لوگو امرداد

سیما تهمتن سرپرستاری کوشا بر بالین بیماران کرونا

پرستاران، فرشتگان سپیدپوش روزهای دشوار کرونا هرچند خسته اما امیدوار و استوار سختی‌ها را تاب می‌آورند و با فداکاری برای رهاندن بیماران از رنج بیماری، پایدار ایستاده‌اند. سیما تهمتن، یکی از پرستاران کوشا همچنان عاشقانه همدم لحظه‌های سخت بیماران و همسفر دلواپسی خانواده‌ها، به واژه‌ی آشنای ایثار معنا می‌بخشد.

455 روز از اعلام رسمی همه‌گیری بیماری نوپدید کووید-19 در ایران می‌گذرد. امروز ترس و هراس از ویروس جهان‌گیر (:پاندمی) کرونا، فعالیت‌های روزانه را نابسامان کرده و ناگزیر به تعطیلی کشانده، اما در این میان سفیدپوشان کادر پزشکی و درمانی از زمان پدیداری ویروس ناشناخته، بی‌درنگ در راه خدمت به هم‌میهنان خود می‌کوشند. سیما تهمتن، سرپرستار زرتشتی بخش سی سی یو CCU بیمارستان فیروزآبادی، به پشتوانه‌ی 25 سال تجربه، از روزهای آغاز گسترش بیماری کووید بر بالین بیماران حاد تنفسی در تلاش است تا دردمندی سلامت خود را بازیابد و آرامش به خانواده‌های نگران بازگردد.

واژه‌ی پرستار هر شنونده‌ای را ناخودآگاه به یاد انسانی ناب، از خودگذشته می‌اندازد. انسان‌های عاشق سرشار از شور زندگی و امید. این عشق و سرزندگی در گفتار سیما تهمتن موج می‌زند. فرزند بزرگ خانواده، زاده‌ی اسفندماه است، ماه نویدبخش رویش و بالندگی. سال 1370 کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه شیراز پذیرفته می‌شود و از تهران به شیراز می‌رود. پس از چهار سال کسب دانش و توانایی در زمینه اصول علمی پرستاری و مهارت‌های حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران، فارغ‌التحصیل می‌شود.
سال ۷۴، سیما جوان 24 ساله که به تازگی فارغ‌التحصیل شده، گذراندن طرح دو ساله‌ی تعهد خدمت را در مرکز آموزشی درمانی فیروز‌آبادی شهر ری زیر پوشش دانشگاه ایران، آغاز می‌کند و همزمان استخدام رسمی می‌شود. از آن هنگام تاکنون در بخش جراحی و زنان و اطفال و داخلی کار کرده پس از آن ۱۰ سال پرسنل شیفت درگردش اورژانس بیمارستان تخصصی فیروزآبادی بوده، از سال 1386 به عنوان سرپرستار بخش سی سی یو و سوپروایزر بالین برای شیفت عصر و شب کار کرده است. مدت ۵ سال در کنار سرپرستاری سی سی یو، آموزش دوره پایگاه کنترل عفونت را برای پرستاران تازه وارد بیمارستان به انجام رسانده است. در جایگاه سوپروایزر بالین، هماهنگی همه‌ی بخش‌های بیمارستان و رسیدگی به امور و در این راستا آموزش مدیریت به دانشجویان سال آخر پرستاری برای آمادگی پذیرش سمت سرپرستاری و سوپروایزری و آموزش به کمک‌بهیاران را عهده‌دار بوده است. در دوران کاری به پاس تلاش‌های ارزنده‌ و رضایتمندی بیماران، بارها از سیما تهمتن، پرستار نمونه، سپاسداری شده است.

وی از انتخاب این مسیر زندگی خرسند است و می‌گوید با توجه به بالین‌کاربودن و کار کردن در بخش‌های ویژه، از این تجربه در زندگی خود، یاری به آشنایان و بستگان بهره برده است.

سیما تهمتن سال 1376 ازدواج کرده، او برای تنها فرزندش، «کیمیا»ی زندگی‌اش، الگوی بردباری، گذشت و پایداری در روزهای سخت است. این پرستار از خودگذشته از تجربه‌های تلخ و شیرین می‌گوید: برای حضور در شیفت کاری از جشن‌ها، مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و همراهی با خانواده چشم پوشیدم. ۲۵ سال سیزده بدر را در بیمارستان بدر کردم و….
چه شب‌هایی که دختر تب دارم را گذاشتم و از فرزند تب‌دار مادران نگران مراقبت کردم. با همه‌ی این سختی‌ها، دیدن لبخند همراه بیماران پس از ترخیص بیمارشان به اندازه‌‌ی شیرینی بهبودی فرزند خودم خوشایند است. ولی این یک‌سال‌وسه‌ماه پایانی خدمت کاری‌ام تلخ گذشت فاجعه کرونا و مرگ‌های باور نکردنی …

پرستاران دلسوز در توفان همه‌گیری ویروس نوپدید کرونا یاری‌رسان ما هستند تا این دوران را در آرامش سپری کنیم. در پایان گفت‌وگو از سیما تهمتن درخواست کردم راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا و گذر به سلامت از این روزهای سخت کرونا و توصیه‌هایی کاربردی برای بیماران مبتلا به کووید-19 بازگوید:

