لوگو امرداد
امروز سپنتَمَدگاه و گاتابیو سومین از پنجی گاهشماری زرتشتی؛ 27 اسفندماه خورشیدی

زادروز مهدی آذریزدی؛ پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران

azaryazdiامروز سپنتَمَد و گاتابیو سومین روز پنجه سال 3758 زرتشتی، روز سوم گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه ششمین و واپسین چهره از گهنبار سال، چهارشنبه 27 اسفندماه 1399 خورشیدی، 17مارس 2021 میلادی

مهدی آذرخرمشاهی نامور به آذریزدی، نویسنده حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان 27 اسفندماه سال ۱۳۰۰ در محله‌ی خرمشاه در یزد در خانواده‌ای با نیاکان زرتشتی زاده شد.

او نخستین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. از این‌رو عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. همچنین برای آثار ارزشمند او در حوزه کتاب کودک، روز درگذشت او به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده‌است. شناخته‌ترین اثر او مجموعه‌ی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام دارد. او جایزه‌ی یونسکو و نیز جایزه‌ی سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب ۱۳۵۷ دریافت کرده بود و سه کتاب او از سوی شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال شناخته شد. او از هشت سالگی همراه پدرش در زمین کشاورزی کار کرد. در بیست سالگی از کار بنایی به کار در کارگاه جوراب بافی یزد کشیده شد. پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم به بنیاد دومین کتابفروشی شهر یزد گرفت، او را از میان شاگردان کارگاه به کتاب‌فروشی منتقل کرد. کار در کتابفروشی زمینه‌ی آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم کرد، و پس از مدتی به تهران کوچ کرد و در چاپخانه حاج محمد علی علمی در خیابان ناصرخسرو مشغول به‌کار شد
در سال ۱۳۳۵ و در سن ۳۵ سالگی، پس از آنکه قصه‌ای از انوار سهیلی در چاپخانه توجه‌اش را به خود جلب کرد، به فکر ساده‌نویسی قصه آن‌گونه که مناسب کودکان باشد افتاد. این ایده، زمینه‌ساز پدیدآوردن جلد یکم کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب شد. دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» از آثار مجموعه‌ای اوست. مهدی آذر یزدی در سال ۱۳۴۳ به سبب نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی یونسکو» به دریافت جایزه دست یافت.
او ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به کار دولتی هم مشغول نشد. او افزون بر نویسندگی به امور غلط‌گیری و فهرست اَعلام‌نویسی تا سال‌های پایانی زندگی‌اش ادامه داد. او مدتی پیش از مرگ‌اش گفته بود که نوشته‌های دیگری هم دارد که به دلیل عدم صدور پروانه انتشار هنوز منتشرشان نکرده‌است.
او در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

photo 2021 03 17 06 41 33

گهنبار چهره‌ی همس‌پت‌میدیم واپسین چهره‌ی گهنبار در سال، از 25 تا 29 اسفندماه برگزار می‌شود. روزهای پنجه برابر با اهنود تا وهیشتواش در گاهشمار زرتشتی هنگام برگزاری این چهره از گهنبار است. همس‌پت‌میدیم‌گاه ششمین و واپسین چهره از گهنبارهاست و به پاس آفرینش انسان برگزار می‌شود. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند به نام‌های اهنَوَد، اُشتَوَد، سپنتَمَد، وُهوخشَتر، وَهیشتُوایشت؛ که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، از این‌رو به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12