لوگو امرداد

آیین نکوداشت دکتر ماه‌بانو تاتا؛ مادر آمار ایران برگزار می‌شود

mahآیین نکوداشت دکتر ماه‌بانو تاتا، «مادر آمار ایران» و بانوی فرهیخته هازمان زرتشتیان کرمان، ۱۰ اسفندماه برخط برگزار می‌شود.

آیین نکوداشت استاد ماه‌بانو تاتا، بانوی پیشکسوت علم آمار ایران، یکشنبه 10 اسفندماه 1399 خورشیدی در پذیرشگاه خداداد مهرابی بدون حضور همکیشان برگزار می‌شود. این آیین، ساعت 15:30 از رویه‌ی اینستاگرام انجمن زرتشتیان کرمان به نشانی https://instagram.com/anjoman_zk پخش زنده می‌شود.

استاد ماه‌بانو تاتا در 26 آوریل 1942 ( 6 اردیبهشت 1321) در بمبئی هندوستان پا به عرصه‌ی زندگی گذاشت. پس از آن که تحصیلات خود را مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه محل زادگاهش به پایان رساند، وارد دانشگاه پردو در آمریکا شد و در سال 1967 به دریافت درجه‌ی دکترا در رشته‌ی آمار نایل شد. علی‌رغم موفقیت‌های علمی بی شمار و موقعیت‌های اجتماعی عالی‌ای که در آمریکا داشت، تنها 5 سال به تدریس در دانشگاه ایالتی میشیگان پرداخت. آنگاه عشق به ایران و مردمان ایران‌زمین، او را مشتاقانه روانه‌ی ایران ساخت. دو سال در دانشگاه صنعتی شریف به تدریس در رشته‌ی آمار پرداخت. سپس، در یک دوره‌ی 16 ساله، به آموزش دانشجویان و بنیان‌گذاری رشتۀ آمار در موسسۀ آموزش و آمار و انفورماتیک، مدرسه‌ی عالی برنامه‌ریزی و کاربرد کامپیوتر، دانشگاه آزاد ایران، و دانشگاه علامه طباطبایی مشغول شد.
دلبستگی و پایبندی به همکیشان زرتشتی‌اش او را در سال 1368 راهی کرمان کرد و از همان سال در بخش آمار دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان به خدمات علمی پرداخت و با پذیرش بار سنگین مسوولیت بخش آمار در سال‌های پیوسته و با تربیت دانشجویان بی‌شمار در مقاطع مختلف رشته‌ی آمار، خدمات خویش به دانش، فرهنگ و هنر ایران زمین را جاودانه ساخته است.
عضویت این بانوی فرهیخته در مجامع علمی تأثیرگذاری همچون «انستیتو بین المللی آمار»، «جامعه‌ی ریاضی‌دانان ایران، و «جامعه‌ی آماردانان ایران» از افتخارات اوست. خدمات وی به دانش نوپای آمار در ایران به اندازه‌ای است که به او فرنام (:لقب) «مادر آمار ایران» را داده‌اند.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30