چند توصیه کاربردی برای این روزهای تلخ فراگیری کووید-19

۱- رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی دو راهکار ساده برای کنترل کرونا ( شستن دست به صورت درست، استفاده از دستکش و محلول ضدعفونی جای شستن دست را نمی‌گیرد هرجا امکان بود شستن دست انجام شود.
استفاده‌ی درست ازماسک، اگر از ماسک سه لایه جراحی استفاده می‌شود پس از ۴ ساعت یا درصورت خیس شدن باید عوض شود و چند روز پشت سرهم استفاده نشود. قسمت بیرون ماسک‌ها بسیار آلوده است نباید به آن دست بزنیم و سپس به چشم و بینی و …. دست بزنیم. ماسک باید روی صورت کامل بنشیند. فیکس شود و گشاد نباشد. پس سایز درست ماسک استفاده شود. در هنگام عطسه و سرفه وصحبت کردن با دیگران ماسک پایین کشیده نشود. رعایت فاصله‌ی فیزیکی دو متر).
۲- ازمایعات فراوان و میوه‌های تازه وسبزیجات استفاده شود. بهتر است میوه‌هایی که حساسیت‌زا هستند مانند توت فرنگی و ملون و کیوی و خربزه و طالبی ….استفاده نشود، به جای آن بهتر است هویج و سیب قرمز خورده شود.
۳- در صورت امکان برای دریافت ویتامین دی بهتر است در آفتاب قرار بگیرند درغیر این صورت روزانه کپسول ویتامین دی ۱۰۰۰یا ۲۰۰۰ واحدی یا هر دوهفته یک کپسول ۵۰۰۰۰ واحدی بخورند.
۴- افراد دیابتی و فشار خون و بیماران قلبی و تنفسی تحت نظر پزشک بیماری خودشان را کنترل کنند چون کرونا این دسته از بیماران را دچار چالش می‌کند.
۵- از اضافه شدن وزن دوری کنید و هر روز پیاده‌روی و یا در منزل ورزش کنید.
۶- هیچ لزومی ندارد که کیف پول وکارت بانکی و لباس‌های بیرون خود را با هر با استفاده شسته و یا ضدعفونی کنید. فقط پس از استفاده دست خودتان را به چشم و بینی و گوش و… نزنید و دستتان را بشویید.
۷- از رفتن به جاهای شلوغ با فضای بسته در زمان وضعیت قرمز شهرها دوری کنید در صورت اجبار سعی کنید کمترین زمان باشد و پس از خارج شدن حتما ماسکتان را عوض کنید و دستان را بشویید.
۸- نگرانی و اضطراب را از خود دور کنید.

چند توصیه لازم برای بیماران مبتلا به کووید:

۱- تا می‌توانید درخانه بمانید و استراحت کنید ولی بی حرکت نباشید تا دچار آمبولی نشوید.
۲- بهتر است به پهلوی چپ یا راست و یا روی شکم بخوابید و زیر سرتان ۳۰ درجه باشد.
۳- مایعات گرم بیشتر استفاده کنید (چای ،انواع دم نوش ،عسل و آب لیمو و… )
4- غذاهای ادویه‌‍دار وسرخ کردنی میل نکنید.
۴- از میوه‌های تازه بخصوص آب هویج استفاده کنید.
۵- از عطرو عود و کندر و…. استفاده نکنید.
۶- در صورت داشتن تب یا بدن درد از استامینوفن یا ناپروکسان هر ۸ ساعت استفاده کنید.
۷- در دوره بیماری حتا اگر حال عمومی خوبی دارید به مدت ۱۴ روز از رفتن به مکان‌های عمومی خودداری کنید چون ناقل هستید‌.
۸- در منزل لزومی ندارد که داخل اتاق خودتان را حبس کنید می‌توانید با فاصله دو متر از بقیه‌ی افراد خانواده باشید در هنگام سرفه وعطسه از دستمال استفاده کنید. فقط کنار افراد سالمند و یا افراد با بیماری خاص نباشید.
۹- هر زمانی که دچار درد قفسه سینه و تب و تنگی نفس شدید به پزشک مراجعه کنید وگرنه در موارد خفیف مانند سرماخوردگی با استراحت و استفاده از مایعات گرم و غذا مقوی و میوه‌های تازه بهبودی حاصل می‌شود.
۱۰- اگر با بیماری که کووید دارد ارتباط داشتید تا ۱۴ روز بعد در صورت داشتن هر کدام از نشانه‌های گلو درد و بدن درد و بی‌حالی و تب و بی‌اشتهایی و تنگی نفس احتمال آلوده شدن با ویروس را دارد و باید موارد یاد شده را رعایت کنید. به امید تندرستی برای همه.

از ژرفای جانمان سپاسگزار و حق‌شناس همه‌ی درمانگران فداکار هستیم. خدمت در کانون بیماری، رنج و دشواری پوشش ویژه، کار آسانی نیست. پذیرفتن این شرایط از عهده‌ی کسانی برمی‌آید که آراسته به فروزه‌های نیک انسانی هستند.

5 1
جشن روز پرستار پیش از همه‌گیری کرونا

7 2

6 2

1 1 2 2 3 1 4 2    8 2فرتورها رسیده است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. درود و آفرين بر اين فرشته سفيدپوش و خدمتگزار در كارد درمان.

  2. سیما گرامی، برای شما و خانواده آرزوی تندرستی و پیروزی دارم. تلاش شما ستودنی و شایسته بهترین سپاسها است. بیگمان تا کسی درگیر این شغل نشود، سختی های درونی آنرا نخواهد فهمید. پاینده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30