لوگو امرداد

مرگ تدریجی رویای باززنده‌سازی دریاچه‌ی ارومیه

دorumiyeh1ریاچه‌ی ارومیه در چهارچوب طرح‌های ستاد احیا قرار بود از سال ۱۳۹۴، در مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ اکنون پس از گذشت ۶ سال و اجرای طرح‌های سازه‌ای گوناگون و هزینه کرد ۱۱ هزار میلیارد تومانی دریاچه‌ی ارومیه روند وارون (:معکوس) را در دربرابر  باززنده‌سازی نشان می‌دهد.

باوجود هزاران میلیارد هزینه کرد از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، سطح تراز دریاچه ارومیه ۲۰ سانتی‌متر نسبت به میانگین کاهش سطح پیش از احیا، عقب‌نشینی داشته است.

به گزارش مهر، گروه جامعه، ایستگاه فضایی چین روز گذشته عکسی از دریاچه ارومیه منتشر کرده است که نشان از کمبود شدید آب دریاچه ارومیه و گسترش کشند قرمز در سطح این دریاچه دارد.

شوند (:علت) گسترش کشند قرمز وجود جلبک‌ها و باکتری‌هایی است که در شرایط شوری زیاد و گرم شدن هوا رنگ قرمز تولید می‌کنند تا بتوانند در این شرایط مقاوم باشند؛ به همین دلیل رنگ دریاچه به صورت قرمز دیده می‌شود.

برپایه‌ی واپسین پایش‌های صورت گرفته، سطح تراز دریاچه ارومیه در سال کنونی ۱۲۷۰.۷۴ بوده که این میزان در سنجش با مدت زمان پارسال که ۱۲۷۱.۳۴ بود ۶۰ سانتیمتر کاهش داشته است.

کاهش ۳۳۴ کیلومتری سطح دریا ارومیه در سنجش با سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به کاهش ۶۰ سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان همانند (مشابه) در سال گذشته گفته است: وسعت دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۲۷۳ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۷ کیلومترمربع بود که هزار و ۳۳۴ کیلومتر مربع کاهش دارد.

orumiyeh

نگرانی شیب تند کاهش سطح تراز ارومیه در سال‌های گذشته

این در حالی است که پیش از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم، تراز این حوزه‌ی آبی سالانه به‌گونه‌ی میانگین۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت. این کاهش شدید آبی در تصویرتازه منتشر‌شده‌ی فضایی به خوبی قابل لمس است و نگرانی‌ها از بازگشت دوباره شرایط بحرانی به دریاچه ارومیه را تشدید می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی کاهش ۲۲ درصدی بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را از شوندهای بحران خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه عنوان کرده است، در حالی که ستاد احیا مهمترین تدبیر برای احیای دریاچه ارومیه را ساخت سد و تونل آب زاب موسوم به کانی‌سیب می‌داند.

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو در آیین افتتاح سد کانی‌سیب اعلام کرد: این سد به عنوان مهمترین منبع تامین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد.

سد خاکی کانی سیب، تونل انتقال آب، کانال انتقال آب از خروجی تونل اصلی به سمت دریاچه ارومیه و بند انحرافی بادیناوا را چهار بخش اصلی این طرح بزرگ انتقال آب از رودخانه زاب شمرده می‌شوند که تا پایان سال ۹۷، ۱,۴۴۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این پروژه هزینه شده بود و در سال ۹۸ نیز ۱۳.۶ میلیون یورو از محل مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و ۱۷ میلیون دلار نیز از محل باقیمانده تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن تخصیص یافت.

با وجود هزینه‌کردهای فراوان و مخالفت بیشتر کارشناسان حوزه محیط زیست و توسعه‌ی پایدار با رویکرد ستاد احیا به چالش دریاچه ارومیه، در مسیر انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه و ساخت تونل انتقال آب از خردادماه سال جاری مشکلاتی به وجود آمد، در مسیر حفاری این تونل یک بستر آبرفتی قرار گرفت و روند حفاری کند شد و در حالی که سید باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم در آخرین بازدیدش از تونل انتقال آب زاب روند ساخت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مجری برای گشایش طرح تا پایان تیرماه امسال قول مساعد داده است، اما این اتفاق نیفتاد.

پس از گذشت یک ماه از وعده‌ی بی‌سرانجام مسوولان دولت دوازدهم، برای ایجاد یک فضای رسانه‌ای مثبت از روند باززنده‌سازی دریاچه، مسوولان ستاد احیا تصمیم به برگزاری یک تور خبرنگاری و مثبت نشان دادن روند پروژه داشتند که شوربختانه با بی‌تدبیری برگزارکنندگان این تور خبری، جان دو خبرنگار از دست رفت و بیش از ۶ خبرنگار به شدت آسیب دیدند. اکنون با ورود به نیمه‌ی دوم شهریورماه هنوز خبری از گشایش این تونل نیست.

دریاچه ارومیه در چهارچوب طرح‌های ستاد احیا قرار بود از سال ۱۳۹۴، در ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ اکنون پس از گذشت ۶ سال و اجرای طرح‌های سازه‌ای گوناگون و هزینه‌کرد ۱۱ هزار میلیارد تومانی، دریاچه ارومیه روند وارونی را در برابر باززنده‌سازی نشان می‌دهد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. امیدوارم که به زودی این اوضاع بد دریاچه و خوب کنن براش ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07