لوگو امرداد
مسعود جعفری‌جوزانی در گفت‌وگو با امرداد

کورش بزرگ را می‌سازم؛ یعقوب لیث هم در راه است

سال‌هاست از انتشار نخستین خبر درباره‌ی ساخت فیلم «کورش بزرگ» به دست مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون ایران می‌گذرد. گاه خبرهای امیدبخشی از روند ساخت فیلم می‌رسد اما به شوندهای (:دلیل‌‌های) گوناگون که مهم‌ترین آن نبود سرمایه‌گذار است و با وجود تنگناهایی که برخی با انگیزه‌های ناروشن پیش پای سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، این روند بیش از آنچه باید به درازا کشیده شده است.

صبح یک روز آبان‌ماهی به دفتر این فیلمساز رفتیم تا در گفت‌و‌گو با وی از تازه‌ترین خبرها درباره‌ی ساخت فیلم کورش بزرگ آگاه شویم. آنچه پیرامون روند ساخت فیلم در این گفت‌و‌گو پیش کشیده شد در رویه‌ی چهار(ادب و هنر) شماره‌ی 432 هفته‌نامه‌ی امرداد که دوشنبه 26 آبان‌ماه چاپ می‌شود، در دسترس خوانندگان قرار خواهد گرفت. به همین بسنده می‌کنیم که طراحی شهری سراسر  آکنده از نمادهای تاریخیِ روزگار هخامنشیان، برای ساخت فیلم «کورش بزرگ» به سرانجام رسیده است و در صورت پیدا شدن سرمایه‌گذار ساخت فیلم بی‌درنگ آغاز خواهد شد.

در این گقت‌وگو دریافتیم جعفری‌جوزانی افزون‌بر پیگیری ساخت فیلم کورش که به گفته‌ی خودش به اندازه‌ی زندگی‌اش پیگیر آن است و به ساخت آن می‌کوشد، کارهای تازه‌ای هم در در دست ساخت دارد. یادکرد از یعقوب لیث صفاری به عنوان چهره‌ای تاثیرگذار در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین و فیلمی درباره‌ی رخدادهای تاریخی ملی شدن صنعت نفت از تازه‌ترین کارهای مسعود جعفری جوزانی است که در دنباله به آن خواهیم پرداخت.

پیش از آن از انگیزه‌ی این فیلمساز برای ساخت فیلم کورش بزرگ با وجود دشواری‌های بسیار پرسیدم.

جعفری‌جوزانی در پاسخ به این پرسش که انگیزه‌‌اش برای ساخت فیلمی درباره‌ی کوروش بزرگ چه بوده است با یاد از کودکی و نوجوانی‌اش گفت: «برای ساخت فیلم کوروش دلبستگی ژرفی در من وجود دارد. برای کسانی که کار هنری می‌کنند، انگیزه‌ها اهمیت بسیار دارد. انگیزه‌ی من ریشه در دوران کودکی‌ام دارد. به یاد دارم کلاس چهارم دبستان بودم، در آن زمان پاورقی‌هایی با عنوان «فرزند سرنوشت» درباره‌ی کوروش بزرگ در یکی از مجله‌های هفتگی به قلم سبکتکین سالور چاپ می‌شد. یک هفته پس از چاپ مجله، می‌رفتم همان شماره را به قیمت یک قران می‌خریدم. صفحات پاورقی را از مجله جدا می‌کردم و کنار هم می‌چسباندم، کتاب بزرگی درست کرده بودم. خواندن آن پاورقی حس شگفتی در من پدیدآورده بود؛ گویی در آن زمان تاریخی زندگی می‌کردم. سپس‌ها که بزرگ‌تر شدم، به دنبال پژوهش بیشتر رفتم. یکی از آرزوهایم این بود که فیلمی درباره‌ی کوروش بسازم. این انگیزه‌ به‌راستی حسی از زنده بودن به من می‌بخشید. حتا اگر من به آرزویم نرسم، دلم می‌خواهد پس از من یکی این کار را انجام بدهد و فیلمی در همین کشور درباره‌ی کوروش بزرگ بسازد».

