لوگو امرداد

بافت تاریخی شریف‌آباد اردکان جان تازه می‌خواهد

 بافت تاریخی شریف‌آباد اردکان با آن همه حس‌وحال و جذابیت که از گذشته به یادگار دارد نیازمند جانی تازه از سوی دوستداران واقعی میراث است.

آن همه جاذبه در این محله که از اصالت و تاریخ کهن حکایت دارد با مشارکت زیبااندیشان و مدیران صنایع اردکان به عنوان متولیان فرهنگی و آبادانی، می‌تواند مرمت و توسعه یابد.

هر آبادانی و بهسازی پیامدهای مثبتی چون جلوگیری از تخریب بناها، جلوگیری از خارج شدن ساكنان بافت تاریخی و حفظ روحیه فرهنگی ـ اجتماعی و نیز چشم‌اندازی برای رونق اقتصادی دارد، محله‌ی شریف‌آباد هم با در نظر گرفتن این پیامدها می‌تواند مسیرجدیدی را در پیش بگیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری اردکان در این باره با اعلام این خبر که میراث با کمک شهرداری اردکان نسبت به بدنه‌سازی، کف‌سازی و ساماندهی معابر و گذرهای تاریخی اقدام خواهد نمود بیان داشت تک بناهای شاخص نیز با مشارکت متولیان آن مرمت خواهند شد.

محمود ادیبان یادآور شد: در رابطه با خانه‌های تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده است مالکان می‌توانند از تسهیلات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شامل وام و غیره بهره‌مند شوند.

رییس پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان نیز با بیان اینکه بافت تاریخی شریف‌آباد یکی از دو بافت عمده‌ی تاریخی داخل شهر است، افزود: محله شریف‌آباد در سابق به صورت یک کشت‌خوان مجزا با قلعه و باروی روستایی مشخص بوده است.

محسن میرجانی تصریح کرد: از دوره‌ی صفویه به صورت عمده میزبان هم‌میهنان زرتشتی بوده است که از عقدا، هفتادر، تُرک‌آباد و احمدآباد به واسطه انتقال آتش مقدس به این منطقه مهاجرت کرده و در آن سکنا گزیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شریف‌آباد یک بافت متنوع هم از منظر کالبد و هویت اجتماعی و هم از منظر یک مجموعه بینافرهنگی مبتنی بر مدارا و مدیریت بوده است یادآور شد: قدیمی‌ترین مراکز آموزش‌وپرورش و هم‌پایه با نهادهای آموزشی داخل شهرستان بوده است.

رییس پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان گفت: معماری خاص فرهنگ زرتشتیان یزد به شکل بسیار باورپذیر از منظر اصلی همسان‌سازی شده و نزدیک به 10 فضای نیایشگاهی دیگر برای مراسم و آداب‌های مذهبی زرتشتیان همچنان به‌جای خود باقی و با اینکه کم رمق شده است، همچنان تداوم دارد.

وی اظهار داشت: کلیت محله شریف‌آباد بر 2 عنصر کشت خوان – روستا مبتنی است که از دیرباز موقوفات فراوانی را در اراضی کشاورزی پیرامون این محله رقم زده است.

میرجانی ادامه داد: در حال حاضر این بافت ارزشمند با نظارت مستقیم میراث فرهنگی شهرستان و متولی‌گری شهردار همچنان با صلابت ادامه حیات می‌دهد. گنبد امامزاده هاشم و گنبد زرتشتیان به فاصله‌ای کمتر از 100 متر نشان از عمق نوع‌دوستی و ریشه‌دار بودن فرهنگ اصیل زرتشتیان شریف‌آباد به عنوان یکی از موثرترین جوامع زرتشتیان ایران به شمار می‌رود.

بافت تاریخی شریف‌آباد یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اردکان است که دیرینگی آن مربوط به سده‌ی۶ مهی (:هجری قمری) و پس از آن است و در تاریخ 1382.11.2 به شماره 10835 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

1 2

3

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30فرتورها از مژگان دشتی است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

11 پاسخ

  1. اگر پلان گردشگری قرار است که انجام گیرد باید توسط جامعه زرتشتی و انجمن زرتشتیان شریف آباد صورت گیرد.

  2. کاش از همه بافت عکاسی میکردید
    تقریبا نزدیک به پنج سال هست ک نماد بافت تاریخی شریف اباد خانه تاریخی سلامت هست
    و اتشکده ک هیچ عکس و اسمی ازشون نیاوردید
    اگر تلاش های مدیریت خانه تاریخی سلامت نبود هرگز همین سنگ فرش های ساده و‌ بدنه سازی ها و … در این محله صورت نمیگرفت‌
    توجه بیشتر ب بافت تاریخی شریف اباد ک بافتی مستقل و مجزا هست نیازمند مطالبه گری هست
    که ب جرات میتوان گفت هیچ یک از مردم این محله و‌جامعه زرتشتی هیچ تلاشی درجهت بهبود و رونق بخشیدن ب محل زندگی‌ اجداد خود‌ نکردند
    خیلی از انصاف دور هست فردی ک با سرمایه شخصی خود در مسیر توسعه بخشیدن به بافت تاریخی شریف اباد و‌ اباد سازی محله اش با عشق و بدون هیچ چشم داشتی گام بر میداره رو‌ بخواهیم حذف کنیم
    این بافت توجه میخواهد‌ اما اگر خانه تاریخی سلامت نبود الان چیزی بنام بافت تاریخی شریف اباد هم نبود

