لوگو امرداد

پاسخ انجمن موبدان به انجمن زرتشتیان یزد درباره بازسازی آتشکده

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان به نامه‌ی سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد، در مورد بایستگی تعمیر و تعویض درهای ورودی اتاق ویژه‌ی نگاهداری آتش ورهرام و چگونگی انتقال مجمر (آفرینگانی) آتش نیاکانی به اتاق یشت‌خانه برپایه‌ی اصول دین و فرهنگ، پاسخ داد.

در این پاسخنامه، انجمن موبدان تهران به عنوان اداره‌کننده‌ی عرفی، رسمی و قانونی امور مینوی (دینی و فرهنگی) هازمان زرتشتیان، نکته‌هایی بایسته را به همه‌ی انجمن‌های زرتشتی که متولی نگهداری آتشکده‌ی ورهرام مکان زندگانی خود هستند، یادآوری کرده است. متن کامل پاسخنامه‌ی انجمن موبدان تهران به انجمن زرتشتیان یزد را در دنباله‌ می‌خوانید:

به خشنودی اهورامزدا

گرامی ریاست انجمن زرتشتیان یزد جناب آقای سپنتا نیکنام

روزگار نیک – همازور بیم . همازور هما اشوبیم.

با سپاس بی‌کران از اعضای محترم انجمن زرتشتیان یزد که به خویشکاری خود عمل کرده، با فرستادن نامه شماره 62/976 سالمه 1398/3/30 در مورد «لزوم تعمیر و تعویض درب‌های ورودی اتاق ویژه نگاهداری آتش ورهرام و چگونگی انتقال مجمر (آفرینگانی) آتش نیاکانی به اتاق یشت‌خانه»، برپایه‌ی اصول دین و فرهنگ زرتشتی از انجمن موبدان خود که اداره‌کننده‌ی عرفی، رسمی و قانونی امور مینوی(دینی و فرهنگی) جامعه زرتشتیان می‌باشد، استفسار فرموده‌اید. احتراما به آگاهی می‌رساند که:

همانگونه که می‌دانید، آتش موجود در آتشکده ورهرام یزد، از مجموع آتش نیاکانی که از آتشکده کاریان شیراز پس از یورش تازیان، توسط موبدان به کوه شگفت یزدان و از حدود 200 سال پیش به عقدا و از صد سال پیش در آتشکده‌ی شهر یزد با 16 آتش صنوف گوناگون یزدی‌ها مخلوط گردیده، دقیقا حکم پرچم را دارد. توسط موبدان آترون (آتش بند)، با آیینی بسیار ویژه، در ساعات زیارت بگونه‌ی شعله‌ور و شب‌ها در زیر خاکستر، روشن نگاه داشته شده و ما زرتشتیان که پرستش سوی‌‌مان‌ نور است، تنها در مکان آتشکده، با سرودن اوستا به پرستش اهورامزدا، خدای یکتا و بی‌همتا، رو به سوی نور آتش، این پرچم سپندینه به نماز می‌ایستیم. لذا برهمگی انجمن‌های زرتشتیان که متولی آتشکده ورهرام مکان زندگانی خود می‌باشند، بایسته (واجب) است که :

  1. در زمان «تعمیر» آتشکده و زیارت‌گاه‌ها ، دقت فرمایند که «بازسازی» انجام گیرد و در تمام مراحل بازسازی، از نوسازی و تجمل پرستی پرهیز گردد. بگونه‌ای که حاصل کار، به هیچوجه از اصول دین و فرهنگ زرتشتی خارج نشود.
  2. پیچ و خم کنگره و رنگ درب و پنجره‌های مکان نگاهداری آتش نیاکانی و سالن نیایش بهدینان در آتشکده ورهرام بگونه‌ای طراحی و بازسازی گردد که اصالت آن حفظ گشته، با اصول دین و فرهنگ و زرتشتی هماهنگی داشته باشد.
  3. نصب دوربین و دزدگیر و دیگر وسائل الکترونیکی، در اتاق نگهداری آتش ورهرام و مکان نیایشگاه بهدینان، ممنوع می‌باشد. ولی گذاردن دوربین و دزدگیر، بویژه اشکال پیشرفته آن که می‌تواند بلافاصله با مشاهده متجاوزین، مسوول یا مسوولین و حتی پلیس محل را باخبر سازد خارج از محل نیایشگاه، در محوطه‌ی آتشکده و زیارت‌‌گاه‌ها بلامانع می‌باشد.
  4. از ریاست محترم دین‌دار و دین‌یار انجمن زرتشتیان یزد، درخواست دارد که بر تمام کارهای مینوی این بازسازی مکان نگهداری آتش نیاکانی و نقل و انتقال آتش ورهرام به مکان یشت‌خانه، با هماهنگی با انجمن موبدان تهران نظارت کامل کنند. باشد که هیچ بخش از نوسازی آتشکده‌ی یزد برخلاف اصول دین و فرهنگ زرتشتی انجام نگیرد.

از سایر انجمن‌های زرتشتی که تولیت آتشکده‌ها و زیارت‌گاه‌های زرتشتیان را به عهده دارند، نیز انتظار است که همچون انجمن زرتشتیان یزد، به خویشکاری دینی و قانونی خود عمل کرده، پیش از نوسازی اماکن زیارتی، رسما از انجمن موبدان تهران که وظیفه رسمی و قانونی و فرهنگی نگاهبانی از اصول دین و فرهنگ زرتشتی را به عهده دارد، استفسار کرده، دیدگاه کارشناسی دریافت دارند. تا همچون گذشته وحدت مدیریت جامعه زرتشتیان حفظ گردد. و «ضابطه» که از نخستین شاخصه تمدن شناخته می‌شود، در جامعه به ظاهر کوچک و به معنی بزرگ زرتشتیان، بیش از پیش برقرار بماند.

رونوشت به انجمن موبدان و موبدیاران یزد(شعبه انجمن موبدان تهران).

با پیش‌کش درود و سپاس بی‌پایان

انجمن موبدان تهران

رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09