لوگو امرداد

چنار 800 ساله نصرآباد یزد چشم‌به‌راه ثبت ملی

چنار 800 ساله نصراباد یزد

فرنشین اداره‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفت از تایید شورای ملی برای ثبت درخت چنار دهستان نصرآباد یزد، روستایی که نزدیک به 200 سال پیش زرتشتی‌نشین بوده، در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد. این درخت کهنسال که دیرینگی آن با توجه به قطر تنه و نرخ رشد درختان چنار، ۷۵۰ تا ۸۰۰ سال برآورد شده، اکنون چشم به راه ثبت ملی است.

نصرآباد* یکی از دهستان‌های شهرستان ییلاقی تفت در استان یزد، با وجود درخت چناری کهن، پرآوازه‌ی جهان شده است. چنار تنومندی به بلندای 20 متر در کنار رودخانه میان روستا جا گرفته است که به گمان اهالی روستا، نزدیک به 1200سال از زیست آن می‌گذرد. تنه‌ی این چنار به شوند چندین بار آتش‌سوزی کاملا سوخته و توخالی شده، ولی هم اینک سرسبز و خرم است.
چنار نصرآباد، یکی از درختان کهنسال و دیرزیست استان یزد به ‌شمار می‌رود که مانند درختان کهنسال از ارزش‌های طبیعی و فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است. با ثبت نشدن این درخت، میراث فرهنگی نمی‌تواند برنامه‌ریزی برای نگهداری آن انجام دهد. از سال گذشته تکمیل پرونده درختان دیرزیست استان یزد در دستور کار قرار گرفت. کارشناسان با برآورد دیرینگی درخت چنار نصرآباد در حال تکمیل پرونده بودند.

به گزارش ایسنا/یزد 24 شهریورماه 1399 خورشیدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفت از وجود چنار کهنسالی به قدمت ۸۰۰ سال در روستای نصرآباد خبر داد و آن را مورد تایید شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور دانست.
«مهدی جمالیان» در مورد درخت کهنسال روستای نصرآباد، تصریح کرد: این درخت چنار که سن آن را ۷۵۰ تا ۸۰۰ برآورد می‌کنند، در مجاورت بافت مسکونی روستای نصرآباد و در حاشیه رودخانه فصلی و مسیل این روستا واقع شده است.
وی افزود: این درخت تک پایه از تیره چنار خاوری (Platanus orientalis) است که ارتفاع آن حدود ۱۳ متر و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن ۷.۲ متر است. قطر یقه درخت ۳.۱۱ سانتیمتر و قطر حدودی تاج نیز به ۳.۱۹ متر می‌رسد.
رئیس اداره میراث فرهنگی تفت با بیان این که تاج اصلی درخت کاملاً سالم و شاخه‌های اصلی آن بریده شده است، گفت: در حال حاضر شاخه‌های کنونی، همگی جوان هستند که توسط سیم مهار شده‎اند ولی تنه آن در اثر سن زیاد و آتش‌سوزی پوک و سوخته و خالی شده است.
وی با بیان این که اخیراً در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملی مورد تائید قرار گرفته است، تصریح کرد: روستای نصرآباد از روستاهای پای کوهی شهرستان تفت است که درختان دیر زیست یزد جزو مهمترین ذخایر ژنیتیکی گیاهی آن محسوب می‎شوند.
وی با تاکید بر این که ارزش شناخت و حفظ این منابع از نظر ملی و تاریخ طبیعی با حفظ ابنیه تاریخی برابری می‌کند، گفت: این درختان به عنوان سمبلی از مقاومت و پایداری مردم کویرنشین در برابر شرایط نامساعد اقلیمی هستند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، جمالیان در پایان با بیان این که درختان کهنسال استان به عنوان «میراث جاودان پایداری در کویر» و یکی از مهمترین قابلیت‌های جذب گردشگران طبیعی و ترویج صنعت اکوتوریسم محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این درختان در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری لازم، جلوه‎ای از رابطه تنگاتنگ انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارند.

*سنگ‌نگاره‌های ده هزار ساله رمه‌کوه نصرآباد سال 81 به شماره ۶۵۲۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. نوشته‌های دین‌دبیره یا پهلوی در آن به چشم می‌خورد. (برگرفته از کتاب سیمای نصرآباد)
– برپایه‌ی گواهی‌های تاریخی و جغرافیایی می‌توان گفت پیشنیه‌ی نصرآباد پیشکوه به روزگار فرمانروایی ساسانیان و پیش از اسلام برمی‌گردد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. گاهی یک خبر کوتاه به اندازه یک کتاب تاریخ آگاهنده و آموزنده است:
    روستایی که تا دویست سال پیش زرتشتی نشین بوده و درختی که همچون سمبلی از یک فرهنگ غنی کهنسال، با وجود آتش گرفته شدن چند باره تنه اش، ریشه های زاینده اش هنوز هم شاخه های آن را سرسبز و خرم نگاه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01