می‌نویسد که او افزون‌بر تکدیب کشتن کوسه‌های سرچکشی در سواحل بوشهر گفت: «با بررسی و بازدید از سواحل استان و بررسی تصاویر، مشخص گردید که تصاویر مربوط به یکی از سواحل استان‌های جنوبی کشور است که مراتب جهت پیگیری لازم به اطلاع اداره کل حفاظت محیط زیست و یگان حفاظت محیط زیست استان مربوطه رسانیده شده است».
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این‌باره چنین بازگو کرد: «پیرو انتشار تصاویری با موضوع کشتن کوسه‌های نادر سرچکشی در سواحل استان بوشهر موضوع در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت که پس از بررسی‌های صورت گرفته در خصوص انتشار تصاویر کوسه‌ها در فضای مجازی در قدم اول پیج اینستاگرامی را که در استان بوشهر اقدام به انتشار تصاویر نموده بود، شناسایی و سپس با تحقیقات گسترده‌تر مشخص گردید تصاویر انتشار یافته مربوط به سواحل یکی از استان‌های جنوبی کشور است که این موضوع به همکاران یگان حفاظت محیط زیست آن استان ارجاع شد».
تصاویر صید و کشتار کوسه‌های سرچکشی قدیمی است!
اما ساعتی پس از آن، خبرگزاری ایرنا، به نقل از حبیب مسیحی‌تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، چنین گزارش کرد که «تصاویر صید کوسه‌های سرچکشی قدیمی و مربوط به سال 2018 میلادی است»!
حبیب مسیحی‌تازیانی افزود: «اداره کل حفاظت محیط زیست با هماهنگی پلیس فتا در حال پیگیری موضوع است».
او گفت: «بررسی‌ها برای تعیین مکان دقیق تصاویر و شناسایی عوامل صید و کشتن کوسه‌ها ادامه دارد».
مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: «زیستگاه این نوع کوسه در مناطق ساحلی مرکز و شرق هرمزگان است. ممنوعیت صید این آبزی از طریق تعاونی‌های صیادی و نمایندگان محیط زیست در شهرستان‌ها به تمام صیادان اعلام شده و ظرف یک سال گذشته هیچ گزارشی از صید این نوع کوسه در استان نرسیده است».

k01

کوسه سرچکشی گونه‌ای از کوسه است که به سبب ساختار غیرعادی و گوناگون سرش که به دو سوی پهن شده، به نام کوسه سرچکشی شناخته می‌شود. کوسه سرچکشی از انگشت‌شمار جانورانی است که با قرار گرفتن در برابر نور آفتاب پوستش تیره می‌شود. تیره شدن پوست زمانی رخ می‌دهد که این کوسه در آب‌های کم عمق یا نزدیک سطح آب شنا کند. کوسه سرچکشی زنده‌زا است و نوزاد خود را در آب به دنیا می‌آورد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06