    1. نماد بخش زرتشتی بافت تاریخی شریف آباد خانه سلامت نیست و این نظر شخصی جنابعالیست که دور از واقعیت است. نماد شریف آباد برای زرتشتیان آن نقطه بناهای دینی آنان است و مراسمی است که برگزار میکنند. خانه تاریخی که میفرمایید قدمت آن چنانی در برابر خیلی از ابنیه تاریخی آنجا همچون آتشکده ندارد. شما راجع به یک خانه خشت و گلی صحبت میفرمایید که تبدیل به یک مرکز کوچک بومگردی شخصی شده لذا این نمیتواند نمادی برای شریف آباد محسوب گردد.
      صنعت گردشگری بخش زرتشتی شریف آباد را خود جامعه زرتشتی اداره خواهد کرد.

    2. بنده صد در صد با نظرات جناب موبد بلیوانی گرامی و آقای فرهنگ موافق هستم. خانه ای را که کاربری شخصی بومگردی دارد بازسازی کرده اند آنوقت منتش را بر سر ما میگذارند که ما چنین کردیم و چنان کردیم! مگر غیر از این است که شهرداری اردکان معابر دیگر بافت های تاریخی چه در تهران و چه در یزد را سنگ فرش کرده و چراغ کفی انتصاب کرده؟ مگر همه شریف آباد آن مرکز بومگردی است؟ خانه سلامتی را که میفرمایید جنبه کسب و کار شخصی دارد و دوست گرامی ما جناب فرهنگ درست میفرمایند که نماد شریف آباد شناخته نمیشود و نخواهد شد. نماد شریف آباد آتشکدهُ شریف آباد است و بس!

  3. آقای میرجانی با درود و سپاس از تلاشهای شما و همکاران

    من به عنوان بیننده آثار باستانی و یادمانهای نیاکانی این سرزمین تصورم از مرمت تداعی کننده همان دوران ساخت سازه هست. حال با این مصالح قالبی و پرس شده بدون دخالت کار دست و حتا ساخت یک گنبد یا منار یا سازه ویران شده از نو آیا همان مرمت هست؟ چنانچه یکی از یادمانهای چند سال پیش را دیدن کرده باشید پس از مرمت هیچگاه همان حس قدمت را نخواهید داشت. این نظر من به عنوان یک بازدیدکننده بدون داشتن مدرک و دانشنامه در رشته ی معماری مرمت و باستان شناسی و از این دست تخصص ها هست. فکر کنم این باور را بیشتر بازدیدکننده ها به ویژه بازدیدکنندگان از مکانهای مقدس داشته باشند. اگر ویرانی ها وسعت پیدا نکند با مصالح کار دست می توان محدوه های کوچک را به واقع مرمت کرد. شوربختانه می گذارند سازه فرسوده شود و دیگر تاب تحمل بی مهری را نداشته باشد و فروبریزد. حجمی از ویرانی را دیگر مرمت نمیتوان نام گذاشت از نو ساختن با تحمیل مخارج بالا و صرف مضالح انبوه سریال کاری است.

  4. آقای شهرام قبل از آنکه مدیریت خانه سلامت این خانه را بخرد و جهت راه انداختن بازار کار خود از آن استفاده نماید ومنت آنرا بر سر شریف آباد و شریف آبادیها بگذارد بسیاری از زرتشتیان و غیر زرتشتیان که حتی خود در این روستا ساکن نیستند بدون هیچ چشم داشت و منتی برای رونق این محل و مردمش تلاش کردند به روزگار دوری هم نمیرویم روانشاد دکتر ماهیار اردشیری که درمانگاه اردشیری یاشماره 4 و آموزشگاه بهیاری را تاسیس نمود .زمینی که روانشاد دکتر رستم کاووسی جهت ایجاد پارک به شهرداری اردکان اهدا نمود.زمینی که چمن مصنوعی نوشیروان بلیوانی در آن احداث گردیده متعلق به یک نفر زرتشتی است که جوانان شریف آبادی و غیر شریف آبادی از آن استفاده میکنند.ایجاد زمینه باردید گردشگران از زیارتگاه چکچک که سابقه آن به بیش از یک دهه قبل بر میگردد بوسیله انجمن زرتشتیان شریف آباد بود.بسیاری از آب انبار های شریف آباد بوسیله زرتشتیان احداث شده است که اخیرا آب انبار گشتاسب با پیگیری متولی آن بوسیله اداره میراث فرهنگی و شهرداری در حال تعمیر است و سال قبل نیز تعمیراتی از جمله تعویض سنگ بنای آن بوسیله متولی انجام شد.هدف لیست کردن و به رخ کشیدن خدمات نیست اما اگرهدف خدمت است چرا فقط کوچه های اطراف خانه سلامت سنگ کاری و بقیه به حال خود رها شده اند.پایدا رباشید

  5. جناب مهندس ادیبان فرنشین اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردکان

    انتخاب شما به عنوان مدیر نمونه را شادباش می‌گویم. به امید موفقیت روزافزون شما پیروز باشید.

