لوگو امرداد

جلوی فروش «مدرسه هدایت» ارومیه باید گرفته شود

hedayatفروش «مدرسه هدایت ارومیه» خلاف قانون است و باید جلوی فروش این سازه‌ی ارزشمند تاریخی بازمانده از دوره‌ی قاجار گرفته شود.

به گزارش ایرنا، مدرسه‌ی تاریخی هدایت که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسیده است، یکی از سازه‌های تاریخی شهر ارومیه است که دیرینگی آن به سال‌های پایان دوره‌ی قاجار برمی‌گردد؛ این مدرسه در آغاز یکی از خانه‌های کهن این شهر بوده و از آنِ یکی از بزرگان ایل قاجار بوده است که در سال ۱۳۴۷ خورشیدی از سوی مالک تازه به مدرسه تغییر کاربری داد.

سنگ‌نوشته‌های (:کتیبه‌های) مدرسه هدایت از میان رفته است، به همین دلیل تاریخ درست ساخت و نام معمار سازنده‌ی آن روشن نیست، اما با توجه به نوع مصالح و فرم معماری، تاریخ ساخت آن به پایان دوره‌ی قاجار می‌رسد. این سازه از سوی حاکمان در آن زمان ساخته شده است و در جنگ جهانی یکم هم مدتی فرانسوی‌ها از آن استفاده کرده‌اند.

انتشار آگهی فروش این مدرسه تاریخی که روزهای پایانی بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی منتشر شد، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت و  کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند چگونه ممکن است که یک مدرسه‌ی تاریخی، آن‌هم بنایی که به ثبت ملی رسیده است، برای فروش آگهی شود.

اکنون علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پنجمین نشست کمیته‌ی تشخیص نفایس ملی و کاربری هم‌ شان اثر، با انتقاد از فروش مدرسه‌ی هدایت ارومیه به عنوان یک سازه‌ی نفیس، اعلام کرد: «باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات بایسته با دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.»

مدرسه‌ی هدایت ارومیه سازه‌ی نفیس تشخیص داده شد

به گزازش گروه فرهنگی ایرنا از میراث‌آریا، پنجمین نشست کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم‌ شان اثر سه شنبه (۷ اردیبشهت ۱۴۰۰) به ریاست علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با حضور اعضای کمیته تشخیص نفایس به‌شکل حضوری و مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به‌شکل ویدیوکنفرانس در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد و ۲۸ سازه در پنج استان‌ کرمان، سمنان، آذربایجان غربی، لرستان و کردستان مورد بررسی قرار گرفت.

از این شمار ۱۱ بنا مربوط به استان کرمان، دو بنا مربوط به استان سمنان، یک بنا استان آذربایجان غربی، هشت بنا استان لرستان و شش بنا مربوط به استان کردستان بود.

از نکات مورد تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست اولویت دادن به صنایع‌دستی و پشتیبانی از آن در واگذاری‌ها بود. به‌گفته‌ی مونسان هر سازه‌ای که توانمندی (:پتانسیل) خدمات‌دهی به صنایع‌دستی را دارد به‌گونه‌ی  قرارداد مدیریت بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شود و مدیران کل استانی در واگذاری‌ها دید پشتیبانی از حوزه‌ی صنایع‌دستی را مدنظر قرار دهند. تجدید نظر در تنظیم قراردادها برپایه‌ی چارچوبی هماهنگ برای شیوه‌ی واگذاری‌ها و ابلاغ آن به تمامی استان‌ها از دیگر نکات مورد تاکید دکتر مونسان در این نشست بود.

در این نشست از استان آذربایجان غربی مدرسه هدایت ارومیه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد بررسی شد. فروش این بنا که نفیس تشخیص داده شد، مورد انتقاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفت و به صراحت اعلام کرد: باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، وزارت راه و شهرسازی حق فروش سازه‌های باارزش و تاریخی را ندارد. این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06