لوگو امرداد

آیین گهنبار چهره میدیاریم‌گاه در کرج دورواج برگزار می‌شود

1 14 1انجمن زرتشتیان کرج از برگزاری آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار میدیاریم‌گاه به شیوه دورواج در بامداد نخستین روز از چهره خبر داد.

انجمن زرتشتیان کرج به آگاهی رساند، بر پایه‌ی بایستگی رعایت نکات بهداشتی چونان چَهره‌ی گذشته، آیین گهنبا‌رخوانی دورواج برگزار می‌شود. موبد گودرز ماوندی همازور با دیگر موبدان یسناخوان واج‌یشت گهنبار، در سپیده‌دم روز مهر ایزد از ماه دی در گاهشمار زرتشتی برابر با آدینه 10 دی‌ماه 1400 خورشیدی از ساعت 6:30 بامداد با خواندن درون گهنبار به پیشواز چهره‌ی ایاثرم‌گاه رفته و با برآمدن آفتاب ساعت 7:15، میدیاریم‌گاه، پنجمین چهره گهنبار سال را با نو کردن کشتی آغاز می‌کند و با خواندن اوستای آفرینگان گاهنبار، آفرینگان دهمان، کرده سروش،همازور دهمان و برساد ادامه می‌دهد. همکیشان نیز می‌توانند در خانه‌ی خود همازور شده و کمینه یکی از بخش‌های اوستا یاد شده را همزمان با موبدان بخوانند. به امید آنکه تندرستی بر پهنه‌ی جهان و جهانیان گسترده شود.

زرتشتیان بر این باور هستند که اهورامزدا جهان را در شش «گاه» آفرید. پنجمین گهنبار سال، گهنبار چَهره‌ی میدیارم، گاه آفرینش جانوران و چارپایان است. هر ساله برپایه‌ی سالنمای خورشیدی از ۱۰ تا ۱۴ دی‌ماه برابر با مهر ایزد تا ورهرام ایزد در گاهشمار زرتشتی برگزار می‌شود. آیین گهنبار در راستای هم‌افزایی و همازوری برگزارمی‌شود. هر روز با آوای نیایش سفره‌‌ی گهنبار گسترده و اشیا و خوراک‌هایی به نماد فروزه‌های اهورایی و آفرینش روی آن گذاشته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06