لوگو امرداد
در دانشگاه تهران برگزار شد

بررسی «تحدید حدود ایران و عثمانی»

diplomasi iraniنخستین نشست از سلسله نشست‌های دیپلماسی ایرانی و تقدیر تاریخی ایران عصر جدید با عنوان«تحدید حدود ایران و عثمانی» با همراهی  اداره کل فرهنگی دانشگاه تهران، بنیاد مطالعات قفقاز و نشریه تخصصی مردم‌نامه، در دانشگاه تهران برگزار شد.

نشست دیپلماسی ایرانی و تقدیر تاریخی ایران عصر جدید،  با نیم‌نگاهی انتقادی به کتاب «مجموعه رسایل و لوایح تحدید حدود ایران و عثمانی»، نوشته‌ی میرزا محبعلی خان ناظم‌الملک مرندی یکانلو، به بررسی سیاست خارجی و شرایط حاکم بر مناسبات بین‌المللی در زمان قاجار و آگاهی نخبگان و سیاست‌گذاران داخلی از تعاملات بین‌المللی در آن روزگار پرداخت. نصرالله صالحی (مصحح کتاب و استاد تاریخ معاصر)، داریوش رحمانیان (استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران)، کاوه بیات(پژوهش‌گر برجسته تاریخ معاصر ایران)، سعید میرمحمدصادق (پژوهش‌گر و مصحح متون تاریخی) و اسماعیل شمس (استاد تاریخ و پژوهش‌گر مطالعات کردی)در این نشست باشنده بودند. برگزار کنندگان با یادآوری حساسیت‌های حاکم بر مناسبات بین‌المللی و نقشِ آگاهی تاریخی در موفقیت سیاست خارجی امروز کشور، آرمان خود را از برپایی چنین برنامه‌هایی، افزایش دانش و خرد سیاسی در جامعه معاصر ایران عنوان کردند. درونمایه‌ی این نشست‌ها گواه بر آرمان و دغدغه‌های برگزارکنندکان در علت‌یابیِ کامیابی‌ها و ناکامی‌های سیاست خارجی در ایران معاصر است.

نشست دیپلماسی ایرانی و تقدیر تاریخی ایران عصر جدید، دوشنبه 17 آبان‌ماه،  ساعت 16:30 در تالار استاد عباس اقبال آشتیانی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی با باشندگی شماری از دوست‌داران برگزار شد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10