لوگو امرداد
29 خوردادماه

برگزاری آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه در شهرهای زرتشتی‌نشین

آیین پرسه همگانی اورمزد و تیر ماه برگزار می‌شودپرسه همگانی اورمزد و تیرماه، 29 خوردادماه 1396 خورشیدی در شهرهای زرتشتی‌نشین برگزار می‌شود.

– زرتشتیان می‌توانند برای همازوری و شرکت در آیین اوستاخوانی، چهارشنبه 29 خوردادماه از ساعت 8 تا 11 در تالار ایرج گردهم آیند.

– انجمن موبدان و موبدیاران استان یزد و انجمن زرتشتیان یزد، آیین جشن‌خوانی پرسه‌ی همگانی را از ساعت ۳۰: ۱۸ در آرامگاه زرتشتیان یزد برگزار می‌کند.

– زرتشتیان تفت و توابع نیز به یاد تازه درگذشتگان پیش از نیمروز چهارشنبه ۲۹ خورداد از ساعت ۹ در در آرامگاه زرتشتیان در نزدیکی روستای چم گردهم می‌آیند.

– انجمن زرتشتیان شیراز آیین پرسه‌ی همگانی را از ساعت 18:30 در تالار روانشاد یزدانی برگزار می‌کند.

زرتشتیان در روز اورمزد از ماه تیر، برابر با ٢٩ خوردادماه، پرسه‌‌ی همگانی را به یاد روان و فروهر جانسپاران راه میهن در جنگ ایران و توران به روزگار منوچهرشاه پیشدادی برگزار می‌کنند. در این نبردها ایرانیان شکست سختی خوردند و بازپس نشستند. مرزها کوچک و خانه‌ها تنگ شد.  روز تیر از ماه تیر که سیزدهمین روز از تیرماه زرتشتی برابر با دهمین روز از سالنمای رسمی کشور است، آرش کمانگیر جان در تیر می‌گذارد و مرزها را باز می‌گشاید. زرتشتیان در روز اورمزد از ماه تیر در آرامگاه، تالار، آتشکده یا خانه، گردهم می‌آیند و سفره‌ای به یاد درگذشتگان می‌گسترانند. در این آیین خانواده‌هایی باشنده‌اند كه از یک سال پیش تاكنون كسی از خانواده‌ی آن‌ها درگذشته است. دیگر زرتشتیان نیز برای گرامی‌داشتن یاد و خاطره‌ی نیكان درگذشته در آیین پرسه‌ی همگانی باشنده می‌شوند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09