لوگو امرداد
امروز انارام ایزد سی‌اُمین روز گاهشمار زرتشتی؛ 30 فروردین‌ماه خورشیدی

زادروز شهین‌دخت سرلتی؛ کارآفرین نمونه کشوری

315px Shahindokht Sarlatiامروز انارام ایزد و فروردین‌ماه سال 3760 زرتشتی، 30 فروردین‌ماه 1401 خورشیدی، 19 آوریل 2022 میلادی

شهین‌دخت سرلتی، کارآفرین نمونه کشوری زاده‌ی 30 فروردین‌ماه 1312 در اصفهان بود. او با ايجاد كشتزار گل سرخ سرنوشتی متفاوت را برای كشاورزی یک منطقه رقم زد.
شهین‌دخت سرلتی بیش از نامی که خانواده بر او نهاد، به لقبی که مردم دهستان لاله‌زار کرمان بر او نهادند شناخته می‌شد، «بانوی گل سرخ. «بانوی گل سرخ» در فروردین ماه سال ۱۳۱۲ در شهر اصفهان چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در رشته فلسفه و علوم تربیتی دانشگاه تهران به پایان رساند. اگر میان بانوان ایرانی در حوزه صنعت و کارآفرینی به دنبال کارآمد آن باشیم، می‌توان از شهین‌دخت سرلتی نام برد. نخستین پاجوش‌های گل محمدی در سال 1356 به دست همایون صنعتی زاده از کاشان وارد منطقه‌ی لاله‌زار کرمان و پس از به بار نشستن گل‌های محمدی و نصب چند دیگ تقطیر سنتی فعالیت «گلاب زهرا» آغاز شد. با کارآفرینی شهین‌دخت سرلتی و همایون صنعتی زاده و رونق اقتصادی منطقه به واسطه‌ی گلزارها، مهاجرت معکوس ساکنان از کرمان به لاله زار را نیز به دنبال داشته است. شکل‌گیری و توسعه‌ی صنعت گللاب‌گیری در سه دهه مدیریت مستقیم این بانوی پر تلاش انجام پذیرفت. او زندگی خود را وقف کار و اشتغال‌زایی کرد و در آخرین سال زندگیش به عنوان کارآفرین نمونه کشوری معرفی و از او سپاسداری شد. بانوی گل سرخ، ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۳ در اثر سانحه تصادف رانندگی جان باخت و در لاله‌زار کرمان آرام گرفت.
انتشارت فرانکلین شاهکار همایون صنعتی‌زاده بود. که در سال ۱۳۳۴، پا گرفت. همایون صنعتی‌زاده در انتشارات فرانکلین نوآوری‌هایی کرد. در زمره‌ی درخشان‌ترین فعالیت‌های همایون صنعتی‌زاده، پایه‌گذاری دایره‌المعارف فارسی است. او در انتشارات فرانکلین به این نتیحه رسیده بود که کتاب مرجعی به زبان فارسی فراهم آورد.

anaramسی‌امین روزماه، انیران یا انارام، به معنی فروغ بی‌پایان جهان مینوی است. در اوستا: «اَنَغرِرَاوچَ» است. انارام به چم «روشنایی بی‌پایان» است. برابر با آموزش‌های اشوزرتشت؛ کسانی که با اندیشه، گفتار و کردار نیک زندگی می‌کنند و با دروغ و ناپاکی مبارزه می‌ورزند، سرانجام به سرای نور و سرور خواهند شتافت که سرشار از خرسندی و شادمانی برای آن‌هاست. این سرا، همان خانه واپسین و جایگاه روشنایی و فروغ بی‌پایان است. زرتشتیان در این روز به سفر می‌روند و اهورامزدا را به شوند داده‌های نیکش ستایش می‌کنند.

گل «مرو اردشیران» نماد انارام در دین زرتشتی است.

سروده‌ی مسعود سعد سلمان، بر پایه‌ی کتاب بندهش

انارام ز پیران شنیدم چنان / كه می ‌خورد باید به رطلِ گران
بیار ای نگار آن می مشک‌بوی / كزو نافه مشك یابی دهان
دل اندر كم و بیش گیتی مبند / همی دار جان را همی شادمان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30