لوگو امرداد

گفت‌وگو با شهریار کاووسی؛ مدیر فیلم‌برداری تروما

هفته‌ای که گذشت، راه‌یابی فیلم کوتاه تروما به جشنواره Pordenone ایتالیا، معتبرترین جشنواره‌ی ویژه‌ی فیلم‌های کوتاه بدون دیالوگ، منتشر شد. تروما تاکنون در بیست جشنواره‌‌ی بین‌المللی حضور داشته و برنده جوایز بهترین فیلم و یا نامزد دریافت جایزه هیات‌داوران برای بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر زن شناخته شده است. فیلم کوتاه و فیلم بلند سینمایی «تروما: نیمه تاریک» به کارگردانی، نویسندگی و تدوین حسام دهقانی ساخته‌ی سال 1398 است. شهریار کاووسی هنرمند زرتشتی به عنوان مدیر فیلم‌برداری در هر دو پروژه‌ی تروما با عوامل ساخت همکاری داشته است.

مدیر فیلم‌برداری در کنار کارگردان یکی از مرکزی‌ترین نقش‌ها را در ساخت یک اثر سینمایی بردوش دارد. فیلم‌بردار یا مدیر فیلم‌برداری با هدایت گروه فیلم‌برداری و نورپردازی برای تنظیم نور صحنه، رنگ، کادربندی و حرکت‌ دوربین‌ها، درک بهتر داستان، شخصیت‌ها و ایده‌های فیلم‌ساز را برای بیننده امکان‌پذیر می‌کند. می‌توان گفت فیلمبرداری مهم‌ترین مرحله تولید فیلم به شمار می‌رود. به شوند اهمیت این نقش، با شهریار کاووسی، مدیر فیلمبرداری و فیلمبردار به گفت‌وگو پرداختیم. حرفه‌ی پدر، زمینه‌ساز آینده‌ی هنری او می‌شود. پدر وی، رستم کاووسی، عکاس حرفه‌ای است و مدیریت هنرکده‌ی (:آتلیه) عکاسی و فیلمبرداری را بر دوش دارد. در این آتلیه است که او با نحوه‌ی ساخت فیلم آشنا می‌شود و با ثبت و ضبط لحظه‌ها، علایق و خواسته‌هایش را پیدا می‌کند. شهریار کاووسی از انگیزه‌ی گرایش به هنر فیلمبرداری، ادامه‌ی راه و کسب موفقیت‌هایش می‌گوید: به دلیل فعالیت پدرم در حرفه‌ی عکاسی، من از دوران نوجوانی با اصول مقدماتی کار با دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی آشنا شدم. سپس تحصیلات خود را در رشته‌ی نمایش (کارشناسی بازیگری و کارشناسی‌ارشد کارگردانی دانشگاه آزاد) ادامه دادم. فعالیت حرفه‌ای هنری خود را از سال 1377 با برنامه‌ی تلویزیونی اکسیژن آغاز کردم و تاکنون در شمار زیادی برنامه‌ی تلویزیونی، مسابقه‌ی تلویزیونی، فیلم کوتاه، مستند و فیلم بلند سینمایی به عنوان مدیر فیلمبرداری همکاری داشته‌ام که برخی از آنها موفق به دریافت جوایز معتبر بین‌المللی در فستیوال‌های جهانی شده‌اند.

شهریار کاووسی در ادامه درباره‌ی همکاری با گروه هنری جادوی پارس که فیلم تروما محصول این گروه است، افزود: در قالب گروه هنری جادوی پارس در تعدادی پروژه‌ی فیلم بین‌المللی با کمپانی‌های فیلمسازی همکاری کرده‌‌ام که فیلم‌های مستند این گروه از شبکه‌های تلویزیونی معتبری همچون دیسکاوری (آمریکا)، EBS-1 (کره‌ی جنوبی) و ZoomIn TV (هلند) پخش شده‌اند.

او که دانش‌آموخته‌ی کارشناسی بازیگری نیز است تجربه‌ی نقش‌آفرینی در چند نمایش را در کارنامه‌ی هنری خود دارد و از این تجربه می‌گوید: از ابتدای ورود به دانشگاه تا سال 1382 در چندین تیاتر به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌ام، از جمله نمایش «آرش در تیغ آفتاب» به کارگردانی فردوس حاجیان و «طلسم گمشده» به کارگردانی مجید افشار. همچنین سال‌های گذشته در سازمان جوانان زرتشتی و کانون دانشجویان زرتشتی اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش  بازیگری کرده‌ام.

در ادامه عکس‌های همکاری شهریار کاووسی با عوامل ساخت و پوستر تروما را می‌بینید. تروما یک اصطلاح پزشکی به معنی آسیب داخلی (فیزیکی یا روحی) بر اثر عامل خارجی (ضربه یا شوک) است. حسام دهقانی فیلمنامه‌ی تروما را با الهام از یک پروند‌ی جنایی واقعی که در خیابان‌های تهران رخ داده نوشته؛ زهره نعیمی و علیرضا مهران بازیگران اصلی تروما هستند. زهره نعیمی نامزد دریافت جایز‌ی بهترین بازیگر زن در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی Salto اروگوئه شده بود. تروما در 15 دقیقه داستان دختری را به تصویر می‌کشد که در خیابان مورد حمله‌ی مرد موتورسواری قرار می‌گیرد و…

فیلم بلند «تروما: نیمه تاریک» یک اثر ۵ اپیزودی است که ۵ حس منفی انسانی به شمار می‌رود. ناامیدی، سوظن، خشم، وسوسه و عذاب وجدان موضوع‌های اشاره شده در این ۵ اپیزود است. ساخت این پروژه‌ی سینمایی یک‌سال‌و‌نیم به درازا انجامید.

1 2

2 2

3 2

4 1

5 2

6 2

7 3

فرتورها رسیده است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06