لوگو امرداد

آیین گهنبار فیروزبهرام به یاد ارباب کیخسرو شاهرخ برگزار می‌شود

2 16گهنبار دبیرستان ماندگار و هنرستان فیروزبهرام به یاد ارباب کیخسرو شاهرخ و همه بزرگمردان هازمان زرتشتی و نیک‌اندیشانی که به ماندگاری دبیرستان یاری رسانده‌اند، برخط برگزار می‌شود.

آیین گهنبارخوانی چهره میدیوشهیم‌گاه ساعت 9 بامداد روز ماه ایزد و تیرماه گاهشمار زرتشتی برابر با چهارشنبه 9 تیرماه 1400 خورشیدی برگزار می‌شود.

این رویداد از اینستاگرام فیروزبهرام به نشانی firoozbahram@ به گونه‌ی زنده (Live) در دسترس همگان است. در زمان یاد شده پخش زنده از اینستاگرام امرداد به نشانی amordad.news نیز همرسانی می‌شود. دوستداران می‌توانند با تماشای آیین همازور میزد مینوی شوند و یاد بزرگمردان هازمان زرتشتی را گرامی دارند. این دومین سالی است که گهنبار فیروزبهرام به‌شیوه‌ی مجازی برگزار می‌شود.

دبیرستان فیروزبهرام از دهش رادمنش بهرام‌جی بیکاجی به یاد فرزندش روانشاد فیروز در 18 اردیبهشت‌ماه 1311 خورشیدی بر روی زمین انجمن زرتشتیان بنا نهاده شد. این دبیرستان به سرپرستی اردشیر کیامنش و با رهنمون و دستیاری ارباب کیخسرو شاهرخ ساخته و در دومین روز از دی‌ماه 1311 خورشیدی گشایش یافت.

ارباب کیخسرو شاهرخ زاده‌ی هفتم تیرماه ۱۲۵۴ کرمان، درگذشت به تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۱۹ در تهران، از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۱۹ (از دوره دوم تا یازدهم) نماینده‌ی هازمان زرتشتیان در مجلس شورای ملی و فرنشین انجمن زرتشتیان تهران بود. از ارباب کیخسرو به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های هازمان زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود. وی به درستکاری و سلامت مالی شناخته شده است.

او بانی کتابخانه و موزه‌ی مجلس در تهران و چندین دبستان و دبیرستان است. وی سال ۱۳۰۴ با سفر به آلمان و خرید تجهیزات چاپ، چاپخانه‌ی مجلس را راه‌اندازی کرد. پیدایش محل خاکسپاری فردوسی و ساخت آرامگاه فردوسی در شهر توس از دیگر کارهای فرهنگی ارباب کیخسرو شاهرخ است. وی بنیانگذار انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۰۴ بود. آتشکده‌ی زرتشتیان تهران و آرامگاه قصر فیروزه به دستور ارباب کیخسرو ساخته شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01