لوگو امرداد

واپسین گهنبار سال در دبیرستان رستم آبادیان برخط برگزار می‌شود

4 8آیین گهنبار چهره «هَمَس‌پَت مَیدیم‌گاه»، به نامگانه روانشادان رستم آبادیان و منور برخوردار بنیانگذاران دبیرستان دوره‌ اول رستم آبادیان به همراه سپاسگزاری از نیک‌اندیشان و دهشمندان یاری‌دهنده برخط برگزار می‌شود.

هر ساله همزمان با آغاز چهره «هَمَس‌پَت مَیدیم‌گاه»، ششمین و واپسین چهره‌ی گهنبار سال، آفرینگان گهنبار به یاد روانشادان رستم آبادیان و منور برخوردار بنیانگذاران دبیرستان پسرانه رستم‌آبادیان و جشن سپاس‌ داری از دهشمندان سال تحصیلی این آموزشگاه برگزار می‌شود. امسال با شرایط کنونی فراگیری کووید-19 آیین گهنبار چهره‌ی هَمَس‌پَت مَیدیم‌گاه بدون باشندگی همکیشان برخط برگزار خواهد شد.

پخش زنده‌ی آیین گهنبارخوانی و سپاس داری از نیک‌اندیشان دبیرستان رستم‌ آبادیان روز اهنود گاه و ماه گاتابیو در گاهشماری زرتشتی برابر با دوشنبه 25 اسفندماه 1399 خورشیدی ساعت 10 بامداد از اینستاگرام امرداد همرسانی می‌شود.

گهنبار در باورهای مزدیسنی شش «گاه» است، که اهورامزدا جهان را در آن‌ها آفرید. هریک از جشن‌های شش‌گانه‌ی گهنبار پنج روز به درازا می‌کشد. ششمین و واپسین گهنبار سال، همس پَت‌میدیاریم‌گاه است به گهنبار پنجه یا پنجی نیز نامیده می‌شود. گاهی‌ است که «مردمان» آفریده شدند. این گهنبار به چم (:معنی) برابر شدن روز و شب است. گاهی از سال که گرما و سرما به میانه می‌رسد. این جشن هر سال در پنج روز پایان سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ایی دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند. از این‌رو به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درود بر روان روانشادان ؛ رستم آبادیان و منور برخوردار بنیانگذاران دبیرستان

  2. درود برشما،یاد نیاکان پاک جاویدان باد
    در سال 1371 که در رشته مهندسی دامپروری،دردانشگاه پذیرفته شدم بایکی از استادان دانش آموخته آلمان وعضو هیات علمی دانشگاه تهران،آشنا شدم که الگوی بی همتای مهر،پارسایی،انضباط ،ادب وفروتنی بود. زنده یاد پروفسور سیروس اشیدری ادرشمار هم میهنان و زرتشتیانی بود که عمر پربرکتی را در نیک نامی گذراند ونزد همه محبوب وگران قدر بود.شوربختانه دیروز آگاه شدم که به سوی آسمان بزرگ خدای پرواز کرده ورخت از جهان گذران بر بسته است ومینو آشیان گردیده.
    پیشنهادم به تارنمای ارزشمند امرداد این است که در نکویی این ابر مرد عرصه کشاورزی در ایران وآلمان،نوشته ای ونگاشته ای داشته باشند.مردان بزرگ از خویش وکیش گذر کرده اند وبه همه جهان تعلق دارند.
    باکمال ادب واحترام
    رامین امینی زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07