مسعود جعفری‌جوزانی درباره‌ی ساخت فیلم دیگرش «یعقوب لیث» که پیدا بود دلبستگی پُرشوری به این چهره‌ی تاریخی دارد، گفت: فلیم‌نامه‌ی یعقوب لیث را نوشته‌ام که بناست به‌صورت سریال از شبکه‌ی خانگی در دسترس بینندگان قرار بگیرد. یعقوب لیث نقطه‌ی عطفی در تاریخ ماست مانند کورش، شاید نه به آن بزرگی و البته نه خیلی کمتر. یعقوب فرهنگ و زبان ما را زنده کرد. برخی چهره‌های تاریخی همانند ستون‌هایی هستند که فرهنگ ملت‌ روی آن استوار می‌شود. یعقوب لیث یکی از این بزرگان است، برای همین سراغ ساختن فیلمی درباره‌ی او رفتم.

جعفری‌جوزانی در پایان درباره‌ی ‌تازه‌ترین کار در دست ساختش گفت: قرار بود فیلمبرداری این کار چند هفته پیش آغاز شود که به دلیل موج تازه‌ی کرونا و شرایطی که پیش آمده، فیلمبرداری عقب افتاد. نام این فیلم “بهشت تبهکاران” است که برپایه‌ی سرگذشتی واقعی که در سال 1329 خورشیدی، در زمان مبارزات ملی شدن صنعت نفت رخ داده است ساخته می‌شود. امسال هفتادمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت است اما گویا ما فراموش کرده‌ایم از دکتر مصدق یاد کنیم. این کار را باید شرکت نفت انجام بدهد، اما چنین کاری نمی‌کند. داستان فیلم درباره‌ی یک کارمند جوان شرکت نفت است، اوکه تازه آزمون اعزام دانشجویی شرکت نفت به انگلستان را با موفقیت گذرانده، شیفته دختری می‌شود که تبهکاران ضد ملی شدن صنعت نفت، بر سر راهش قرار داده‌اند. عشقی که او را قدم به قدم به طناب دار نزدیک‌تر می‌کند.

1

22
 مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون ایران

3 4 5

کارگردان سینما، مسعود جعفری جوزانی

6

7 8 9 10

11 12 13

23

15 16 17 18فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. با درود فراوان

    سپاس از امرداد عزیز بابت این گفتگو

    از مدیریت و خبرنگاران امرداد خواهشمندم این پیام رو به گوش جناب جعفری جوزانی برسانند که اگر مشکلی در تهیه کننده و بحث اسپانسر هست باید بگم که مطمئن باشید اگر فراخوانی بدهند و از مردم بخواهند که در تامین سرمایه ساخت فیلم یاری کنند، مردم ایران خصوصا دوستداران بیشمار کوروش بزرگ و تاریخ ایران در یک روز مبلغ مورد نیاز و چه بسا بیشتر از نیاز را فراهم خواهند کرد. کافیه ایشان یک شماره حساب بدهند و با یک فراخوان موضوع را اطلاع رسانی کنند که اکنون با وجود شبکه های اجتماعی و قابلیت های آن، پیام ایشان به سرعت به دست همه می رسد و علاقه مندان به کمک در حد توان خود مبلغی واریز میکند و اینگونه تهیه کننده این فیلم نیز «ملت ایران» خواهند بود و چقدر زیباست که اسپانسر فیلم کوروش بزرگ خود مردم ایران باشند. قطعا در کمترین حالت حداقل صدها هزار نفر مبالغی در حد توان خود واریز خواهند داشت و فورا سرمایه لازم جهت ساخت فیلم فراهم خواهد شد.

    در این موضوع هیچ شک و تعللی نکنند

  2. سپاس از بانو ماهرو- به آسانی میشود از مشکل مالی این پروژه عبور کرد . من نيز با نظر خانم مهرو موافقم کافیست فراخوان داده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30