لوگو امرداد

آثار یافته‌شده در صندوق امانات بانک اتریشی، باید تایید اصالت شوند

asarچندی پیش در هشتم اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی خبر یافته‌شدن شماری از آثار باستانی ایران از جنس طلا و نقره، از صندوق امانات یک بانک اروپایی منتشر شد. (اگرچه گویی خبر این رخداد در آذرماه 1398 به آگاهی میراث فرهنگی ایران رسیده است).
همان زمان هادی شیرزاد، رییس پلیس بین‌الملل ناجا با اعلام این خبر گفت: برپایه‌ی اعلام اینترپل یک کشور اروپایی، یکی از بانک‌های آن کشور قصد بازسازی بانک و بازگشایی صندوق امانات داخل بانک را دارد (به صاحبان صندوق های امانات نیز اطلاع می‌دهند که قصد بازگشایی صندوق‌ها را دارند) که در این جریان متوجه می‌شوند که صاحب یکی از صندوق‌ها تعدادی آثارعتیقه از جنس طلا و نقره را در صندوقش نگهداری می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، با بررسی‌های کارشناسی از سوی کارشناسان مجرب میراث فرهنگی، مشخص شد، اشیا متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی و صاحب صندوق نیز یک شهروند ایرانی است.
اکنون معاون میراث‌فرهنگی کشور در‌ همین‌باره‌ گفت: «بر اساس نظر کارشناسی با توجه به تصاویر موجود، اقلام مذکور در صندوق امانات کشور اتریش، به‌طور یقین متعلق به حوزه جغرافیایی و تاریخی ایران، هزاره اول ق.م، دوره هخامنشی و ساسانی است. اما هرگونه اظهارنظر دقیق کارشناسی در خصوص اصالت آن‌ها ملزم به رویت اصل آثار یا ارایه تصاویر با کیفیت مناسب است.»
محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا افزود: «در آذر سال 98 از طریق تماس تلفنی رییس اینترپل ایران، موضوع کشف و توقیف تعدادی از اشیای باستانی با منشأ ایران در محتویات لوح فشرده موجود در صندوق امانات یکی از اتباع ایرانی در کشور اتریش، به اطلاع معاونت میراث‌فرهنگی رسید.»
او افزود: «با توجه به این گزارش، رییس اداره اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره کل موزه‌ها برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های مطرح‌شده و اعلام نظر کارشناسی در محل پلیس اینترپل حضور پیدا کرده و پس از رویت تصاویر اشیاء مذکور، نظرات کارشناسی به فرماندهی اینترپل اعلام شد.»
معاون میراث‌فرهنگی کشوریادآور شد: «در میان اشیای مذکور نمونه‌هایی از اشیای مفرغی موسوم به سر سنجاق‌های لرستان مشاهده می‌شود که نمونه‌های مشابه آن در موزه‌های رضا عباسی و ملی ایران وجود دارد.»
وی افزود: «در این تصاویر یک عدد ریتون فلزی به سبک ریتون هخامنشی که نمونه آن در موزه ملی ایران و موزه متروپولیتن نیویورک و یک عدد سردیس مفرغی شاه ساسانی (شاپور دوم) که نمونه اصلی آن از جنس نقره در موزه متروپولیتن نیویورک موجود است، مشاهده می‌شود. البته نمونه این سردیس خارج از فعالیت‌های باستان‌شناسی به‌دست‌آمده است.»
طالبیان در دنباله گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به تصاویر ارسالی تعدادی از این اقلام نظیر دو نمونه اخیر از نوع تقلبی هستند. اما هرگونه اظهارنظر دقیق کارشناسی نیازمند رویت اصل آثار است. همچنین در خصوص اعلام نظر کارشناسی و دریافت اطلاعات دقیق در خصوص تعداد اقلام توقیفی و نیز ارسال تصاویر باکیفیت مناسب با پلیس اینترپل و اداره کل امور بین‌الملل حوزه ریاست قوه قضائیه مکاتبه شده است.»
معاون میراث‌فرهنگی کشور در پایان افزود: «با توجه به قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون 1970 یونسکو که اتریش نیز از امضاکنندگان آن است، مقرر شده، اقلام توقیفی مذکور در اسرع وقت به جمهوری اسلامی ایران مسترد شود.»

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10