لوگو امرداد
گزارش تصویری

فرنشین انجمن موبدان در نشست راز ماندگاری جشن نوروز در فرهنگ ایرانی

موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان در نشست علمی با برگزاری کمیته‌ی دین پژوهی انجمن علمی مطالعات صلح ایران به رمز ماندگاری و شیوه‌ی نهگبانی از آیین نوروز پرداخت.

موبد خورشیدیان سنجیده بودن این آیین را رمز ماندگاری آن دانست و گفت: تنها جشنی که در جهان و در یک ثانیه ‌ی مشخص و به دقت سنجیده شده که همه ایرانیان در این لحظه‌ی ویژه گِرد سفره‌ی هفت‌سین هستند، همین نوروز است، چراکه این محاسبه بسیار دقیق بوده و محور زمین و خورشید در این لحظه یکی می‌شود و دقیقاً شب و روز در همه جای گیتی دوازده ساعت است و این محاسبه‌ها در زمان‌های بسیار دور انجام گرفته است.

فرنشین انجمن موبدان به روز زایش اشوزرتشت در ششم فروردین و همزمانی با روزهای نوروز اشاره کرد و گفت: بنیان‌گذاران نوروز، این آیین را دینی نکرده‌اند، حتی می‌توان گفت که این آیین، برای جهان است، و همه حس کردند این آیین برای خودشان است. جشن گرفتن در حد معقول و شادی کردن در نوروز که در آن خرد و انسانیت و وجدان وجود دارد باید مورد توجه باشد. همه‌ی نشانه‌های خردورزی و انسانیت در این آیین گنجانده شده است.

وی در بخشی از سخنانش به نماد‌های امشاسپندان در چیدمان هفت‌سین و همچنین نشانه‌های 7 سین‌ اشاره کرد. موبد خورشیدیان از آیین خانه تکانی در روزهای پایانی سال سخن گفت که همراه با کوشش در پاکیزگی پیرامون به پاک کردن قلب و دل و روان پرداخته می‌شود.

موبد اردشیر خورشیدیان در پایان از آیین‌هایی ماهی قرمز سفره‌ی هفت‌سین و آتش افروزی چهارشنبه‌سوری که به نوروز افزوده شده و آتش برای زرتشتیان نمادی ارزشمند و برای خدمت به بشر است، اشاره کرد.

در آغاز این نشست محمد منصورنژاد، مسوول کمیته دین‌پژوهی صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران از پذیرش آیین نوروز در میان دیگر ادیان گفت: آیین نوروز از جهات بسیاری، در میان دیگر ادیان پذیرفته شده است. همه ادیان یک حرف دارند و آن نیز گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک است و به این دلیل نوروز مورد استقبال ادیان توحیدی قرار گرفته است که نوروز در بعد فردی و جمعی، کارکردی دارد که همه ادیان دنبال آن هستند.
وی در ادامه افزود: کارکرد فردی آن، این است که به ما شادی و نشاط و امید می‌دهد و این چیزی است که ادیان به دنبال آن هستند، بنابر این، آیین نوروز در میان ادیان پذیرفته شده است. در نگرش گروهی نیز به این گونه است که ادیان دنبال همبستگی هستند و آیین نوروز می‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند.

نشست علمی «رمز و راز ماندگاری جشن و آیین نوروز در فرهنگ ایرانی»، با باشندگی موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان و به کوشش کمیته‌ی دین پژوهی انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری ایکنا، دوشنبه ۲۰ اسفندماه 1397 خورشیدی در تالار همایش خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

 

2

4

دکتر اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن زرتشتیان 

3

5

6

7

11

8

9

10

12

جحت الاسلام ابوالفتح دعوتی

1

13

14

دکتر خسرو قبادی

15

16

آقای شفیعی

17

18

آقای صفری

19

20

21

22

23

فرتور از زینب مهدوی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. فرنشین خورشيديان ، درود و مهر فراوان بر شما و دیگر موبدان ، این یادگاران انجمن مغان، باد . سپنته مزدا ، پشت وپناهتان .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09