لوگو امرداد
پیشکش سالنمای راستی به فراخور دهم مهرماه خورشیدی

نماهنگ شادباش جشن فرخ مهرگان؛ روز فر و شکوه مهر

«مهرگان» دومین جشن بزرگ ایرانیان در درازنای تاریخ باستان بوده است. اهمیت جشن مهرگان به اندازه‌ی جشن نوروز نزد ایرانیان است. ایرانیان این دو جشن ملی را به فرخندگی، شادی و رامشنی برگزار می‌کنند. همانگونه که نوروز در نخستین روز از بهار برابری نقطه‌ی اعتدال یکم و جشن مهرگان نیز در نقطه‌ی دوم اعتدال (نامدار به اعتدال پاییزی) برگزار می‌شود.

به سخنی دیگر این دو نقطه که در آنها، میزان روز و شب (روشنایی و تاریکی) با هم برابر است. در پی آن دگرگونی‌های آب و هوایی در زمین پدیدار می‌شود. از این‌رو، چیستی و درونمایه‌ی فرهنگ ایرانی، این دو زمان را در چارچوب دو جشن بزرگ نوروز و مهرگان به یادگار گذاشت و با نگرش به ارزش آنها در روند زندگی زمینی، آن جشن‌ها را بزرگ داشت. مهرگان، یادآور رهایی مردمان ایران‌زمین از ستم نیز است. گروهی جشن مهرگان را روز پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک می‌دانند که در واپسین روز جشن، فریدون و مردم خسته از بیداد و ستم ضحاک ماردوش را در کوه دماوند به بند کشیدند.

روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان          مهر بیافزای نگار ماه چهر مهربان

        مهربانی کن به جشن مهرگان و روز مهر         مهربانی کن به روز مهر و جشن مهرگان

ایزد مهر در فرهنگ زرتشتی، نماد مهرورزی و وفای به پیمان است. امید است که همه‌ی ایرانیان با بازگشت به فرهنگ پربار نیاکانی خود، بیش از پیش ارزش‌های نیک و انسانی را پاس بدارند.
10 مهرماه در سالنمای خورشیدی، جشن نیک و فرخنده مهرگان شاد باد. ایرانیان از هزاره‌های دور، این جشن خجسته را برگزار کرده و گرامی داشته‌اند. شاد روز جشن مهرگان روز مهرایزد از ماه مهر در گاهشمار زرتشتی، روز مهرورزی و پایداری دوستی‌ها بر همه‌ی ایرانیان، فرهنگ‌دوستان خردورز شادباش و همایون باد. نماهنگ شادباش سالنمای راستی در شادروز جشن مهرگان شادی‌بخش و مهرافزون دل‌ها باد. بشود که مهر برای یاری به سوی ما آید. از برای آزادی به سوی ما آید. از برای آرامش به سوی ما آید. از برای آمرزش به سوی ما آید. از برای زندگی خوش به سوی ما آید. از برای اشویی، (راستی و پاکی و عشق اهورایی) به سوی ما آید. آن نیرومند همیشه پیروز، سزاوار ستایش، که هرگز فریب نمی‌خورد و همیشه بیدار و بی‌خواب است. «مهریشت» ایدون باد. ایدون ترج باد.

 

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

 

درمیان تمام جشن‌هایی که در ایران باستان متداول بود، دو جشن از همه بزرگتر و مهمتر است. نوروز پیش درآمد بهار و همراه با سرسبزی طبیعت و رفتن زمستان است. مهرگان در نیمه دوم سال هنگامی که گرمای تابستان سپری و هوای معتدل پاییزی آغاز می‌گردد. مهرگان از روز مهر تا روز رام ادامه دارد که روز اول را مهرگان عامه و روز آخر را مهرگان خاصه می‌نامند. این جشن در پیوند با فرشته‌ی مهر است و در اوستا میترا به معنی نور خورشید، مهر ، محبت و پیمان می باشد. چنین بازگو می‌کنند که فریدون شاه پیشدادی در این روز به رهبری کاوه آهنگر بر ضحاک ستمگر چیره شد و ضحاک را در کوه دماوند به بند کشید و فریدون تاج پادشاهی بر سر نهاد. فرشتگان در جشن مهرگان به یاری فریدون آمدند و در آخرین روز که روز رام است، ضحاک در کوه دماوند به بند آمد.

mehr

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان‌زند، ابتدای پل حافظ،  نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06