لوگو امرداد
سخنرانی هموند انجمن موبدان در نشست علمی بین‌ادیان

موبد پدرام سروش‌پور: اخلاق نیک بنیان دستیابی به آزادی پایدار

اخلاق نیک که اساس آموزش‌های تمام پیامبران الهی است بنیان و راه دست‌یافتن به آزادی پایدار است. البته این امر مسوولیت ما پیروان ادیان الهی را به مراتب سخت‌تر می‌کند همانطور که دوستان نیز اشاره کردند هر گونه خشونت بر علیه انسان‌ها به نام دین محکوم است به همان اندازه که بی‌حرمتی به ادیان و پیامبران الهی که برای عده زیادی از انسان‌ها مورد احترام هستند نیز از طرف پیروان ادیان الهی محکوم است.
آنچه در بالا خواندید بخشی از سخنرانی موبد پدرام سروش‌پور، هموند انجمن موبدان تهران است که در نشست علمی بین‌ادیانی با موضوع محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی، بیان کرده است. وی در سخنانی با اشاره به اینکه تمام پیامبران در تاریخ بشریت، پایه‌گذار حرکت‌های نو و تاثیرگذار در میان ملل و تمدن‌ها بودند، گفت: اگر چه باید بپذیریم پس از پیامبران، معمولا انسان‌ها از پیام اصلی پیامبر و آن حقیقت مشترک فاصله می‌گیرند. اما شکل‌گیری فرهنگ‌های بشری این امکان را فراهم ساخته تا پیروان ادیان مختلف در یک فرهنگ مشترک به هم کمک کنند تا به آن حقیقت مشترک دوباره نزدیک‌ شویم.
هموند انجمن موبدان با بیان اینکه تمام پیامبران از یک حقیقت سرچشمه می‌گیرند، در ادامه افزود: به گفته‌ی بزرگی، ما همه بمانند گروه‌هایی هستیم که از راه‌های مختلف برای رسیدن به یک قله تلاش می‌کنیم و هرچه پیروان ادیان به هم نزدیک شوند، به قله نزدیک شده‌اند و بالعکس هرچه از هم دور می‌شویم باید بدانیم که مسیر را اشتباه رفته و از قله دورتر شده‌ایم. فرهنگ ایرانی یکی از کهن‌ترین و از پایه‌گذران تسامح دینی در جهان است. کورش هخامنشی یک نماد تسامح دینی که دنیا به او ، اندیشه و مهتر از همه فروتنی در اوج اقتدارش احترام می‌گذارند. در دوره‌های گذشته نیز نظیر دوره ساسانی که زرتشتی‌گری در ایران در اوج بود، بزرگترین کلیسای آشوری در تیسفون در پایتخت ساسانیان به راحتی فعالیت می‌کرد که تمام اسناد و مدارک آن وجود دارد. جدا از اینکه به معنویت پیامبران باور داشته باشیم یا نه باید به احترام تاثیر مثبتی که پیامبران در جوامع بشری داشته‌اند به ایشان احترام بگذاریم.
موبد سروش‌پور در ادامه به عنوان گلایه گفت: متاسفانه افراد و سیاستمدارانی، دین را در مقابل ارزش‌هایی قرار می‌دهند که اتفاقا هدف نهایی ادیان الهی بوده مانند آزادی و نوگرایی و به بهانه‌ی عمل نادرست عده‌ای آن را به نام دین گذاشته و به بهانه‌ی آن پیامبران الهی را زیر سوال می‌برند.
اگر تاریخ پیامبران الهی را بررسی کنیم تمام پیامبران در زمان خودشان آزاداندیش‌ترین افراد زمانه بوده‌اند که توانسته‌اند بت‌های زمانه را شناخته و در مقابل آنها بایستند و همچنین تمام پیامبران در زمان خود یک جهان نو و تازه را شکل داده‌اند و بی‌شک پیامی هم که برای پیروانشان داشته‌اند همین آزاداندیشی و نوگرایی بوده است.
در کتاب‌های مقدس، آزادی یکی از اصلی‌ترین موهبت‌های الهی است که به واسطه‌ی تبلور آن در اندیشه است که انسان ارزش پیدا کرده و اشرف مخلوقات است. این را هم می‌فهمیم که آزادی محدودیت ندارد هر آنچه که محدودیت داشته باشد دیگر آزادی نیست.
اما پیامبران برخلاف آنان که آزادی را شعار می‎دهند یک آموزه عمیق را برای ما دارند و آن این است که آزادی برای همه باید یکسان باشد که همان عدالت است. به عبارت دیگر همه آزاداند نه بعضی آزاد و بعضی آزادتر. پس اگر عده‌ای بخواهند با آزادی خود حریم آزادی دیگران را زیر سوال ببرند دیگر نمی‌توانند آزاد باشند و به همین دلیل است که پیامبران آزادی و عدالت را دو آرمان بشری دانسته‌اند که راه رسیدن به آن اخلاق نیک است.
اخلاق نیک که اساس آموزش‌های تمام پیامبران الهی است بنیان و راه دست‌یافتن به آزادی پایدار است. البته این امر مسوولیت ما پیروان ادیان الهی را به مراتب سخت‌تر می‌کند همانطور که دوستان نیز اشاره کردند هر نوع خشونت بر علیه انسان‌ها به نام دین محکوم است به همان اندازه که بی‌حرمتی به ادیان و پیامبران الهی که برای عده زیادی از انسان‌ها مورد احترام هستند نیز از طرف پیروان ادیان الهی محکوم است. ما باور داریم که تنها در بستر اخلاق نیک است که می‌توان جهانی پر از صلح و آرامش ساخت که اساس پیشرفت و نوگرایی باشد امیدوارم در این راه که آرمان نهایی تمام پیامبران الهی بوده گام برداشته و جهانی همازور و هم‌بسته برای تمام انسان‌ها بسازیم.
در پایان نیز موبد سروش‌پور با بخشی از اوستای روزانه زرتشتیان بااین درونمایه سخنان خود را به پایان رساند:
همازور بیم (با هم همبسته باشیم) همازور هما اشوبیم (برپایه اشویی‌ها – راستی‌ها و نیکی‌ها- همبسته باشیم) …
همازور و هم‌کرفه بسته کشتیان و نیکان و وهان هفت کشور زمین بیم (با همه بهدینان و نیکان و بزرگان کشورها جدا از هر دین و قومیتی همبسته باشیم).

نشست علمی و بین الادیانی با موضوع «محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی» بامداد امروز چهارشنبه 21 آبان‌ماه 1399 خورشیدی با باشندگی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نمایندگان دینی پیروان ادیان الهی در تالار همایش‌های مرکز مطالعاتی ژرفا معاونت فرهنگی- اجتماعی سپاه برگزار شد. در این نشست علمی و بین‌الادیانی مجید بذرافکم، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مارنرسای بنیامین پیشوای مذهبی و اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ایران، خاخام یونس حمامی لاله‌زار رهبر دینی کلیمیان کشور، موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن موبدان از هازمان زرتشتیان، همایون سامه‌یح نجف‌آ‌بادی نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس و محمدعلی مومنی‌ها معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفان سخنرانی کردند.

موبد سروش پور n00481806 r b 005 n00481806 r b 003 n00481806 r b 006

WhatsApp Image 2020 11 11 at 15 26 152 2

n00481806 r b 007 n00481806 r b 008

n00481808 b

WhatsApp Image 2020 11 11 at 15 26 201

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07