  6. اصلن مهم نیست که مدیر خانه تاریخی سلامت شریف اباد چه کاری انجام داده است و میدانم هیچ منتی هم سر محله ندارد و مطمعن باشید انجا درامدی که مد نظر شماست اصلا برایش ندارد ایشان مدتهاست با ناملایمات و و عدم حمایت مسئولین و حتی اغلب مردم محله شریف آباد از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت بافت تاریخی و بیشتر شناساندن این محله به جهانیان فروگذار نکرده و همچنان هم به کار خودش در این راه ادامه میدهد میتوانید یک کسب اطلاعات کنید از اداره میراث که این بومگردی در این مدت افتتاح چند مسافر داشته مطمعن باشید کل مسافران این بومگردی از ۱۰۰ نفر بالاتر نمیرود و همچنان که در فضای مجازی انتشار داده از اول شیوع کرونا هم کاملا تعطیل بوده و پذیرش مسافر ندارد مسیر گردشگری قنات سلامت شریف آباد نمونه کار دیگری بوده که انجام شده و تماما با هزینه شخصی فقط برای جلب توجه بیشتر به محله شریف آباد و نمونه کار دیگر دیوار صلح خانه تاریخی سلامت است که با ابتکار مدیر این مجموعه بنا شده است که خود در جایگاه خودش بی نظیر است که دربردارنده پرچم ۵۷ کشور در فاز اول و در مراحل بعدی ۱۲۰ پرچم و تصاویر بناهای تاریخی کشورهای دیگر خواهد بود که حتی انجمن های صلح جهانی زیر نظر سازمان ملل هم از این کار تقدیر کرده اند برگزاری همایش دوچرخه سواری روز جهانی گردشگری و جشنواره صنایع دستی اسفندونه جشن نوروزگاه نشست های کتابخوانی برگزاری شب شعر و شاهنامه خوانی مراسم شب یلدا و چهارشنبه سوری از کارهایی است که مطلع هستم این مجموعه انجام داده است و همچنان که میدانید این مراسم ها هم هزینه مادی دارد هم باید وقت گذاشت و عملا وارد کار شد
    بازم تاکید میکنم تا آنجا که من از ایشان پرسیدم هیچ منتی سر مردم محله ندارد و هیچ توقعی هم از آنان ندارد فقط برای دل خودش و سربلندی محله و مردم محله اش کار میکند
    اگر هم فکر میکنید نقطه ابهامی در کار ایشان است از خودش بپرسید هر شب درب خانه تاریخی سلامت باز است و پذیرای تمام دوستان میباشد

  7. مدیریت خانه تاریخی سلامت هیچگونه کسب درامدی از این خانه ندارد
    ودرب این خانه همیشه برای عموم‌ باز بوده و هست حتی در ایام نوروز هم‌ بدون بلیط فروشی
    اقای دبستانی ک فکرمیکنم خصومت شخصی ک‌ با ایشان دارند ک در ادبیاتی ک هم که کار گرفته اند کاملا مشهود هست قصد تخریب شخصیتی ایشان دارند ک نظرشون قابل اعتماد نیست متاسفانه
    اما بنده یک سوال دارم قبل از سال ۲۰۱۷که خانه تاریخی سلامت افتتاح شود چ دستاورد و خروجی ای بافت تاریخی شریف اباد داشته برای جذب گردشگران در بافت تاریخی ؟
    چ تلاشی برای شناساندن بافت تاریخی شریف اباد شده؟
    تقریبا میشه گفت هیچ
    بله شهرداری و‌میراث وظیفه اشه ک‌ سنگ فرش و نور پردازی تمام شهر رو انجام بده
    اما همه میدونن اگه مطالبه گری مدیریت خانه سلامت نبود
    هم چنان باید پا تو شن‌ و خاک میزدیم تا به درب خونه برسیم
    بنده هم اعتراضی به این موضوع ندارم
    فقط گفتم‌ کاش حداقل ی عکس از خانه تاریخی سلامت میذاشتید ک مرکز ثقل بافت تاریخی هست
    چ بخواهید چ نخواهید چ بپذیرید چ نپذیرید
    بافت تاریخی شریف اباد با نام خانه سلامت شناخته شده هست
    و این تلاش شبانه روزی مدیریت و تیم و کار گروه این مجموعه تاریخی هست
    در مورد قدمت هم بله خیلی از مکان های دیگر قدمتی بیشتر دارند اما همین حسن اباد میبد یا مزرعه کلانتر
    چه شناخته شده هستن‌ برای گردشگران‌ ایران تقریبا هیچ
    اگر الان شریف اباد در سطح کشور شناخته شده هست
    بخاطر مطالبه گری و تلاشهای مجموعه تاریخی سلامت بوده و‌ هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07