لوگو امرداد
به کوشش انجمن دوستداران دماوندکوه برگزار شد

بزرگداشت جشن تیرگان و روز ملی دماوند کوه

به بهانه‌ی جشن تیرگان و پاسداشت حماسه‌ی آرش کمانگیر 21 تیرماه 1400 خورشیدی، نشستی برای بررسی و ارائه‌ی گزارش از برگزاری تیرگان و روز ملی دماوندکوه با باشندگی استادان و پیشکسوتان حوزه‌ی زیست‌بوم و به کوشش انجمن دوستداران دماوندکوه با میزبانی عباس محمدی در کافه فرش تهران برگزار شد. این نشست از صفحه‌ی اینستاگرام مهندس محمد درویش، انجمن دوستداران دماوند کوه و فارس زیست، به‌گونه‌ی زنده برای مخاطبان پخش می‌شد.
کیوان سالمی‌فیه، مجری و هموند کارگروه اجرایی نشست جشن تیرگان و روز ملی دماوندکوه با دکلمه‌ای از سروده‌ی «منم آرش» از زنده‌یاد سیاوش کسرایی برنامه را آغاز کرد و استاد عباس محمدی از بنیادگذاران انجمن کوهنوردی ایران و کارگروه دیدبان کوهستان با خوش‌آمدگویی به بینندگان در فضای مجازی و میهمانان برنامه را معرفی کرد.
محمدی در ادامه تاریخچه‌ی چگونگی نام‌گذاری روز ملی دماوندکوه به پیشنهاد استاد حسین عبیری‌گلپایگانی و روز سیزدهم تیر به پیشنهاد عباس محمدی از سال ۸۴ تاکنون را ارائه کرد وگفت: این روز از سوی همه‌ی مردم به‌ویژه جامعه کوهنوردی و زیست‌بومی ایران مورد استقبال قرار گرفته است و سال‌هاست در رینه دماوند‌کوه جشن تیرگان و روز ملی دماوند کوه را جشن می‌گیرند و امسال نخستین سالی است که پس از دادن نامه‌ای رسمی برای ثبت روز ملی دماوندکوه به شورای انقلاب فرهنگی مراسم روز ملی دماوند کوه برگزار می‌شود. وی سپس از کوشش‌ها و کارهای ارزنده‌ی انجمن دوستداران دماوندکوه در پاسداشت و حفاظت از دماوند سپاس‌داری کرد. در ادامه مجری، سروده‌ی فریدون مشیری در وصف دماوند استوار که زینت‌بخش پوستر این شب به یادماندنی بود را خواند:
میدان شکوهش را کس نیست هماورد
سیمای نجیبش را کس نیست همانند …
سپس مهندس محمد درویش در درباره‌ی مشکلات دماوند مانند تصرف اراضی آن به نام وقف و کوهنوردی بی‌رویه سخن گفت از کارهای ارزشمند انجمن دوستداران دماوند‌کوه و جلب توجه همگان به این کوه به عنوان نماد اتحاد و افتخار ایرانیانیاد کرد.
وی همچنین با یادآوری سروده‌ی زیبای دماوندیه ملک‌الشعری بهار بخشی از این چکامه‌ی به‌یادمکاندنی را خواند.
سپس دکتر کاوه فرهادی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، فرزند دکتر مرتضی فرهادی، نویسنده‌ی کتاب‌ واره و یاریگری و چندین مقاله علمی پیرامون فرهنگ بومی ایران و زیست‌بوم خاطراتی از دماوند را تعریف کردند که نشان از دلبستگی و افتخار ایرانیان به دماوند در هر جای جهان است. وی با اشاره به دل‌بستگی و توجه مسافران اروپایی به ایران و به یاد ماندن شکوه دماوند در خاطرشان گفت: دل‌بستگی به دماوند می‌تواند در آسیای جنوب شرقی، قفقاز تا اروپا و حتی آمریکای شمالی ایرانیان را همراه و هم‌دل کند. در حوزه‌ی فرهنگ این سرزمین ادبیات، تاریخ و شعر ما نیز با دماوند در پیوند است. در جایی که فردوسی به اوج حماسه و قهرمانی می‌رسد ضحاک را در دماوند می‌بندد و پرچم کاویانی کاوه بر سلسله جبال البرزکوه به اهتزاز در می‌آید. دماوند لحظه‌ی پیوند خوردن آسمان و زمین و لحظه پیوند خوردن ادبیات وتاریخ و فرهنگ ماست.
کیوان سالمی در دنباله سروده‌ای از قیصر امین‌پور در وصف دماوند را دکلمه کرد:
هرچند که دلتنگ‌تر از تنگ بلورم
با کوه غمت سنگ‌تر از سنگ صبورم …
پس از آن فاطمه رجایی نایب‌رییس هیات مدیره انجمن دوستداران دماوند‌کوه گزارش کاملی از کوشش‌های این انجمن در پاسداشت وحفاظت از دماوند برای ثبت روز ملی تا تعطیل کردن معادن و ابطال سند وقفی و حفاظت از دشت شقایق ازسوی نیروهای مردمی ارایه کرد.
