لوگو امرداد
در دومین مراسم پیاپی

برگزاری حضوری آیین گهنبار چهره میدیاریم‌گاه در شیراز

انجمن زرتشتیان شیراز آیین گهنبارخوانی میدیاریم‌گاه را واپسین روز چَهره، با رعایت شیوه‌نامه‌ی بهداشتی در تالار «روانشاد یزدانی» مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار کرد.

موبد رستم خسرویانی ساعت 16 روز ورهرام ایزد و دی‌ماه گاهشماری زرتشتی برابر با 14 دی‌ماه 1400 خورشیدی آفرینگان گهنبار را خواند و در ادامه نیز سخنانی پیرامون فلسفه‌ی بکارگیری بوی خوش در آیین‌ها و بایستگی به کار بردن نام مادر همراه با پدر در معرفی افراد به ویژه بر روی سنگ‌نویسی آرامگاه‌ها بیان داشت.
کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز، این آیین را نیز همچون آیین درگذشت اشوزرتشت، پس از دو سال به گونه‌ی حضوری در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار کرد. پس از پایان آفرینگان‌خوانی و سخنرانی وی، باشندگان به مناسبت همزمانی با ورهرام ایزد، چندین سرود سنتی را گروهی همراه با نوای اَرَبونه اجرا کردند تا دقایقی را به شادمانی در کنار یکدیگر با رعایت فاصله‌گذاری تجربه کنند. سیروگ (نان روغنی) به همراه لُرک در بسته‌بندی‌های مجزا آماده شده بود تا پس از پایان آیین گهنبار میان خانواده‌ها پخش شود تا با خودشان ببرند و از برداشتن ماسک برای خوردن و آشامیدن جلوگیری شده باشد. همچنین شماره‌ی جدید گاهنامه پیام سبز نیز که منتشر شده بود، میان باشندگان پخش شد. هماهنگی مراسم را سیما غریب‌شاهی بردوش داشت.
پس از درخواست کارگروه دینی در نشست 12 آذرماه از انجمن‌های زرتشتی مبنی بر اینکه هر انجمن با توجه به امکانات و شرایط خاصی که داراست، تلاش کند تا به تدریج و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فعالیت‌های فرهنگی خود را حضوری از سر بگیرد. کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز و هموندان آن انجمن پس از برگزاری چندین جلسه و سنجیدن همه‌ی جوانب امر و پیش‌بینی سازوکاز لازم تصمیم گرفتند از پنجم دی‌ماه آیین‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به شیوه‌ی حضوری برگزار شود.
گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، بر ‌پا می شود، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است. شش چهره گهنبار، گاه دادودهش است. چَهره‌ی پنجم گهنبار در هر سال، میدیاریم‌‌گاه است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان این گهنبار را نیز مانند دیگر گهنبارها در خانه‌ی خود و یا در مکان‌های سپندینه‌ی آتشکده برگزار می‌کنند.

1 7

2 5

3 5

4 6

5 4

6 3

7 3

8 3

9 3

10 3

11 3

12 2

13 2

14 2

15 2

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06