لوگو امرداد

تاریخ در آفرینش هنر

p03 2میلاد منصورفر دوره‌ی سربازی‌اش را می‌گذراند، اما ذهن هنری او گرفتار چارچوب‌های خشک نظامی نشده است و کوشیده نگاه آفرینش‌گرانه‌اش را از دست ندهد. گواه این سخن، طراحی سه‌بُعدی او از چارتاقی نیاسر است. پرسش‌های ما نیز درباره‌ی همین کار اوست؛ اینکه از کجا آغاز کرد و چه راهی را پیمود تا طرح و ایده‌اش را به سرانجام برساند.

منصورفر کارشناس‌ارشد معماری است. کارهای پی‌نما، یا کمیک استریپ را در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد. به‌ویژه این‌دست کارهای او درباره‌ی داستان‌های شاهنامه است. در پی‌نماهایش به تاریخ ایران هم پرداخته است. از گفته‌های او می‌توان دریافت که جست‌وجوگرانه به شناخت تاریخ باستانی ایران می‌پردازد. با این همه کنجکاو بودیم بدانیم چرا به سراغ سازه‌ای باستانی رفته است؟ منصورفر در این‌باره به امرداد گفت: «به تاریخ ایران دلبستگی دارم؛ به ویژه دوره‌ی باستانی تاریخ ایران. کارهای استعاره‌ای درباره‌ی گذشته‌ی باستانی را می‌پسندم، چون گمان می‌کنم استعاره، به آن جهان دور، روح و جان تازه‌ای می‌دهد. از این‌رو کارهایی را دوست دارم که تا اندازه‌ای ذهنی است و بازسازی کامل گذشته نیست.»

شکل‌گیری طرحی درباره‌ی چارتاقی نیاسر

می‌پرسیم: ایده‌ی کار از کجا شکل گرفت و ادامه پیدا کرد؟ منصورفر می‌گوید: «دوران سربازی‌ام را می‌گذرانم و زمان آزاد بسیاری دارم. طراحی سه بُعدی چارتاقی نیاسر در همان زمان‌های آزاد به ذهنم رسید. با خودم می‌اندیشیدم چارتاقی‌ای که اکنون از نیاسر می‌بینیم، سازه‌ای قلوه‌سنگی است و آرایش و آرایه‌ای ندارد. آیا در گذشته، زمانی که چارتاقی را می‌ساختند، به همین شکل بوده است؟ به این پرسش که فکر می‌کردم ناخودآگاه تاق بستان به ذهنم می‌آمد. می‌گفتم شاید چارتاقی نیاسر هم گچ‌بُری‌ها و نقش‌برجسته‌هایی مانند تاق‌بستان داشته است و پیوندی با چنان سازه‌ی پُر آرایه‌ای دارد. همین شد که طرح‌هایی زدم. کوشش‌ام این بود که جزییات طرحم، برپایه‌ی آگاهی‌هایی باشد که از گذشته به ما رسیده است؛ نه اینکه خیالی و ساخته‌ی ذهنم باشد.»

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «تاریخ در آفرینش هنر»از نگار جمشیدنژاد در گفت‌و‌گو با میلاد منصورفر طراح سه‌بعدی چهارتاقی نیاسر که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گفت و‌گو را در رویه‌ی سوم (:مردم) امرداد شماره‌ی 435 امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

* ویراستاریه: نام خانوادگی میلاد منصورفر در گزارشی که چاپ شده است به نادرستی (:اشتباه) مسعودفر آمده است. امرداد برای این لغزش از میلاد منصورفر و دیگر خوانندگان پوزش می‌خواهد.

خرید اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 435

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03