لوگو امرداد
پیشکش سالنمای راستی

نماهنگ شاد پیرسبز؛ چک‌چکو گوهری در دل کوه

پیرسبز (چک‌چک) میعادگاه بزرگترین گردهمایی آیینی زرتشتیان چون گوهری در دل کوه پناه گرفته است. زرتشتیان هنگام نیایش، به آوای اوستا که سرایش راستی، اشویی و پارسایی است، گوش می‌سپارند. ریزش قطره‌های آب که از سینه‌ی کوه به سبزینه‌ی‌ سیاوش پای پیر می‌چکد، تماشایی است. گویا صدای چک چک گواهی اندوه کوه به روزگار طاقت‌فرسای سوزوگداز‌های تاریخ است. فریاد بانوان پارسایی است که از ستم دشمنان پلیداندیش ایران‌زمین به کوه گریخته‌اند. چه ناله‌هایی که سنگین دل کوه را شکافت و جاودانه زیستن را نوید داد. هنگامی که نسیم سبک‌بال کوهستان، بوی خوشایند اسپند و کندر را با خود در خیله‌ها می‌پیچاند، ارزش‌های ملی، فرهنگی و آرمان نیاکانی را یادآوری می‌کند.
سپندینه پیرسبز (چک‌چک) هر سال میزبان گروه پرشماری از گردشگران است، از روز ۲۴ تا روز ۲۸ خوردادماه خورشیدی هر سال، دیدار و نیایش در پیرسبز تنها ویژه‌ی زرتشتیان می‌شود.

ای خوشا دامان سبز کوهسار پیرسبز                           ای خوشا بودن زمانی در جوار پیرسبز

زرتشتیان در چنین مکان‌هایی که به راستی از روی آگاهی و دانش از سپندینه‌ترین مکان‌های جهان است، فرهنگ والای انسانی را ارج می‌نهند، فرامی‌گیرند و به فرزندان می‌آموزند که باورهای اشوزرتشت و آیین‌های خود را به‌درستی بشناسند و با راست کرداری خود آیینه‌ی تمام نمای فرهنگ بالنده‌ی اهورایی شوند. زرتشتیان بر این باورند، زیبایی، شادی، آزادی و آزادگی از فروزه‌های سزاوار ستایش پروردگار است.
امسال با پایداری ویروس ناشناخته کرونا گردهمایی در سپندینه زیارتگاه پیرسبز نشدنی است. سالنمای راستی با پیش‌کش نماهنگ این امکان را برای دلدادگان باشندگی در فضای مینوی پیرسبز فراهم کرده است. با سپاس از تهیه‌کننده‌ی فیلم خشت خام و انجمن زرتشتیان سوئد که یاری‌گر بودند.

pir3
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

زیارت پیر سبز روز اشتاد تا انارام  از ماه خورداد برابر با 24 تا 28 خورداد ماه خورشیدی را شادباش می‌گوییم.

pir2 1

زیارتگاه پیرسبز در 68 کیلومتری شمال‌غرب شهر یزد و 37 کیلومتری شهر اردکان در بخش خرانق در دامنه‌ی کوهی بلند جا گرفته است. برای رسیدن به نیایشگاه پله‌‌های زیادی را باید پیمود. خیله‌ها (ساختمان‌هایی برای ساکن شدن زیارت‌کنندگان) در مسیر پله زیارتگاه ساخته شده‌اند. در تالار زیارتگاه آب به صورت قطره‌قطره که در گویش یزدی چک‌چک گفته می‌شود از شکاف‌های باریک سنگ همانند قطره‌های باران در داخل حوض سنگی ایجاد شده می‌ریزد که باعث رشد گیاهانی همچون پر سیاوشان، مورت، انجیرکوهی و چنار کهنسالی بر دیواره زیارتگاه شده است. در روایت آمده است که پناهگاه یکی از شاهدخت‌های ساسانی به نام حیات‌بانو (نیک‌بانو) است. و این مکان سپندینه او را در خود گرفته است. بعدها حیات‌بانو به خواب چوپانی می‌آید و به او می‌گوید تا پیرسبز را بنیان گذارد.

 

زیارتگاه‌های زرتشتیان
درباره‌ی زیارتگاه‌های زرتشتیان (پیر که جمع آن پیرون گفته می‌شود) واگویه‌های گوناگونی بازگو می‌شود. برخی از پژوهشگران بر این باورند که این مکان‌ها در آغاز نیایشگاه‌های مهر و ناهید بوده و بعدها به زرتشتیان رسیده است. ولی آنچه زرتشتیان به آن باور دارند داستان دختران وپسران یزدگرد سوم است که پس از فروپاشی سلسله‌ی ساسانی به دل کوه و بیابان که امروز یزد نام دارد پناه آورده‌اند. آن ها هریک به سویی گریختند و به خلوتگاهی پناه برده و دست نیاز به در گاه پروردگار بخشنده برافراشتند تا آنها را رهایی بخشد. هریک به خواست خداوند در جایی از نظرها پنهان شدند. و روایت است سال‌ها بعد شاهزاده‌ها به خواب افرادی که در آن پیرامون می‌زیستند آمده و بدین ترتیب زیارتگاه‌ها به یادشان ساخته می‌شود.
ویژه‌ترین. زیارتگاه‌های زرتشتیان که هر سال در سالنمای راستی آورده می‌شود، پنج زیارتگاه است که هرکدام به مدت 5 روز برپا می‌شود که درسال 25 روز می‌شود. 1-پیر هریشت 2-پیر سبز 3-پیرنارستانه 4-پیرپارس بانو 5-پیر نارکی.
نوشتار هرکدام از زیارتگاه‌ها را می‌توانید، هنگام زیارت برروی تارنمای امرداد و سالنمای راستی بخوانید.

pir1

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان‌زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04