لوگو امرداد
امروز ارد ایزد بیست‌وپنجم گاهشمار زرتشتی؛ 24 اردیبهشت‌ماه خورشیدی

سالروز راه‌اندازی کارخانه خودروسازی ایران ناسیونال

zzc2u1امروز پیروز و فرخ روز ارد ایزد، 25 اردیبهشت‌ماه سال 3759 زرتشتی، آدینه 24 اردیبهشت‌ماه 1400 خورشیدی، 14می 2021 میلادی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی «ایران ناسیونال» با سرمایه‌ی کمابیش ۴۰۰ میلیون ریال راه‌اندازی شد که شامل زمین، اعتبار بانکی و ماشین‌آلات بود و توان  مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون داشت.

برادران خیامی به‌عنوان پایه‌گذاران ایران ناسیونال، برنامه‌های زیادی داشتند و خط تولیدی آنها نزدیک به پنج دهه خودرو پیکان را به‌زندگی مردم ایران پیوند زد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی‌بوس و آمبولانس تولید می‌شد. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ آغاز و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸ هزار دستگاه پیکان وارد بازار شد. در سال ۱۳۵۲ هدف و سیاست اصلی شرکت برمبنای تولید داخلی قطعات و خودکفایی بیان شد که در این راستا شرکت‌های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری بنیاد نهاده شد. درسال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال برای نگهداشت بازار تصمیم به‌ تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به‌ همگان واگذار شد.
واپسین روزهای سال ۱۳۵۶ و آغاز سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرارگرفت و بر همین پایه برای تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه رایزنی‌هایی انجام گرفت که به‌عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ انجامید. اما پیش از انجام کار و همزمان با رخداد انقلاب، تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرارگرفت و پیرو بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶ تیر ۱۳۵۸ شورای انقلاب، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرارگرفت و ملی اعلام و خط تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف شد.

ارد ایزد

ایزدی است که همه خوشی‌ها و آسایش‌ها به او ویژه شده است و گویند اگر به خانواده‌ای «ارت» به گونه دختری زیبا رو کند، داده و خواسته و گشایش و گسترش به آن خانه و خانواده روی می‌آورد. آموزش‌های اشوزرتشت آرامش درونی را همراه با توانگری و به دست آوردن خواسته سفارش می‌کند. هر زرتشتی برای به دست آوردن خواسته از راه درست و راست، به کار و کوشش می‌پردازد. خواندن سرود «اشم وهی»؛ به بهدینان می‌آموزد که: «خوشبختی از آن کسی ست که در پی خوشبختی دیگران باشد».

ارد‌ روز است فرخ و میمون

با همه لهو و خرمی مقرون

ایزد ارد كه در اوستا به گونه‌ی «‌اشا ونگهوئی» آمده است، بیست و پنجمین روز هر ماه است. در یشت‌ها «ارد ایزد»، خواهر امشاسپندان خوانده شده است. یکی از یشت‌های اوستا به نام او «ارت‌یشت» است. ایزد ارد یا «ارت»، در اوستا «اشی ونگوهی»، و به چم توانگری، خواسته و دارایی است و به چم «خوب و نیک» نیز آمده است.

در اوستا یشت هفدهم، به‌نام این ایزد است. نگهبانی از ثروت و دارایی بر دوش این ایزد است. آموزش‌های اشوزرتشت آرامش درونی را همراه با توانگری و به‌دست آوردن خواسته سفارش می‌کند. زرتشتی برای به دست آوردن خواسته از راه درست و راست، به کار و کوشش می‌پردازد. این یشت 62 بند دارد.

‍ در اوستا اَشی وَنگوهی به چم توانگری، خواسته و دارایی است. و در پهلوی اَرت آمده ، کلمه ٔ ونگهو صفت است به چم نیک وخوب . ترکیب این کلمه‌ به چم اشی نیک است و آن در پهلوی بصورت اَرشَش وَنگ و اَشَش وَنگ و اَرشوش ونگ و بیشتر اَشیش وَنگ آمده است که همگی به چم اشی نیک است . ارت یا ارد نیز پهلوی است که در فارسی باقی مانده . در لغت‌نامه ها اَرد و آراد و آرد هر سه یاد شده است . در گات‌ها و دیگر بخش‌های اوستا، ارت (اشی) گاه اسم مجرد است به معنی توانگری و بخشایش و برکت و نعمت و مزد و بهره و گاهی اسم خاص ایزدی که نگهبان مال و خواسته و دارایی است . اسم این ایزد در گات‌ها یاد شده است . وی مانند سفندارمذ، آناهید و چیستا (فرشته ‌ی دانش ) مونث شناخته شده . در جهان مادّی مال و جلال و خوشی دینداران از پرتو وجود اوست و در جهان مینوی و روز واپسین ، پاداش کارهای نیک و سزای کردارهای زشت به یاری او انجام شود.  برخی نیز او را اشیش ونگ می‌نامند، او بفر و شکوه خانه می‌افزاید. زیرا هرکه بدیگران چیزی بدهد همان چیز افزوده و بزرگتر شده به خانه ٔ وی بازگردد (چنان که در یسنای 43 بند 12)

زرتشتیان در این روز جامه نو می‌پوشند، به سفر می‌روند و سالمندان را یاری می‌کنند.

سروده‌ی مسعود سعد سلمان، بر پایه‌ی کتاب بندهش

ارد‌ روز است فرخ و میمون / با همه لهو و خرمی مقرون

ای دلارای یار گلگون‌رخ / خیز و پیش‌آر باده‌ی گلگون

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07