لوگو امرداد

فرزیو بختیاری؛ تدوینگر زرتشتی برنده جایزه جشنواره فیلم هند

photo58614728056804284271فیلم مستند کوتاه «ترانه‌های زندگی» با تدوین جوان هنرمند فرزیو بختیاری موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم موبایلی از چهارمین دوره جشنواره فیلم آکورد سینه فست هندوستان شد.
فیلم ترانه‌های زندگی به کارگردانی شیرین افرند و تدوین فرزیو بختیاری در نخستین حضور بین‌المللی خود در جشنواره فيلم Accord Cine Fest هندوستان، به عنوان نماینده‌ی رسمی ایران برگزیده‌ و برنده‌ی بهترین فیلم موبایلی این جشنواره شد. ترانه‌های زندگی، فیلم کوتاه مستندی است که زندگی روزمره انسان‌ها را تصویر می‌‌سازد.
فرزیو بختیاری، دانش‌‌آموخته‌ی کارشناسی کارگردانی سینما است. وی پیش از دستیابی به این موفقیت، با تدوین فیلم کوتاه «آرامش در میان هیاهو» نیز توانسته بود نخستین حضور در جشنواره‌های جهانی را تجربه کند. فیلم کوتاه آرامش در میان هیاهو به جشنواره‌های گوناگونی مانند جشنواره فیلم مستقل انگلستان، جشنواره بین‌المللی فیلم پراگ، جشنواره‌ی میلان ایتالیا Assurdo Film Festival ، جشنواره فیلم کالاکاری هندوستان، جشنواره فيلم كوتاه مهندسى معمارى و شهرسازى شهر ونيز، ايتاليا، جشنواره فيلم كوشيک كشور اسلواكى راه پیدا کرده و  در میان نامزدهای بهترین فیلم قرار گرفته است.
هر دو فیلم یاد شده، فیلم مستند کوتاه هستند که در سبک هنری، تجربی قرار می‌گیرند. فیلم‌های داستانی که زندگی روزمره‌ی انسان‌ها را به تصویر می‌‌‌کشند.

تدوین به پردازش و ترکیب‌سازی در مرحله‌ی پایانی فیلم گفته می‌شود. بختیاری از هنر تدوین و کار هنرمندانه‌ی تدوینگر می‌گوید: تدوینگر را می‌توان کارگردان دوم فیلم نامید. تدوینگر می‌بایست آشنا به کارهای تولید همچون کارگردانی، تصویربرداری و صدابرداری باشد تا بتواند ویرایش و بازسازی را در تدوین به خوبی به کار گیرد. کار تدوینگر گزینش نماها است. به این معنی که صحنه‌های فیلم به صورت تکه تکه (پلان) ضبط شده، در پایان و پس از به انجام رسیدن فیلم‌برداری، تدوینگر برپایه‌ی روند داستان فیلم، نماها را با تنظیم زمان، ترکیب صداها و رنگ ویرایش کرده و جوری به یکدیگر پیوسته می‌سازد که به بهترین شکل معنا و مفهوم فیلم را به بیننده برساند. تدوینگران حرفه‌ای و کارآزموده می‌توانند تاثیر زیادی روی کیفیت محصول نهایی بگذارند.

فرزیو بختیاری زاده‌ی سوم اسفندماه 1374 خورشیدی، دوره‌ی متوسطه‌ی دوم را با دریافت دیپلم انیمیشن از هنرستان کمال‌الملک در سال 1392 به پایان رسانده است. دانشنامه‌ی کارشناسی در رشته کارگردانی سینما را از دانشگاه سروش واحد هفده گرفته است. در دوره‌ی کارشناسی سه فیلم کوتاه دانشجویی ساخته و تدوینگر فیلم‌های داستانی، مستند، تیزر و کلیپ‌های گوناگونی بوده و  در این زمینه‌ها به فعالیت می‌پردازد. وی هموند کانون دانشجویان زرتشتی بوده و در تهیه‌ی نماهنگ (:کلیپ‌) و مستند برای برخی از برنامه‌های کانون همکاری کرده است.

این هنرمند جوان، با ابراز امیدواری از این که در آینده‌ی نزدیک بتواند فیلم کوتاه حرفه‌ای‌ خود را بسازد، از گرایش به رشته‌ی هنری انیمیشن و  فیلمسازی می‌گوید: از دوران نوجوانی علاقمند به فیلمبرداری و ساختن کلیپ بودم، گاهی بچه‌های فامیل را جمع می‌کردم  و به ساختن کلیپ‌های کمدی می‌پرداختم. انیمیشن هم بیشتر برای کار با نرم‌افزارهای گرافیکی و داستان‌نویسی انتخاب کردم. در آن هنگام بود که با نرم‌افزارهای تدوین آشنا شدم و  خودآموز و با کلنجار رفتن، برنامه‌ها را یاد گرفتم. رشته‌ی کارگردانی سینما هم برای این انتخاب کردم که آموزش همه‌ی رشته‌های هنری مانند فیلمنامه‌نویسی، فیلمبرداری،تدوین و بازیگری را دربر می‌گیرد و من به همه‌ی این کارها علاقمند هستم. امیدوارم بتوانم به زودی اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای‌ام را بسازم.

لوگوی جشنواره بهترین فیلم برای ترانه های زندگی

پوستر فیلم ترانه های زندگی

unnamed 1

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. باعث افتخاره که چنین دوست هنرمند و بااستعدادی دارم.
    بهترین ها رو برات آرزو میکنم فرزیو جان.

  2. با درود
    سپاسگزارم از همه ی عزیزان . سلامت و شاد باشید

  3. بسیار هم عالی فرزیو جان خیلی خیلی شادباش میگم. با آرزوی بهترین ها و تن سالم و دل خوش

  4. با درود به همه ی شما دوستان من هم آرزوی سربلندی روز افزون برای شما خواستارم بهزاد بختیاری از تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09