لوگو امرداد
19 و 20 آبان‌ماه برگزار می‌شود

آگاهی از نشانی پیوند با همایش بازآفرینی میراث‌فرهنگی

میراثنشانی پیوند با نشست دو روزه‌‌ی «بازآفرینی میراث‌فرهنگی»، دربردارنده‌ی بررسی میراث فرهنگی جامعه‌ی زرتشتی، آگاهی‎‌رسانی شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه باستان‌شناسی، نشست دو روزه بازآفرینی میراث‌فرهنگی روزهای 9 و 10 نوامبر 2020 میلادی برابر با دوشنبه و سه‌شنبه 19 و 20 آبان‌ماه 1399 خورشیدی به شیوه‌ی مجازی برگزار می‌شود. دوستداران می‌توانند از نشانی https://webinaire.ehess.fr/b/gau-67z-y2e در فضای big blue botton با همایش پیوند بگیرند. این همایش به زبان انگلیسی و با ترجمه‌ی بخش‌هایی به فارسی خواهد بود و به جنبه‌های گوناگون «میراث فرهنگی» در پیوند با ایران و جهان می‌پردازد.

جستارهای گفت‌وگوی همایش با رویکردهای گوناگون مانند، میراث فرهنگی، میراث فرهنگی در جامعه‌ی امروز، باستان‌شناسی و تکنولوژی، میراث زنده (1)، میراث زنده (2) و افق‌های باستان‌شناسی بخش‌بندی شده است.

بررسی میراث فرهنگی جامعه‌ی زرتشتی بخشی از همایش «بازآفرینی میراث فرهنگی» است. 3 مقاله به بررسی بخش‌هایی از جامعه‌ی زرتشتی در پیوند با میراث فرهنگی خواهد پرداخت. نوشتارها بدین گونه است:

کلودین گوتیه، دوشنبه 19 آبان‌ماه برابر با 9 نوامبر، ساعت 11:40 تا 12 در سخنان خود به «چگونه میراث فرهنگی می تواند در ادبیات شفاهی بازگو و دوباره بازسازی شود؟ بررسی موردی برخی از مکان‌های مقدس زرتشتیان در شهر یزد» می‌پردازد. لودین گویته، استاد انسان‌شناسی در دانشگاه بوردو و پژوهشگر با پیشینه‌ی کار در IIAC (موسسه بین رشته‌ای انسان‌شناسی معاصر،UMR 8177 ، CNRS-EHESS، پاریس، FR) است. وی به ویژه معاون اول رئیس شورای ملی دانشگاه‌های فرانسه (بخش 20) و مسوول توافق‌نامه بین‌المللی بین دانشگاه تهران و EHESS است.

فریبا صدیقی، سه‌شنبه 20 آبان‌ماه برابر با 10 نوامبر از ساعت 13:50 تا 14:10، پیرامون «هویت‌سازی زرتشتی از طریق خوراکی‌های آیینی، بررسی موردی در میان زرتشتیان یزد» سخن می‌گوید. وی دکترای خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است و در دانشگاه یزد به تدریس انسان‌شناسی 101 می‌پردازد. او به گروه‌های اقلیت و چگونگی ساخت هویت خود در ایران علاقه‌مند است.

بهمن مرادیان، سه‌شنبه 20 آبان‌ماه برابر با 10 نوامبر از ساعت 14:10 تا 14:30، درباره‌ی «بازسازی میراث فرهنگی زرتشتی در نمایشگاه‌ها و موزه‌ها: تلاش زرتشتیان ایران در هویت‌یابی و انتقال هویت سنتی به نسل‌های جدید» سخن می‌گوید. وی به عنوان یک پژوهشگر مستقل کار می‌کند و بنیانگذار مرکز تحقیقات بندهش، زبان‌های ایرانی و مطالعات زرتشتی است. نوشتارهای چاپ شده‌ی بهمن مرادیان را می‌توان به “بررسی: Les livres de l’Avesta By Pierre Lecoq” (گذراس میراث ، تهران ، 2019)؛ “آب در یسنا68 بند 6” (موسسه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران ، 2015 ؛ “روز مهر، ماه مهر و مراسم مهرایزد در یزد” (انجمن مطالعات دوره‌ای سیرو-بین‌النهرین 26 ، آکسفورد ، 2014) اشاره کرد.

 کلودین گوتیه، در پایان برنامه‌های این بخش، سه‌شنبه از ساعت 14:30 تا 15 به گفت‌وگو پیرامون مباحث ارایه شده می‌پردازد.

همایش مجازی بازآفرینی میراث‌فرهنگی را مدرسه عالی مطالعات علوم‌اجتماعی فرانسه و دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه‌تهران با همکاری موسسه باستان‌شناسی دانشگاه ‌تهران، شهرداری تهران، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران‌، انجمن انسان‌شناسی ایران و پژوهشکده میراث‌ فرهنگی و گردشگری برگزار می‌کنند.

photo

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07