لوگو امرداد
سخنرانی فرنشین انجمن موبدان تهران در نشست منظومه فرهنگ صلح

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان: علوم اعتقادی را اعتقاد علمی سازیم

موبد خورشیدیان11موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران، به دعوت گروه سفیران صلح و دوستی به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه از جایگاه علوم عقلی و اخلاق انسانی سخن گفت.

گروه سفیران صلح و دوستی با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران نشستی دیگر از سلسله نشست‌های منظومه فرهنگ صلح را با باشندگی بزرگان علم و دانش برگزار کرد.
دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران یکی از سخنران‌‌های نشست منظومه فرهنگ صلح بود. وی به‌کارگیری خرد و وجدان که از داده‌های پروردگار است را در برقراری صلح و دوستی جهانی، از ارکان بایسته دانست و با اشاره به این که صلح برپایه‌ی اخلاق و وجدان با توسعه در پیوند تنگاتنگ است، در ادامه گفت: همه‌ی ما انسان‌ها و هر آنچه که پروردگار در جهان آفریده، گوهری هستیم و خداوند برای آن قانونی جهان شمول گذاشته است. همه‌ی قوانینی که به عنوان قوانین علوم پایه و یا قوانین کیهانی از آن نام برده می‌شود، قوانین سرشتی و خدادادی است. قوانین جهان شمول، همواره یکسان، غیرقابل تغییر، بی‌نهایت دقیق است. آنچه مسلم است علوم پایه، علومی مبنی بر کشف حقایق حاکم در طبیعت است، از این رو بن‌پایه‌ی علوم پایه، همیشه ثابت است و تازه‌هایی از آن کشف می‌شود. امروزه بایسته است، اخلاق اقتصادی حاکم در جهان را به اقتصاد اخلاقی تبدیل کنیم. انسان در زمینه‌ی علم و دانش بر محور عقل و خرد که محوری عمودی است تا به امروز به پیشرفت شگفتی دست یافته و به نوآوری‌ها و بزرگترین کشفیات رسیده است. عقل، انسان را به منافع شخصی راهنمایی می‌کند که به نام «من کودک» شناخته می‌شود. باید از کودکی آموزش داده شود تا انسان بتواند از «من کودک» بیرون رفته و به «من بالغ و آگاه» برسد.
موبد اردشیر خورشیدیان در بخشی دیگر از سخنانش به نقش علوم عقلی اشاره کرد و گفت: علوم عقلی که از کودکی تا بزرگسالی می‌آموزیم حقیقت و واقعیت را از خرافات و توهم متمایز می‌کند. نه فقط برپایه‌ی روش عقلی، بلکه با تکیه بر سه پایه‌ی علمی علوم عقلی، اخلاق انسانی و شناخت با روش عقلی انسانی، بتوانیم علوم اعتقادی خود را به اعتقاد علمی دگرگون کنیم. به صورت تخصصی و فقط برپایه‌ی علوم عقلی، بتوانیم به دقت راست (حقایق و واقعیات) را از دروغ (توهم و خرافات)، جدا سازیم. دروغ را که بزرگترین دشمن بشر و بزرگترین دلیل ظلم، ستم و نارسایی‌ها در جهان است، به دور ریخت و راست را فقط برپایه‌ی اخلاق انسانی، اخلاق متکی بر حقوق بشر ارزش‌گذاری و برگزینیم. براین پایه نیک را از بد جدا کنیم. تا زمانی که به «شناخت» نرسیده‌ایم به ارزش‌گذاری و انتخاب ننشینیم. در زمان ارزش‌گذاری راستی و برگزیدن نیکی (ارزش‌ها) از بدی‌ (ضدارزش‌ها)، وجدان انسانی و اخلاق انسانی را که حقوق سرشتی و خدادای بشر است، در نظر بگیریم. انسانی فکر کنیم، ملی کار کنیم و به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم. بن‌مایه‌ی علوم پایه، کشف حقیقت از قوانین کیهانی و طبیعت سرچشمه می‌گیرد و همه‌ی دانش و علوم را به وجود می‌‌آورد. علوم کاربردی، به معنای ابداع روش‌ها و اختراع وسایل را به گونه‌ای انجام دهیم که به سود همه‌ی جهان و جهانیان باشد.
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان در پایان سخنان، گفت: بیاییم با تکیه بر این سه پایه‌ی علمی به روش عقلی انسانی، علوم اعتقادی را به اعتقاد علمی تبدیل کنیم و این باید سرلوحه‌ی سازمان ملل قرار گیرد. وی پیشنهاد داد، چنان‌چه گروه صلح و دوستی این ارکان را علمی و کارشناسی می‌یابند و مورد تایید قرار می‌گیرد، استاد لوریس چکنویان که به عنوان رییس گروه برگزیده‌اند این اصول را در سازمان ملل مطرح کند.

نشست‌ منظومه، فرهنگ صلح با باشندگی بزرگان علم و دانش به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، سه‌شنبه 20 آبان‌ماه  1399 خورشیدی به شیوه‌ی مجازی در بستر نرم‌افزار زوم برگزار شد. دکتر داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک، دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین، دکتر احمد دالکی، پدر علم نجوم آماتوری، پرفسور محسن فرشادیکتا، دکتر اردشیر خورشیدیان، آقای یارتا یاران، خانم سوگل مشایخی، آقای دکتر راستگو سخنرانان این نشست بودند. طیبه محمد، مدیر گروه و ملیکا تبریزی مسوولیت برگزاری نشست را بر دوش داشتند.

گروه سفیران صلح و دوستی از سال 2015 سلسله نشست‌هایی با عنوان منظومه فرهنگ صلح را با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران برگزار می‌کند. این نشست‌ها که با آرمان برقراری ارتباطات روادارانه و ارایه‌ی راهکارهای علمی تخصصی در روزهای بین‌المللی و همزمان با تمام کشورهای دنیا برگزار می‌شود، تاکنون توانسته در راستای همکاری جهانی گام‌های موثری را بردارد.

منظومه

سه پایه عقلانی1

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04