لوگو امرداد
در امرداد 439 چاپ شده است

هستی بی‌کرانه‌ی اهورامزدا؛ وحدتی در کثرت

p05 5 scaledدر اندیشه‌ی فلسفی اشوزرتشت، روان و خرد هر انسان، ذره‌ای است از روان و خرد کل. هستی یعنی اهورامزدا، اهورامزدایی که آفریننده‌ی جان و خرد است. هنگامی‌که انسان بنابر سرشت خود که برپایه‌ی نیکی و راستی است رفتار کند، روان و خردش با روان و خرد کل، یگانه و هم‌بسته می‌شود.
در اوستا، اهورامزدا انسان را با بخشش نیروی گفتار و خرد از همه‌ی آفریدگان برتر و بالاتر آفرید تا با هرگونه بدی و زشتی پیکار کند و سرانجام سراسر جهان هستی را با پرتو نور اهورایی بیاراید. در نماز «ستایش یکتا خداوند» می‌خوانیم:
«پرستش و نیایش پروردگاری را که در میان همه‌ی آفرینش‌های گیتی، انسان را به زیور گویایی و گیرایی بیاراست و او را به شهریاری جهان و رهبری آفریدگان دیگر برگماشت تا با بدی روبه‌رو گشته، پیکار کند و آن را براندازد».
در اوستای «پَتِت» می‌خوانیم:
«هورمزد هروسپ توان (توانای کل) که مردم را به نیروی دانایی و گویایی از دیگر آفریدگان گیتی برتر آفرید، دادش مردم‌دوستی است. پس مردم را میازارید، نه با اندیشه، نه با گفتار و نه با کردار».
برجسته‌ترین نمود هستی از دید انسان، خود انسان است. او باید خود را چه از دید مادی و چه مینوی به‌خوبی بشناسد تا بتواند پس از آن به نیرو و دانش آفریننده‌ی خود پی ببرد: «خودشناسی، خداشناسی است».
در فرهنگ زرتشتی، هرکس افزون‌بر خودشناسی باید طبیعت و آفریده‌های گیتی و پیرامون خود را تا ‌آنجا که در توان دارد به‌خوبی شناسایی کند و درپی ستایش اهورامزدا، نمودهای فروغمند و نیک هستی را نیز بستاید.
در مساله‌ی وحدت و یگانگی وجود، فرهنگ زرتشتی به دیدگاهی ژرف و دلکش می‌رسد که از آن بهره‌هایی بزرگ و اخلاقی، انسانی، اجتماعی و جهانی به‌ دست می‌آید: از دیدگاه دین زرتشتی، هم‌پا با نیروی آفریننده‌ی جهان هستی، انسان باید زندگی، کار و اندیشه‌‌‌اش درحال نوآوری باشد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «هستی بی‌کرانه‌ی اهورامزدا؛ وحدتی در کثرت» به قلم  سروش آبادانی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 439 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  439 از ‌‌دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 439

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06