لوگو امرداد
امروز دین ایزد بیست‌وچهارم گاهشمار زرتشتی؛ 20 امردادماه خورشیدی

سالروز درگذشت استاد احمد رائض؛ هنرمند برجسته میناگری ایران

photo 2021 08 07 16 30 24امروز پیروز و فرخ روز دین ایزد و اَمُردادماه، 24 اَمُردادماه سال 3759 زرتشتی، چهارشنبه 20 اَمُردادماه 1400 خورشیدی، اَمُرداد نماد جاودانگی و بی‌مرگی، 11 آگوست 2021 میلادی

20 امردادماه سالروز درگذشت احمد رائض نقاش، مینیاتوریست و تذهیب‌کار برجسته‌ی ایران است.

یکی از آثار بسیار جالب و قابل توجه احمد رائض تابلو مینیاتوری است که 145 چهره، رُخ، در آن تصویر شده بود. این تابلو هم‌اکنون در موزه سویس نگهداری می‌شود. هم‌چنین شماری از آثار نقره‌کاری و قلم‌زنی وی در موزه هنرهای ملی موجود است. رائض، زاده‌ی سال ۱۲۹۸ اصفهان، در ۱۲ سالگی به ‌شوق آموختن نقاشی به‌ خدمت و شاگردی مصورالملکی درآمد و مدت ۸ سال زیر نگرش استاد در رشته‌های نقاشی، تذهیب و نگارگری کسب مهارت کرد. سپس کارگاهی در اصفهان راه‌اندازی کرد و به‌ پدیداری آثاری زیبا پرداخت که بیشتر این کارها به آلمان صادر شده‌ است. او موضوع مینیاتورهای خود را از خمسه نظامی – که در زمره دشوارترین موضوعات در نقاشی به‌شمار می‌رود، برمی‌گزید.

او در آغاز به ‌تهیه طرح‌های اسلیمی و ختائی برای کارگاه‌های کاشی‌سازی و منبت‌کاری می‌پرداخت، ولی پس از مدتی که کارگاه میناسازی هنرهای زیبای کشور بنیاد شد، سرپرستی کارگاه یاد شده را بر دوش گرفت. آثار کارگاه میناسازی هنرهای زیبای کشور در نمایشگاه‌های مختلف جهانی نمایش داده شد و مورد توجه و استقبال هم قرار گرفته است. در سال ۱۹۵۹ آثار میناسازی این کارگاه در نمایشگاه جهانی بروکسل عرضه شد و به دریافت مدال نقره و دیپلم هنری افتخاری نائل آمد.

احمد رائض ۲۰ امردادماه ۱۳۷۲در ۷۴ سالگی درگذشت.

دین ایزددین، نام روز بیست‌و‌چهارم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است و نگهبانی روز بیست‌وچهارم ماه به ایزد دین سپرده شده است. دین نام ایزدی از ایزدان آیین زرتشتی، نگهبان خامه هست. در این روز فرزند به درس و آموزگار سپرند. …

ابوریحان بیرونی در پهرست نام‌های روزهای ایرانی نام این روز را «دین» و در سغدی هم «دین» و در خوارزمی نیز «دین» یاد کرده است. دین که از واژه‌ی دئنا گرفته شده به چم سروش كه همان وجدان آمده است.

نگرشی درونی  که از سوی اهورامزدا در نهاد هر آدمی مى‌باشد، تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه راست و درست را یافته و در آن گام بردارد.

در سانسکریت و گات‌ها و دیگر بخش‌های اوستا بارها واژه‌ِ «دئنا» آمده كه هشت بار مى‌شود. دین در گات‌ها به چم‌های گوناگون کیش، و آیین و سروش و … معنا شده است.

فردوسی پیرامون این ایزد می‌سراید:

«همه مردمی باید آیین تو /

همه  رادی و راستی دین تو»

مسعود سعد پیرامون آن می‌سراید:

«دین‌روز ای روی تو آکفت دین

می خور و شادی کن و خرم نشین».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01