سپس دکتر منصورنژاد استاد دانشگاه و بنیادگذار خانه‌ی تاریخ رینه از به‌گونه‌ی مجازی و از راه دور به نشست پیوست و از رسالت فرهنگی ما در پاسداشت دماوند و جشن تیرگان سخن گفت که مورد توجه حاکمان علوی مازندران نیز بوده و در روزگار آن‌ها اجرا می‌شده است. شوربختانه به دلیل قطع برق و کندی اینترنت سخنان دکتر منصورنژاد ناتمام ماند. ایشان در مورد اهمیت رسیدن به تکنولوژی مجازی و عقب نماندن از دیگر کشورها مطالبی بیان کردند تا این برنامه‌ها گسترش یابد اما با تکیه بر وسایل و شرایط مناسب باید انجمن‌ها و مردم خود را با شرایط کنونی وفق دهند و منفعل نشوند.
در ادامه‌ی برنامه بخشی از سرود «غم دماوند» از ناصر شقیقی با آهنگ سازی امیدتقوایی، تدوین علی‌اصغر رستمی و با صدای استاد رستمی بسیار زیبا اجرا شد. انجمن دوستداران دماوند کوه پشتیبان مالی و معنوی این سرود زیبا هستند.
در بخش دیگر مهندس درویش با سپاسگزاری از انجمن دوستداران دماوند کوه و اشاره به اقدام‌های کنشگران حوزه دماوند و مردم که سبب‌ساز ورود دولت به ماجرای وقف اراضی دماوند شد گفت: این کارها نشان‌گر حساسیت مردم به دماوندکوه است و اینکه دماوند تنها مورد توجه مردم تهران و مازندران نیست بلکه همه ایرانیان نسبت به موضوع دماوند واکنش نشان دادند.
این کارشناس و هموند هیات علمی سازمان جنگل‌ها و مراتع افزود: به رقم مخالفت سازمان جنگل‌ها و مراتع چهارصدهزار هکتار از اراضی ملی از ید قدرت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور خارج شده است و در اختیار سازمان اوقاف است.
در ادامه عباس محمدی در مورد دماوند گفت د: اسناد اوقاف درمورد دماوند ابطال شده است و ایشان اطمینان داد به همت واکنش مردم و نامه‌هایی که فرستاده شده است، ریاست محترم قوه قضائیه مستقیما به این پرونده ورود کردند و اراضی وقفی دماوند کوه به اراضی ملی باز خواهد گشت.
جناب محمدی در پایان افزود: روز تیرگان و جشن تیرگان از دیرباز با دماوند کوه و کوهستان پیوند دارد و بعضی روزها در یک روز خلاصه می‌شود و تمام می شود اما بعضی روزها مانند تیرگان به یک جریان اجتماعی تبدیل می‌شوند و ما امروز به اینجا رسیدیم که دماوند در کانون توجه مردم قرار گرفته است همان‌گونه که در گزارش بانو رجایی بود جریان بزرگ پر طول و تفصیلی در پشتیبانی از دماوند شکل گرفت و این جریان نه تنها برای حفظ دماوند بلکه برای پاسداری از همه‌ی کوهستان‌ها و اراضی کشور راه افتاد، همان‌گونه که در جریان آق‌مشهد هم دیده شد‌.
در پایان استاد عزت عمرانی از بنیادگذاران انجمن دماوندکوه و دبیر اجرایی نشست تیرگان و روز ملی دماوند‌کوه، از چگونگی جلوگیری از فعالیت معادن در دماوند کوه و از نگرانی فعالیت دوباره‌ی آن‌ها با صدور پروانه‌ی تازه سخن گفت و یادآوری کرد ساخت و بهره‌برداری از معدن از ۱۷۰۰ متر به بالا پیرامون دماوند ممنوع است و این مسائل باید پیگیری شود.
با توجه به اینکه ارتباط تلفنی با جناب زارعی ریاست فدراسیون کوهنوردی و استاد رستمی خواننده و آهنگ‌ساز سرود غم دماوند برقرار نشد و استاد کهرم نیز به دلیل بیماری مادر در بیمارستان امکان حضور نداشتند، مشکلات فنی، قطع برق و ضعیف شدن اینترنت، مخاطبان مجازی همچنان با بردباری از صفحه‌ی مهندس درویش نشست را دنبال کردند، که باعث خرسندی و سپاسگزاری اجراکنندگان نشست بود.
در پایان نشست نیز هر کدام از باشندگان خواسته‌ (:مطالبه)های را جمع‌بندی و یادآوری کردند.
نشست جشن تیرگان و روز ملی دماوندکوه از ساعت ۹ شب تا ۱۱ برپایه‌ی زمان اعلام شده برنامه به طور زنده پوشش داده شد و بار دیگر بخشی از سرود غم دماوند برای حاضران پخش شد. همچنین این نوید داده شد که از هفته‌ی آینده ساخت کلیپ تصویری غم دماوند به همت انجمن دوستداران دماوند کوه آغاز خواهد شد.

6e5e5fd1 8905 46cd 8b5d d2b4a8f1aad8 9419f768 3d6c 4579 b541 ea7f2a047a46 9455d9d4 102f 45b4 8d8c 97454eae507b 752731cb 5796 4d75 a696 7c9b5c99e7b8 37127168 0f0b 44ce 934c 5865800f07ed a250b836 d476 438d bed1 a2c90fad44c9

6e5e5fd1 8905 46cd 8b5d d2b4a8f1aad8 1

81f428dc bbdd 4d73 ba27 02870dc4bea0

فرتورها رسیده است .

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06